UA / RU
Підтримати ZN.ua

НАЗК заявило про цілу низку корупціогених факторів в урядовій «містобудівній» ініціативі-клоні законопроєкту 5655

Деякі норми, в тому числі, суперечать одні одним, а також актам, що мають вищу юридичну силу.

Проект урядової постанови «Про реалізацію експериментальних проектів у сфері містобудівної діяльності», яка по своїй суті дублює ухвалений парламентом, але не підписаний президентом Володимиром Зеленським закон про «містобудівну реформу» (законопроєкт №5655), містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання. Такого висновку дійшло Національне агентство із запобігання корупції після проведення антикорупційної експертизи проекту постанови.

Зокрема, в НАЗК вказали на низку ключових корупціогених факторів ініціативи Міністерства інфраструктури, а саме:

Так, за даними Держгеокадастру України, наповненість Державного земельного кадастру становить на разі лише 74%, тобто майже чверть земель країни перебуває поза земельно-кадастровим обліком. Їх відсутність в реєстрі може вказувати на фактичне самовільне їхнє захоплення.

Зокрема прописані правила розроблення проектної документації на будівництво регулювання звужують перелік випадків для обов’язкового погодження проектної документації на будівництво, визначений чинним законодавством, та створює умови для незаконного будівництва.

В НАЗК зазначають, що це матиме наслідком  встановлення непрозорого механізму створення та діяльності експертної комісії, а також ризику корупційних зловживань.

В НАЗК рекомендують чітко визначити суб’єкта для забезпечення заходів з реєстрації права організації на здійснення експертної діяльності, а також впровадити дієві механізми забезпечення прозорості його роботи.

Читайте також: Урядовий дубль закону 5655 може спровокувати формування в Україні будівельних картелів – Chatham House

НАЗК рекомендує уряду внормувати юридичні колізії в проєкті постанови, зокрема усунути  суперечності між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання; усунути невідповідність положень запропонованого документу з нормативно-правовими актами, що мають вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України та переглянути концепцію низки прописаних у документі норм, аби уникнути порушення прав та законних інтересів власників і користувачів земельних ділянок на право розпорядження належними їм земельними ділянками.

Читайте також: У судах «гальмують» розгляд щодо глави партії «Слуга народу» через «засекречення» стенограми розгляду законопроєкту 5655

Нагадаємо, 12 грудня ZN.UA повідомило, що уряд запланував винести на обговорення та підготував до голосування постанову, яка по суті дублює норми скандального законопроєкту №5655, який розкритикували в тому числі Європарламент та Єврокомісія. Після розголосу постанову відклали.

Президент Володимир Зеленський, якого через кілька днів після інциденту попросили прокоментувати цю ситуацію, фактично публічно відмовився її змістовно коментувати, зазначивши, що «не треба жити балачками».

Детально про корупційні ризики закону №5655 у статті "Міна №5655. Який сценарій повоєнного відновлення лобісти закону заклали президентові на підпис?" писала редакторка відділу політики Інни Ведернікової.

Водночас у статті «Великі плани на велику відбудову: хто вписався за правила гри "для своїх"?» експерт із питань містобудування Георгій Могильний та журналістка і громадська діячка Ірина Федорів пояснювали, які ресурси та неприхований інтерес до перспектив відбудови України закладені у проєкті Мінрегіонполітики «Про реалізацію експериментальних проєктів у сфері містобудівної діяльності».