UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Шабуніна розкритикували президентський законопроект про незаконне збагачення

В ЦПК вважають, що у разі прийняття запропонованого Порошенко закону факт злочину буде неможливо довести в суді.

Формулювання поняття "незаконне збагачення", використане в президентському законопроекті про нову редакцію відповідної статті Кримінального кодексу, не дозволить притягти до відповідальності винних у цьому злочині, вважають у "Центр протидії корупції".

Президент Петро Порошенко пропонує закріпити в КК наступне визначення незаконного збагачення - "придбання особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі без законних на те підстав за відсутності ознак зловживання владою або службовим становищем або ознак прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди посадовою особою, а так само передача їм таких активів будь-якій іншій особі". Ця формулювання включено до законопроекту №10110, зареєстрованого 27 лютого. Її ж глава держави озвучив у ході робочого візиту до Кіровоградської області.

Проаналізувавши зміст законопроекту, юристи ЦПК прийшли до висновку, що в разі прийняття законопроекту в новій редакції слідство буде змушене довести невинність підозрюваного у двох корупційних злочинах, щоб притягти його до відповідальності за незаконне збагачення.

"Прокурор зобов'язаний представити окремі докази, що підтверджують невинуватість посадовця в двох злочинах (зловживання і хабарі), а вже потім може йтися про незаконне збагачення", - пояснили в ЦПК.

Юристи організації назвали президентський законопроект абсурдним, оскільки він фактично зобов'язує органи слідства проводити окремі слідчі дії, щоб спростувати факти двох згаданих корупційних злочинів, а вже потім переходити до розслідування безпосередньо незаконного збагачення. Однак це не передбачено Кримінально-процесуальним кодексом, констатували в ЦПК.

"З таким формулюванням неможливо буде притягнути чиновників до відповідальності за придбання майна, яке не пояснюється їх офіційними доходами", - йдеться в заяві.

У "Центрі протидії корупції" висловили впевненість, що запропоноване Порошенком формулювання незаконного збагачення гірше того, що було закріплено в КК у 2011 році, коли президентом був Віктор Янукович, засуджений за державну зраду.

"Саме тоді вперше прийняли цю статтю, але прописали її таким чином, щоб виключити покарання за незаконне збагачення. Тоді під незаконним збагаченням розумілося одержання неправомірної вигоди", - нагадали автори заяви.

У ЦПК також констатували, що повторне запровадження кримінальної відповідальності за незаконне збагачення не дозволить притягти до неї фігурантів 65 кримінальних проваджень, які НАБУ і САП будуть змушені закрити у зв'язку з рішенням Конституційного суду.

"Ці справи в будь-якому випадку будуть закриті, а докази знищені. Амністію також отримали чиновники, які незаконно збагачувалися після Революції Гідності. Оскільки кримінальний закон, що посилює відповідальність, не може мати зворотної сили в часі, чиновники зі свіжими корупційними доходами в будь-якому випадку залишаються безкарними", - резюмували юристи.

Законопроект президента Порошенка про криміналізацію незаконного збагачення був зареєстрований у Верховній Раді як невідкладний 28 лютого. Трохи раніше проект аналогічного закону зареєструвала лідер "Батьківщини", кандидат у президенти Юлія Тимошенко.

Конституційний суд скасував кримінальну відповідальність за незаконне збагачення 26 лютого, визнавши статтю 368-2 Кримінального кодексу неконституційною і такою, що суперечить принципу презумпції невинності. Рішення було винесено на закритому засіданні Великої палати КСУ.

Подання до КСУ щодо конституційності статті про незаконне збагачення 12 грудня 2017 року подали 59 народних депутатів – членів фракцій "Народного фронту", "Блоку Петра Порошенка", "Радикальної партії Олега Ляшка". "Опозиційного блоку" та груп "Відродження" і "Воля народу". Їх інтереси в суді представляв депутат від "Народного фронту" Павло Пинзеник.

Кримінальну відповідальність за незаконне збагачення в Україні запровадили в 2015 році в рамках виконання Плану дій з візової лібералізації ЄС. Ця вимога також було включено в меморандум співпраці з Міжнародним валютним фондом.

У ЄС висловили стурбованість, у зв'язку зі скасуванням кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, а експерти антикорупційної ініціативи EUACI розкритикували рішення КСУ та його мотиваційну частину.

Ст. 368-2 передбачала максимальне покарання у вигляді позбавлення волі до 10 років з конфіскацією майна та забороною обіймати певні посади на строк до трьох років.

У НАБУ констатували, що змушені закрити 65 кримінальних проваджень за статтею про незаконне збагачення. Повідомлення про підозру за ст. 368-2 вручені екс-керівнику ДФС Мирославу Продану першому заступнику голови СБУ Павлу Демчині, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, екс-співробітнику ГПУ Дмитру Сусу, екс-прокурору сил АТО Костянтину Кулику, голові Держаудиту Лідії Гавриловій. Також зареєстровано кримінальні провадження щодо народних депутатів Вадима Рабіновича, Олега Ляшка, Євгена Дейдея, Максима Полякова та інших парламентарів і посадовців.