UA / RU
Підтримати ZN.ua

Стара влада загальмувала децентралізацію — автор реформи

За чотири роки реформи децентралізації в Україні створена майже тисяча об'єднаних громад.

У відсотковому співвідношенні децентралізована Україна становить 70 відсотків населення і близько 40 відсотків території країни. Очевидно, що абсолютна більшість наших громадян вже живуть у децентралізованій Україні. Але з іншого - залишаються 30 відсотків українців, які продовжують жити у старій системі координат, в тій ієрархічній моделі, де громади не мають тих прав і повноважень, які отримали ОТГ. І це велика загроза, тому що поглиблюється розрив, асиметрія в розвитку старих і нових громад, що погано і для економіки країни, і для нашої внутрішньої безпеки.

Про це в інтерв'ю для DT.UA заявив автор реформи децентралізації Анатолій Ткачук. За його словами, якщо подивитися глобально, то більшість об'єднаних громад весь цей час дуже інтенсивно працювали. Однак частина з них дійсно виявилися неефективними. Оскільки були створені з порушеннями і невідповідностями прийнятої нормативної бази. Часто області не реагували на норми закону за методикою формування громад і приймали рішення про їх створення на свій розсуд. Не на основі економічних розрахунків і можливих центрів економічного зростання, а виходячи з якихось кулуарних домовленостей. І такі громади сьогодні мають великі проблеми з розвитком, які з часом будуть тільки посилюватися.

На думку експерта, близько 20% громад "поневолені місцевими феодалами". "Перспективний план об'єднання за законом розробляється обласною адміністрацією, узгоджується обласною радою, і лише потім - затверджується урядом. Облрада складається з місцевих політиків та бізнесменів. Хтось із них лобіював об'єднання, виходячи зі свого земельного банку. І голосував тільки в тому разі, коли громада створювалася на тих землях, які він обробляє. Хтось змагався з вже існуючим містом і домовлявся, щоб громада об'єднувалася навколо його, приміром, новозбудованого річкового порту. Такі речі перманентно виникали на обласному рівні, і перспективні плани не завжди відповідатимуть нормам закону", - каже Ткачук.

Ще один проміжний підсумок децентралізації - повна її неузгодженість з реформою медицини та освіти, а також соціальної політики на місцях. Зокрема в сфері захисту прав дітей.

"Кожен почав робити свою реформу, не враховуючи загальну рамку децентралізації. З міністерством освіти було трохи легше. Вони хоч і з запізненням, але все-таки почули нас і вклали свої освітні округи в рамки простору, створюваного об'єднаними громадами. Дуже довго не було ніякого контакту з міністерством охорони здоров'я. У підсумку вони взагалі відійшли від нашої концепції. З мінсоцем контакту взагалі не вийшло", - підкреслив співрозмовник.

Детальніше про проблеми децентралізації читайте в матеріалі Інни Ведерникової "Автор реформи децентралізації Анатолій Ткачук: Зараз не можна змінювати Конституцію. Посилимо регіони - втратимо країну"" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".