UA / RU
Підтримати ZN.ua

У міністерствах з'явиться посада "державного секретаря"

У прийнятому ще за Януковича законі про держслужбу не вирішено проблему поділу адміністративних і політичних посад у міністерствах. Нове керівництво профільного держагентства має намір виправити цей недолік.

Новий голова Національного агентства з питань державної служби України Костянтин Ващенко має намір у новому законі про держслужбу прописати необхідність повернення інституту державних секретарів у міністерствах. На його думку, їх повинні обирати під час конкурсу і затверджувати рішенням Кабміну. Ця посада має замінити опцію "керівник апарату" (набирає чинності з 1 січня), якого призначає міністр.

"Безумовно, ми повинні повернутися до схеми державних секретарів у міністерствах", - сказав Ващенко в інтерв'ю ZN.UA.

Він нагадав, що цю опцію було реалізовано ще за другого президента Леоніда Кучми, проте тоді вона не спрацювала до кінця: посади держсекретарів почали включати в політичні квоти і виставляти на політичні торги, і система відразу була дискредитована.

"Але це не означає, що вона неправильна. Більшість країн Європи працюють за таким принципом", - зазначив голова держагентства.

Разом з тим, додав Ващенко, він "не зовсім згоден і з тими пропозиціями, які звучали раніше": наприклад, з тим, що функції призначення держсекретаря (на 5 років) пропонували делегувати Кабміну. Це рішення мало б прийматися на основі висновків конкурсної комісії, до складу якої входять сім осіб: троє представників Кабміну, четверо - Головдержслужби.

Зокрема, на думку Ващенка, призначення на п'ять років - "надто велика гарантія, яка може призвести до двовладдя і вже остаточно поховати ідею".

"Я бачу ситуацію наступним чином: вища адміністративна посада в міністерстві однозначно потрібна. Призначати на цю посаду чиновників потрібно на конкурсній основі. До складу конкурсної комісії мають входити представники адміністрації, громадських організацій. Тобто, конкурс має бути максимально прозорим.

Після чого прем'єр-міністр отримує кадрову рекомендацію. Якщо ж приходить новий міністр і з якихось причин - суб'єктивних чи об'єктивних - не бачить можливості продовжувати співпрацю з держсекретарем, то він має право викласти мотивовані претензії і направити їх у конкурсну комісію. Їй і приймати рішення про обгрунтованість чи необгрунтованість подібних претензій", - каже голова держагентства з питань держслужби.

При цьому є важливий нюанс, звертає увагу Ващенко: "Найголовніше: міністр при цьому не може знати, хто буде наступним держсекретарем. Він знову ж таки з'явиться в результаті конкурсу. Цей принцип виключить можливість для міністра змінити чужого Іваненка на свого Петренка". Це, підкреслює він, треба буде дуже ретельно виписати в законі.

Також в законі має бути прописано всі питання, що стосуються конкурсної комісії, каже Ващенко. "Адміністратором процесу повинен бути спеціально уповноважений орган - у нашому випадку Агентство з питань державної служби. Склад комісії має формуватися, як мінімум, з трьох паритетних частин: компетентних держслужбовців, профільних експертів і представників громадських організацій, які взаємодіють у тій або іншій сфері держуправління".

Загалом, резюмує глава Держагентства, в новому законі мають бути також прописані гарантії "неможливості відсторонення з політичних міркувань для будь-якого держслужбовця".

Більше читайте у матеріалі: інтерв'ю Інни Ведерникової з Костянтином Ващенком "Люстрація має бути на протилежному боці від кампанійщини і політичної розправи" на сайті "Дзеркало тижня. Україна". !zn

Читайте також:

В Україні за вісім років кількість чиновників зросла на 30 тис. осіб