UA / RU
Підтримати ZN.ua

Парламентську опозицію суттєво обмежили в правах

Верховна Рада України внесла зміни в регламент своєї діяльності, узгодивши його положення з нормами Конституції 1996 року, яка відновила свою чиність після рішення Конституційного суду. Прийнятим документом, зокрема, виключено норму про право опозиції формувати порядок денний щосереди.

Верховна Рада України внесла зміни в регламент своєї діяльності, узгодивши його положення з нормами Конституції 1996 року, яка відновила свою чиність після рішення Конституційного суду. Прийнятим документом, зокрема, виключено норму про право опозиції формувати порядок денний щосереди.За прийняття закону на засіданні у п'ятницю проголосували 253 депутати із 418 зареєстрованих у залі. Так, 172 голоси віддала фракція Партії регіонів, три голоси - БЮТ, 11 голосів - НУ-НС, - 27 - КПУ, по 20 голосів дали фракція Блоку Литвина і позафракційні парламентарії. Передбачено, що порядок денний пленарних засідань Верховної Ради на кожний день пленарного тижня готується апаратом парламенту на підставі затвердженого розкладу пленарних засідань сесії Ради з урахуванням передбаченої в ньому черговості та фактичного стану готовності кожного питання до розгляду парламентом, а питання порядку денного пленарного засідання, які залишилися нерозглянутими на пленарному засіданні, розглядаються Радою першими на наступному пленарному засіданні. У законі не передбачено створення опозиційного уряду. Окрім того, вилучено норму, згідно з якою суб'єкту парламентської опозиції надається першочергове право вибору посад голів у комітетах, до предметів ведення яких належать питання бюджету, організації та діяльності Ради та її органів, свободи слова та інформації, прав національних меншин і міжнаціональних відносин, свободи совісті , соціальної політики, охорони здоров'я, науки та освіти, судочинства, судоустрою, законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, боротьби з організованою злочинністю і корупцією, діяльності державних монополій, національних акціонерних компаній, управління державними корпоративними правами. Регламентом також встановлюється процедура відкликання голови комітету Ради. Глава комітету може у будь-який час за рішенням парламенту бути відкликаний зі своєї посади. Рішення про включення до порядку денного такого питання приймається на наступному пленарному засіданні парламенту після дня внесення такої пропозиції. Регламентом розписується також процедура відкликання голови комітету з посади. Прийнятим законом встановлюється також, що мінімальна кількість народних депутатів для формування депутатської фракції має становити не менш ніж 15 народних депутатів. Відповідно до закону, депутат може входити до складу лише однієї депутатської фракції. Голова Ради і два його заступники не можуть очолювати депутатські фракції. Народний депутат, якого виключили, або який вийшов зі складу фракції, є позафракційним. Регламент також надає право позафракційним депутатам об'єднуватися у депутатську групу народних депутатів, мінімальна кількість для формування депутатської групи має становити не менше 15 депутатів. Законом встановлюється, що депутат може входити до складу лише однієї депутатської групи. Згідно з регламентом, зареєстрована депутатська група має права депутатської фракції. Окрім того, законом встановлюється, що депутатська фракція або група, до складу якої входить менше ніж 15 депутатів, через 15 днів після настання такого факту оголошується Головою Верховної Ради розпущеною. Регламент встановлює, що право законодавчої ініціативи у Верховній Раді мають президент, народні депутати, Кабінет міністрів і Національний банк Україна. Також в регламенті встановлюється, що з моменту оголошення головуючим на пленарному засіданні про дострокове припинення повноважень президента у зв'язку із звільненням його з посади в порядку імпічменту на період до обрання і вступу на посаду нового президента обов'язки глави держави президента виконує прем'єр-міністр України. У законі розписана і процедура надання згоди на призначення Президентом України прем'єр-міністра. Відповідно до цієї процедури, подання президента про надання згоди на призначення прем'єр-міністра подається до Верховної Ради письмово і розглядається у парламенті згідно із Конституцією. Верховна Рада розглядає питання про надання згоди на призначення прем'єр-міністра не пізніше ніж у п'ятиденний строк із дня внесення відповідного подання президентом України. Кандидатура прем'єр-міністра попередньо розглядається на засіданні комітету, до предмета ведення якого належить таке питання. Кандидата на пост прем'єр-міністра на пленарному засіданні Верховної Ради подає президент України. Регламент також встановлює, що на обговорення кандидатури на посаду прем'єр-міністра на засіданні парламенту відводиться 1 година часу, за цей час кандидат має 20 хвилин для виступу з відповідною доповіддю. Окрім того, регламентом встановлюється порядок призначення та звільнення з посади за поданням президента голови Національного банку України, членів Центральної виборчої комісії, членів Рахункової палати, членів Ради Національного банку, членів Національної ради з питань телебачення і радіомовлення. Регламентом визначається процедура надання згоди на призначення на посаду та звільнення з посад Президентом України голови Антимонопольного комітету, голови Фонду державного майна, голови Державного комітету телебачення і радіомовлення. Встановлюється також порядок надання згоди на призначення на посаду президентом України генерального прокурора. Відповідно до цієї процедури, президент направляє до Верховної Ради письмове подання про надання згоди на призначення на посаду генерального прокурора разом з даними про кандидатів на цей пост. Верховна Рада розглядає подання президента не пізніше ніж через 10 днів після надходження такого подання. Під час розгляду питання про надання згоди на призначення генерального прокурора у пленарному засіданні парламенту бере участь президент або уповноважена ним особа. Кандидат на посаду генерального прокурора має можливість відповісти на запитання депутатів під час засідання, а обговорення опитування має займати не менше години. Окрім того, регламент розписує процедуру висловлення недовіри генеральному прокурору. Питання про висловлення недовіри генеральному прокурору може бути розглянуто у Верховній Раді за пропозицією не менше, ніж 1\3 народних депутатів (150 депутатів), підтриманою відповідними підписами, і також за таку пропозицію повинні проголосувати не менше 226 народних депутатів. Регламент передбачає порядок розгляду питань про обрання суддів Верховного Суду, звільнення з посад суддів Конституційного суду, а також суддів, обраних безстроково. 1 жовтня Конституційний суд визнав неконституційним закон «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 № 2222-IV (так звана політреформа 2004 року) у зв'язку з порушенням процедури його розгляду і прийняття. Конституційний Суд доручив органам державної влади невідкладно привести норми законодавства у відповідність із Конституцією редакції 1996 року.