Аналізуючи, чи готова Україна до початку переговорів щодо вступу до ЄС , Європейська комісія, серед іншого, оцінила українську систему управління та її відповідність до європейських стандартів. У звіті про готовність України до переговорів ЄК наголосили на важливості створення Мінвідновлення, але застерегла Україну від ухвалення закону про містобудування у тому вигляді, в якому він існує зараз.
«В інституційному плані Мінвідновлення було створено для злиття міністерств інфраструктури та регіонального розвитку, що раніше існували. У перспективі нове відомство має об'єднати обидва напрями та відповідним чином організувати ресурси, у тому числі через Агентство з відновлення, з метою стимулювання відновлення та реконструкції на місцевому рівні», – йдеться у звіті ЄК щодо виконання Україною умов для початку переговорів щодо вступу до Європейського Союзу.
У документі також зазначено, що відновлення України потребуватиме більш систематичного залучення місцевої влади та асоціацій до розробки та реалізації політики на основі офіційно створеного механізму координації. При цьому у звіті наголосили, що Конгрес місцевої та регіональної влади, який має постійний офіс, – це консультативний орган за президента України, який не має такого мандату, встановленого законом.
При цьому Єврокомісія зазначила, що Україні не варто ухвалювати закон про містобудування у редакції, яка зараз існує. Виходячи з контексту, найімовірніше, йдеться про скандальний закон №5655, який усіма зусиллями намагається протягнути голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк.
«Україні слід утриматися від ухвалення закону про містобудування в його нинішньому вигляді, оскільки він створює ризики цілісності, зумовлені делегуванням надмірних повноважень щодо контролю за містобудівною діяльністю від державних до приватних структур, і веде до безправ'я місцевих органів влади у цій сфері», – йдеться у звіт Єврокомісії.
У червні цього року Європарламент уже закликав президента Володимира Зеленського не підписувати закон про містобудування №5655. Зокрема, там застерегли від використання майбутніх зусиль щодо реконструкції для внесення таких змін до законодавства, які можуть принести користь певним інтересам за рахунок рівних умов гри та прозорості.
Після цього спікер ВРУ Руслан Стефанчук закликав голову Європарламенту переглянути позицію щодо закону про містобудівну реформу, запевнивши, що він нібито є «частиною зусиль» партії влади з приводу майбутнього відновлення України. А його авторка Олена Шуляк поставила свою репутацію в один ряд із репутацією країни. У Мінвідновленні тоді підтримали Стефанчука, а глава підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталій Безгін навпаки виступив проти. Низка громадських організацій своєю чергою попросила голову Європарламенту Роберта Мецола залучити їх до обговорення містобудівної реформи, якщо такі відбудуться.
Як уже неодноразово писало ZN.UA, норми, закладені у законопроєкті 5655, створять ризики у процесах відновлення України, чого наша країна не може собі дозволити. Знищення незалежної професійної самоврядної організації на помсту за позицію 5655 віддаляє Україну все далі від справедливого відновлення та розвитку міст. Детальніше про ризики підписання законопроєкту пише редактор відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова у статті «Міна №5655. Який сценарій повоєнного відновлення лобісти закону заклали президентові на підпис?».