UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росію не влаштували положення закону про особливий статус Донбасу і проєкт поправок до Конституції України

Хоча в МЗС РФ й вважають, Україна зробила крок у правильному напрямку".

Міністерство закордонних справ Росії вважає, що продовження дії закону України про особливий статус Донбасу зразка 2014 року не може вважатися виконанням Мінських угод 2015 року та рішень нормандських самітів.

"Звертає на себе увагу різко зрослий потік законотворчих ініціатив адміністрації В.О.Зеленського, які були подані до Верховної Ради одразу після "нормандського" саміту в Парижі 9 грудня. Вже 12 грудня українські парламентарі продовжили ще на один рік закон про особливий статус Донбасу, а 13 грудня президент України вніс до парламенту України проєкт поправок до Конституції щодо децентралізації. На перший погляд, все було зроблено в дусі Мінських угод і приурочено до засідання Контактної групи 18 грудня. Однак важливі нюанси", - йдеться в повідомленні МЗС РФ в середу. "Так, продовження закону про особливий статус Донбасу зразка 2014 року, хоча і є кроком у правильному напрямку, але не може вважатися виконанням "Комплексу заходів" 2015 р. і рішень "нормандських" самітів. Ці домовленості наказують Києву узгодити з Донецьком і Луганськом всі правові аспекти особливого статусу для забезпечення його дії на постійній основі. Поряд з законом, це має на увазі ухвалення конституційних змін і нормативних актів".

Російські дипломати вважають, що багато положень закону про особливий статус Донбасу застаріли.

"У ньому, наприклад, йдеться про терміни виборів у Донбасі у 2014 році, які давно минули. Неактуальні посилання на закон про державну мовну політику, який вже має чинності. Стаття 10, додана у 2015 році, пов'язує набуття чинності ключових статей закону з початком нових повноважень органів влади після виборів, що суперечить "формулі Штайнмаєра". Все це потребує корективів", - додали в МЗС РФ.

У Москві вважають, що є й аналогічна ситуація з проєктом конституційних поправок. Дипломати РФ стверджують, що мова йде не про децентралізацію України, а про реформу адміністративно-територіального устрою.

"Розширення прав регіонів не передбачається. Зате посилюється контроль центру. Префектам в регіонах, яких призначає президент, дається право ініціювати скасування місцевих законів, зміщення керівництва, проведення дострокових виборів. Всупереч Мінськими угодами, немає ні слова про особливий статус Донбасу, який повинен бути закріплений у Конституції. Всі ці питання також потребують прояснення", - додали в МЗС РФ. "Розраховуємо, що українські законодавці будуть відповідально підходити до виконання мінського "Комплексу заходів", уникаючи підміни понять і спотворення істоти домовленостей лідерів країн "нормандського формату".

12 грудня народні депутати ще на рік продовжили дію зазначеного закону.

Закон про особливий порядок місцевого самоврядування в ОРДЛО був прийнятий Верховною Радою у вересні 2014 року і набув чинності 18 жовтня 2014 року терміном на 3 роки. Згодом парламент неодноразово продовжував його дію.

Документ передбачає, що особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донбасу вступає в силу тільки "після виконання всіх умов, викладених у статті 10 закону, зокрема в частині, що стосується виведення всіх незаконних збройних формувань, їх військової техніки, а також бойовиків і найманців з території України ".

Зокрема, стаття 10 цього закону (перехідні положення) встановлює, що особливий порядок місцевого самоврядування реалізується виключно органами місцевого самоврядування, які будуть обрані на позачергових виборах.

Нагадаємо, 13 грудня президент України Володимир Зеленський вніс у Верховну Раду законопроект про внесення змін до Конституції в частині децентралізації. Документ зареєстрований як невідкладний.

Більше про особливості запропонованого президентом Зеленським закону читайте у статті Інни Ведерниковой "ЗЕконституция: що "зашито" в децентралізацію?".