Пропозиції до проєкту урядової постанови, яка впливає на правила містобудування та, по суті, є калькою скандального закону №5655, можна подати до 29 грудня, йдеться на сайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. Тому цілком імовірно, що цей документ можуть спробувати прийняти на засіданні уряду вже найближчим часом.
“Лобісти “реформи” зрозуміли: президент її не підпише (закон 5655 про містобудівну реформу — ред.). Володимир Зеленський наголосив, що це його позиція. І тому Мінвідновлення вирішив спробувати легалізувати потрібні правила гри через уряд в “експериментальному” порядку. Тоді підпис президента не треба. Але є серйозна проблема: уряд — це гілка влади, яка має зробити все для того, аби виконувати політики, напрацьовані парламентом. І навіть в експериментальному порядку Кабмін не може стати законодавчою гілкою влади і створювати правила містобудування”, — на цьому наголошує експерт з питань містобудування Георгій Могильний, який проаналізував проєкт урядової постанови для “Лівого берега”.
Якщо постанову приймуть, то від цього виграють: великі та малі забудовники, “чорні” архітектори, органи містобудування на місцевому рівні та ті, хто будуть здійснювати “приватний контроль”. А програють: громадяни; держава, через поганий інвестиційний клімат; окремі приватні та доброчесні забудовники; доброчесні архітектори і навіть саме Мінвідновлення.
Кожен рік “експерименту” буде коштувати, за розрахунками Мінвідновлення понад 664 млн грн. І ця сума не остаточна.
Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан зазначає, що Конституція не передбачає виключень навіть для урядових експериментів:
“Створюється колізія між обов’язками на законодавчому рівні й в урядовому “експерименті”. Це призведе до кримінальних проваджень щодо посадових осіб муніципалітетів чи за невиконання незаконної постанови (в разі її прийняття), чи за порушення закону в разі виконання незаконної постанови. До цього проєкту постанови неможливо внести пропозиції, щоб його покращити. Цей проєкт просто не можна ухвалювати. Натомість всі ресурси мають бути зосереджені на те, щоб доопрацювати містобудівний кодекс. Зараз на базі профільного комітету працює робоча група”.
Президент Національної спілки архітекторів Олександр Чижевський зазначає, що вони готують листи до премʼєра та Мінвідновлення: “Ми не гратимемо у гру “подай пропозиції”, яку затіяли в міністерстві. У нас обґрунтована позиція, чому такої постанови в принципі не може бути. Вона антиконституційна. Архітектурна Палата НСАУ разом з нами звернулася до НАЗК, аби провели антикорупційну експертизу цього документу. Усі бачили наслідки жахливих руйнувань у Туреччині після землетрусу і памʼятаємо причини — будівельна амністія та усунення держави від контролю за будівництвом. Там архітектори протестували, на них тисли, відкривали кримінальні справи. Наш уряд обере шлях Туреччини? Ми як професіонали просто зобовʼязані зробити все, аби запобігти катастрофі”.
Мінкульт раніше заявляв про те, що вбачає в цій постанові серйозні ризики, які можуть нести загрозу культурній спадщині. А два роки тому була спроба запустити автоматизовану систему дозволів на будівництво, але НАЗК вбачало в цьому корупційну складову.
У проєкті згаданої постанови-клону, яку опублікувало ZN.UA, йдеться, що уряд погоджується із пропозицією Міністерства розвитку громад щодо реалізації експериментальних проектів у сфері містобудівної діяльності. Документ складається з 232 сторінок і є по суті калькою скандального закону №5655. На Кабміні хотіли з голосу внести проєкт постанови, але згодом голосування відклали через витік інформації. Водночас влада не відмовилася від ідеї порушити Конституцію та обвести навколо пальця європейських партнерів.
Детально про корупційні ризики закону №5655 у статті "Міна №5655. Який сценарій повоєнного відновлення лобісти закону заклали президентові на підпис?" писала редакторка відділу політики Інни Ведернікової.