UA / RU
Підтримати ZN.ua

Судова реформа: суворий відбір, відповідальність суддів і перевірки на доброчесність

Починати реформу потрібно з кожного конкретного судді, з людини, якій суспільство довіряє функцію страчувати і милувати.

Рада з питань судової реформи, створена президентом Петром Порошенко в жовтні, підготувала низку законопроектів, які повинні запустити в Україні процес реформування судової системи. Насамперед, потребує змін прийнятий при Януковичі закон "Про судоустрій і статус суддів".

Про це в статті для DT.UA Убити дракона: як побороти корупцію в судах пише Олексій Філатов, заступник глави Адміністрації президента, координатор ради з питань судової реформи.

В першу чергу, змінами до законодавства пропонується кардинально змінити підхід до відбору суддів. Закон повинен встановлювати досить високий мінімальний прохідний бал на кваліфікаційному іспиті при наборі суддів. Повинен діяти на практиці принцип відбору "кращих з кращих", а не кращих з тих, хто прийшов на іспит або принцип "своїх до своїх".

"Сьогодні також існують технології маніпуляції "автоматичною" системою оцінювання, коли "потрібні" кандидати несподівано отримують максимальний бал після того, як їхні матеріали "загубилися", а потім "знайшлися". В результаті кращі суддівські посади часто отримують родичі високопоставлених суддів, чиновників, політиків - незалежно від їхньої кваліфікації. Щоб виключити можливість подібних маніпуляцій, необхідно зробити процес оцінювання максимально автоматизованим, публічним і прозорим - не в теорії, а на практиці", - пише Філатов.

Також, вважає автор, необхідно впровадити конкурс при призначенні судді на будь-яку посаду без винятку, не тільки при призначенні суддею вперше, але і при переведенні з одного суду до іншого. Це дозволить уникнути ситуацій, коли суддя, отримавши не дуже високий бал на іспиті, призначається у віддалений регіональний суд, де конкурс невеликий або відсутній взагалі, а через кілька місяців опиняється на престижній посаді судді одного з київських судів, оскільки переведення, на відміну від призначення вперше, проводиться без конкурсу.

І конкурс повинен проводитися на основі не тільки кваліфікаційного іспиту, але і вивчення результатів діяльності судді за весь період його роботи. Особливу увагу, вважає Філатов, треба приділити конкурсу на заміщення посади судді Верховного суду та вищих спеціалізованих судів.

Обов'язковою повинна бути і регулярна перевірка на добропорядність, зазначається в статті. Суддя повинен бути не тільки професійним юристом, але ще й моральним авторитетом, а значить, не може собі дозволити вести спосіб життя, що не відповідає очікуванням суспільства. Як би це не було прикро для судді, він не повинен мати надто дорогий автомобіль, величезний будинок, предмети розкоші, навіть якщо його легальний дохід дозволяє це. Коли ж суддя заробляє на рік стільки ж, скільки коштує його годинник, запитання зайві.

Вища кваліфікаційна комісія суддів і Вища рада юстиції повинні формуватися за принципами і критеріями ще більш суворим, ніж критерії для посади судді. А за їхньою діяльністю повинні ретельно стежити правоохоронні та антикорупційні органи. Якщо в судді повинні відбиратися кращі з кращих, то до ВККС і ВРЮ - абсолютна еліта, суперпрофесіонали і люди найвищих етичних стандартів. Будь-які політичні елементи в діяльності ВККС та ВРЮ мають бути виключені.

Крім того, необхідно переглянути дисциплінарну відповідальність суддів. Зараз, по суті, ВККС вибирає між доганою і звільненням, тобто реальна санкція - тільки звільнення, яка застосовується вкрай рідко, оскільки поріг для її застосування досить високий.

При цьому у світовій практиці перелік покарань набагато ширший і включає тимчасове відсторонення від посади, переведення в інший суд, позачергову оцінку професійного рівня судді і так далі.

На думку Філатова, судді і суди повинні фінансуватися на належному рівні. Очікувати від судді незалежності і стійкості до корупції, сплачуючи йому винагороду, яка не може забезпечити йому і його родині гідне життя, принаймні, наївно.