UA / RU
Підтримати ZN.ua

Навіть через соцмережу Трампа: Росія знайшла нові способи поширення дезінформації про війну в Україні

Американські аналітики виявили масштабну операцію з поширення російських наративів.

Кремль знайшов новий спосіб розповсюдження пропагандистських відеороликів про своє вторгнення в Україну. Для цього використовуються різноманітні цифрові хитрощі, які дозволяють обходити обмеження, накладені урядами та технологічними компаніями. Це виявила американська розвідувальна фірма Nisos, яка відстежує дезінформацію та інші кіберзагрози, повідомляє Associated Press.

За словами аналітиків Nisos, пов'язані з російськими державними ЗМІ акаунти опублікували десятки відео 18-ма мовами, не залишивши контрольних ознак, які б дозволили виявити джерело. Ролики просувають кремлівські теорії змови та звинувачують Україну в жертвах серед цивільного населення. Також у них розповідають, буцімто жителі окупованих територій України вітали російських військових.

Читайте також: Твіти Маска мобілізують прихильників РФ у світі, але це не врятує Путіна від поразки – експерт

Англомовні версії відео поширюються на Twitter і на платформах, популярних серед американських консерваторів, зокрема Gab та Truth Social. Остання була створена компанією Trump Media & Technology Group (TMTG), власником якої є колишній президент США Дональд Трамп.

«Геніальність цього підходу полягає в тому, що відео можна завантажити безпосередньо з Telegram, і це стирає сліди, за якими намагаються слідувати дослідники, – сказала Associated Press старша аналітикиня Nisos Патриція Бейлі. – Вони креативні та адаптивні. І вони аналізують свою аудиторію».

З початком російського вторгнення на територію України Європейський Союз ухвалив рішення про заборону на своїй території російських пропагандистських ЗМІ Russia Today і Sputnik – як наслідок, їх контент вилучили з таких платформ як YouTube від Google і Facebook та Instagram від Meta. Це серйозно підірвало здатність Росії поширювати свою пропаганду.

Читайте також: Росія витратила сотні мільйонів доларів на політичний вплив за кордоном — дані розвідки США

Одразу після цього у Кремлі почали шукати способи обійти нові правила. Було створено нові сайти для розміщення відео, які розвінчують твердження про війну. Частину роботи взяли на себе російські дипломати.

Аналітики Nisos виявили, що пропагандистські відео без ідентифікуючих знаків публікували в Telegram, а вже звідти їх завантажували та повторно публікували на таких платформах, як Twitter, не вказуючи, що відео створено російськими державними ЗМІ. Сотні облікових записів, які пізніше опублікували або повторно розмістили відео, дослідники Nisos пов’язали з російськими військовими, посольствами чи державними ЗМІ. Більшість з цих акаунтів використовують підроблені фото профілю або публікують такий контент, який видає їхню неавтентичність.

Наприклад, обліковий запис у Твіттері, яким нібито керує жінка, що проживає в Японії та надмірно для звичайної японки цікавиться російською пропагандою. Замість публікацій на різноманітні теми, такі як розваги, їжа, подорожі чи сім’я, користувачка профілю публікує лише російські пропагандистські відео і не лише японською, а й фарсі, польською, іспанською та російською мовами.

Читайте також: Росія навмисно ​​дезінформує світову спільноту, аби дискредитувати Україну – британська розвідка

За словами Патриції Бейлі, ця мережа є «лише однією частиною головоломки, яка є досить великою». Дослідники дійшли висновку, що ця операція є найбільшою у своєму роді в Росії з початку війни.

«Мережа продемонструвала загальну схему націлювання на Європу за допомогою антиукраїнських наративів і виразів підтримки російських інтересів», – йдеться у звіті Лабораторії цифрових криміналістичних досліджень Atlantic Council, який допоміг ідентифікувати мережу, відключену Meta.