Бюджетна децентралізація діяла з 2014 по 2017-й рр, але потім почалися проблеми, вважає виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан.
«Чому ніхто не дивиться на ті цифри, які показують, скільки місцевому самоврядуванню, починаючи з 2016 року, було передано додаткових, не забезпечених фінансовими ресурсів повноважень?» - задається питанням Слобожан.
«Свого часу Володимир Гройсман переконав Кабмін в необхідності бюджетної децентралізації... Ми взяли умовний обсяг основних фондів місцевого самоврядування (лікарні, садочки, школи, комунальні підприємства) і оцінили їх приблизно в 500 мільярдів гривень. При цьому обсяг бюджету розвитку всього місцевого самоврядування країни на той момент складав близько 9 мільярдів гривень», - розповів Слобожан в інтерв'ю редактору відділу політики ZN.UA Інні Ведерніковій.
Він пояснив, що тоді в процесі розрахунків уряд отримав 60 (!) років, необхідних на утримання цих фондів, з урахуванням того, що дороги - не псуються, трубопроводи - не рвуться, даху в школах - не течуть.
«Але ж це неможливо! Тому місцеві бюджети не можуть бути просто касами з виплати зарплати, до чого нас зараз знову намагаються повернути. Місцеві бюджети - це перш за все розвиток», - підкреслив виконавчий директор АМУ.
У результаті була зроблена профіцитна історія, щоб у громад залишалися ресурси на розвиток.
«Звідси і виросли в рази бюджети розвитку (див.рис.)... Безумовно, не всі мери ефективно і прозоро витрачали кошти, але ті, що стали справжніми господарями, та ще й залучили громаду до використання цих коштів, залишилися на другий-третій термін. Незважаючи на стопки відкритих кримінальних справ. Тому що люди бачили реальні зміни в своїх містах», - пояснив Слобожан.
Ковід - добив, однак почалося знищення бюджетної децентралізації набагато раніше.
«Якщо образно, то до децентралізації я жив в гуртожитку, їздив в тролейбусі і харчувався в МакДональдсі, а після - переїхав в однокімнатну квартиру, пересів в таксі і зміг заходити в ресторан, - розповідає Слобожан. - І раптом мені кажуть: «О, ти їдеш в таксі, так провіз ще сусіда!». «А, ти їси в ресторані? Тоді віддавай півпорції бабі Маші ». «І, так, скіни ще на бензин...». У підсумку на нас повісили - пільговий проїзд, школи і дитячі сади з технічним персоналом, ПТУ. Я вам передам табличку, де ви побачите фінал цього перманентного «відкушування» бюджетів місцевих рад. Баланс - негативний».
У результаті в 2022 році бюджет буде з дефіцитом і без гарантій навіть на зарплати.
Асоціація міст України (АМУ) об'єднує 929 громад, в яких живе понад 85% населення країни. Вона стала одним зі стейкхолдерів децентралізації, перебуваючи одночасно в статусі суб'єкта та об'єкта реформи.
Однак для чого так наполегливо згуртовується місцеве самоврядування? Чим керується Київ, продовжуючи «кошмарити» мерів силовиками? Чому на фінансовій децентралізації у 2022 році можна поставити хрест? Навіщо громадам потрібні 80% прибуткового податку фізичних осіб (ППФО) і на яких умовах? З якої причини тільки суд може стати реальним «префектом» на місцях? Звідки взявся фейковий законопроєкт про місцеве самоврядування народного депутата Гуріна, та інтереси яких забудовників лобіює цей законопроект? Хто насправді готує проєкт змін до Конституції і чому ОПУ збрехав про підписаний протокол з асоціаціями?
Читайте в інтерв'ю Інни Ведернікової з Олександром Слобожаном « Перед президентом розігрують ілюзію хорошої комунікації з місцевим самоврядуванням».