У серпні українські сторінки в Facebook витратили на рекламу вдвічі більше коштів, ніж у липні, що пов'язано з початком передвиборчої кампанії в Україні, відзначають аналітики Чесно. Якщо в січні політсили заплатили за рекламу в Facebook 5,7 тисячі доларів, то в серпні - 174 тисяч доларів.
Партійні сторінки в серпні витратили на рекламу понад 173 тисячі доларів, ще 125 тисяч заплатили за рекламу сторінки політиків. Це 64% від загальних витрат.
Трійка лідерів серед політичних партій виглядає так: "За майбутнє", "Слуга народу" і "Наш край" (12,5 тисяч доларів з партійною сторінки + 11,3 тисячі зі сторінок, які пишуть про політсилу в позитивному ключі). Першої і третьої у рейтингу раніше не було, отже левову частку грошей ці політсили заплатили за рекламу на Facebook саме в серпні. Серед окремих кандидатів у мери - так: Борис Філатов (Дніпро), Андрій Пальчевський (Київ) і Ігор Васюник (Львів).
Справи партійні
Значно збільшили свої витрати партії "Перемога Пальчевського", "Пропозиція" (11,8 тисячі доларів з партійною сторінки + 11,3 тисячі зі сторінок, які пишуть про політсилу в позитивному ключі), "Голос" (із січня по липень - 7,2 тисячі, в серпні - 9,3 тисячі). У лідери за витратами в серпні вирвалася і "Українська стратегія Гройсмана" (10,2 тисячі доларів за місяць). "Українська галицька партія" минулого місяця витратила на рекламу в соціальних мережах 8,3 тисячі доларів. Вклався в рекламу своєї політсили і лідер партії "За майбутнє" Ігор Палиця.
Активізувалися також сторінки, пов'язані з "Опозиційною платформою-За життя": Дніпровської міської організації ПП "ОПЗЖ" і Дніпропетровської обласної організації ПП "ОПЗЖ". Раніше ця політсила вкладала в соцмережі незначні кошти: у січні-липні - менше тисячі доларів. А також сторінки "Кияни за Олександра Попова", "Юрій Бойко" і "Довіра Полтавщини". До минулого місяця вони взагалі не витрачали грошей на рекламу - першої і третьої просто не існувало.
Борис Філатов і всі, всі, всі
Найбільше із січня по серпень за рекламу в Facebook заплатили сторінки, які просувають Бориса Філатова. Водночас з його персональної сторінки за цей період витратили лише 2,3 тисячі доларів, а з інших сторінок - 57,8 тисячі доларів. На другому місці - кандидат в мери Києва Андрій Пальчевський. Третє і четверте місця посідають Віталій Нестор і Микола Тищенко. Нижче - представники регіонів Ігор Васюник (Львів), Загід Краснов (Дніпро) і Олександр Шевченко (Івано-Франківськ).
Вклалися в рекламу кандидати в мери Києва Ірина Верещук ( "Слуга анарода"), Ярослав Москаленко та Олександр Попов. Чинний мер Віталій Кличко із січня по серпень витратив на рекламу в Facebook 3,4 тисячі доларів. Левова частка цих грошей була сплачена з персональної сторінки політика.
"Чорний піар" конкурентів
Чималі кошти витрачають кандидати і на "антирекламу конкурентів". Із січня по липень найбільше негативної реклами було проти президента Володимира Зеленського, депутата Максима Бужанського ( "Слуга народу"), самої "Слуги народу" і мера Дніпра Бориса Філатова.
Найбільш активна антирекламна кампанія минулого місяця розгорнулася саме довкола Дніпра. Крім Філатова, частина "чорної" реклами була спрямована проти Геннадія Корбана.
У серпні доволі дивний випадок стався зі створеною 26 червня сторінкою «Polit Online», яка в серпні направила на рекламу 7,3 тисячі доларів.
Всі пости там були про Юлію Подільську, яка розповідала про свого чоловіка і скаржилася на заступника Генерального прокурора України Гюндуза Мамедова. Зараз на сторінці немає жодного повідомлення, а вподобали її 155 людей.
Значні кошти витрачаються і на «чорну рекламу» проти кандидата на посаду мера Вінниці Сергія Моргунова. Сторінка «Вінниця Корупційна» із січня по серпень витратила на рекламу 11,9 тисячі доларів, публікуючи негативні повідомлення проти Моргунова.
Ні центу більше!
Поки політики і політсили вкладають в рекламу дедалі більше коштів, готуючись до місцевих виборів, є й ті, хто свої рекламні кампанії, навпаки, згортає.
Рекламну діяльність в Facebook у серпні згорнув п'ятий президент України Петро Порошенко, який витратив у січні-липні на рекламу в соцмережі 52 тисячі доларів, а в серпні 584 долара. Микола Тищенко, який планував балотуватися в мери (переможцем праймеріз "СН" стала Ірина Верещук - ред.), раніше вклав в рекламу 20,7 тисячі доларів, а в серпні не витратив ні копійки.
"Проаналізувавши динаміку витрат різних типів Facebook-сторінок (медіа, політиків, партій, інших), можна сказати, що витрати на рекламу перед місцевими виборами ростуть у всіх... Тож, сподіваємося побачити ці витрати в звітах політиків і партій", - підсумували активісти.
Раніше повідомлялося про те, що більше 98 тисяч українців змінили адресу для голосування. Передвиборча кампанія в Україні стартувала 5 вересня.