UA / RU
Підтримати ZN.ua

Негода: «Будемо чесними – ініціативи у сфері децентралізації перемістилися з урядових інституцій в парламентський комітет»

Все частіше від європейських партнерів доводиться чути про призупинення децентралізації та негативні тенденції у бік централізації. 

Українська делегація із народних депутатів, представників асоціацій органів місцевого самоврядування та експертів закінчила навчальний візит до Варшави та Брюсселя. По завершенню візиту глава секретаріату Конгресу місцевих і регіональних влад при президентові України, ексзаступник міністра регіонального розвитку В’ячеслав Негода прокоментував ситуацію з продовженням децентралізації, а також ризики централізації влади та прогалини у регіональній політиці в контексті рекомендацій для членства України в ЄС.

«Щодо ЄС, Україна зобов’язана виконати сім рекомендацій (політичних критеріїв) для членства в Євросоюз. Попередньо є прогрес за двома рекомендаціями. Більш повна офіційна оцінка з'явиться в жовтні, що буде визначальним для рішення про початок переговорів про вступ. Наступним крокам буде процес адаптації законодавства (інтеграція обов’язкових норм ЄС до українського законодавства) та підготовка інституцій та організаційних можливостей для роботи з імплементації законодавства ЄС та інструментів фінансування ЄС. Чи готові ми до цих кроків? Наша готовність виглядає як політичне бажання, а не цілеспрямована робота у відповідних сферах», – зазначив Негода.

Він також прокоментував місцеве самоврядування та децентралізацію. Зокрема, він нагадав, що резолюції Європейського парламенту, ухваленій 2 лютого цього року, українську децентралізацію називають найуспішнішою реформою з часів незалежності України. Влада, за словами Негоди, довго пишалася цим, однак останнім часом не все так добре.

Читайте також: Децентралізація-2023. Чому реформу треба повернути до людей

«Але під час зустрічей з партнерами все частіше чуємо стурбовані нотки про призупинення цього процесу і негативні тенденції у бік централізації. Пояснюємо партнерам, що війна внесла деякі корективи в законодавче поле і процес управління, але стратегічні цілі не змінилися. Будемо чесними – ініціативи у цій сфері перемістилися з урядових інституцій в парламентський комітет. Офіс Конгресу і комітет ВРУ робитимуть все, щоб продовжувати зміцнювати спроможності місцевого самоврядування і розбудувати сучасну модель МДА», – додав Негода.

Що стосується регіональної політики та розвитку, то це, за словами Негоди, одна з пріоритетних сфер Євросоюзу. Він пояснив, що Україна протягом багатьох років небезуспішно адаптовувала законодавство і діяльність під принципи планування і розвитку програм та проєктів ЄС. 

«У наших пріоритетах в процесі відновлення мають стати економічне зростання, соціальна згуртованість та захист навколишнього середовища. А для цього урядовцям, регіональним владам та громадам необхідно переоцінити державну стратегію регіонального розвитку, регіональні та місцеві стратегії розвитку з урахуванням наслідків російської агресії та нових викликів пріоритетів», – зазначив Негода.

Читайте також: Зеленський анонсував створення офісу для проведення євроінтеграційної реформи

Основою цих стратегій, за його словами, мають стати проєкти просторового планування – від Генеральної схеми планування території України, що визначає концептуальні вирішення планування та використання території України – до комплексних планів просторового розвитку території громад та генпланів. 

«Такі принципи та механізми регіонального розвитку сприятимуть підсиленню довіри до програм і проєктів розвитку, а також технічну підтримку з боку ЄС. Інший підхід – пооб’єктне (фрагментарне) інвестування інфраструктури на основі логіки бюрократичних пріоритетів, а не реальних потреб, призведе до розбалансування стратегічного планування та сталого розвитку територій», – заявив Негода.

Він наголосив, що підготовка до вступу України в ЄС потребує значних людських та адміністративних ресурсів. Над підготовкою вступу Польщі до Євросоюзу працювала команда з приблизно 6 тисяч державних службовців. 

«Але важлива не чисельність, а ступінь готовності політиків і рівень підготовки службовців на всіх рівнях до вступу України в ЄС. Чи маємо ми відповідні програми і належні ресурси з підготовки української команди?», – підсумував Негода.

Читайте також: Поствоєнне відновлення не можна відокремити від регіональної стратегії держави, якої у нас немає — Безгін

Раніше глава профільного підкомітету Віталій Безгін в інтерв’ю ZN.UA заявив, що сьогодні в Україні взагалі немає регіональної політики. І це проблема, бо, по-перше, доведеться багато чого виконувати в контексті євроінтеграції. По-друге, неможливо відмежувати питання відбудови інфраструктури від питання загальної рамки відновлення, якою і є регіональна політика. Перевага віддається інфраструктурним проєктам, які приносили успіх, але вони відірвані від загальної регіональної політики та рамки розвитку. Це як розкидані по кімнаті кубики. Вони гарні, ідеально зроблені, але всі розрізнені.

Детальніше про те, чому стався збій у комунікації між Мінвідновлення та профільним комітетом ВРУ, а також які ризики від цього для держави, читайте в інтерв’ю Віталія Безгіна, з яким для ZN.UA поговорила Інна Ведернікова.