UA / RU
Підтримати ZN.ua

У ЦВК роз'яснили ситуацію з «легітимністю/нелегітимністю» Зеленського після 20 травня

У ЦВК застерегли від некоректного висвітлення цієї теми, адже цим може скористатися РФ.

У Центральній виборчій комісії переконані, що жодних проблем із легітимністю президента Володимира Зеленського після 20 травня не існує. Про це у ЦВК заявили у відповідь на запит «Главкому».

Зокрема, у Центрвиборчкомі наголосили, що згідно з ч. 1 ст. 108 Конституції України, президент виконує свої функції до вступу на посаду новообраного голови держави. При цьому у ч. 2 ст. 106 Основного закону прописано, що президент України не може передавати свої повноваження іншим особам або органам. Що стосується дострокового припинення повноважень, то такі випадки прописані у ч. 2 ст. 108 Конституції. І жодного з цих вичерпних випадків зараз застосувати не можна.

Читайте також: Зеленський готовий проводити вибори, але знає, що українці проти голосування під час війни

Водночас у ЦВК звернули увагу, що 24 лютого 2022 року в Україні запровадили воєнний стан через повномасштабне вторгнення РФ. Тому Центрвиборчком нагадав про на ст. 64 Конституції України, яка передбачає, що в умовах воєнного чи надзвичайного стану у країні можуть обмежувати деякі права та свободи громадян. Зокрема, в умовах воєнного стану забороняється проведення загальнодержавних та місцевих виборів.

Крім того, зазначили в ЦВК, законодавство передбачає, що в умовах воєнного стану повноваження президента не можуть бути припинені. Якщо ж під час воєнного стану термін повноважень спливає, то їх продовжують, поки на посаду не заступить новий голова держави, обраний після воєнного стану.

Ба більше, у ЦВК підкреслили, що некоректним висвітлення теми легітимності/нелегітимності повноважень президента може скористатися країна-агресорка РФ для загострення суспільно-політичної ситуації в Україні.

Читайте також: У «Слузі народу» заявили, що не звертатимуться у КСУ щодо подальшої легітимності Зеленського

Питання щодо проведення в короткостроковій перспективі президентських і парламентських виборів знято з політичного порядку денного. Та чи можна сказати, що проблему проведення/непроведення виборів вирішено остаточно? Певно, що ні, оскільки наразі її лише поставлено на паузу — досягнута внаслідок консенсусу принципова домовленість полягає тільки в тому, що вибори відбудуться «не зараз». А коли? Та чи зберігатимуть без виборів свою легітимність президент і парламент? Відповіді на ці питання у статті «Вибори в Україні: не зараз, а коли?» шукає доктор юридичних наук, професор, суддя Конституційного суду України у відставці Микола Мельник.

Водночас Ірина Овчар у статті «Конституційна весна: що означає легітимність інституту президента» розповіла,  хто разом із Росією готовий розгойдувати державний човен, а також, чому легітимність влади — це не лише вибори, а в першу чергу довіра, прозорість, комунікація тощо?