UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерт вказав на несвоєчасність виборів у прифронтових районах Донбасу

В умовах миру місцеві вибори були б гарною нагодою для заміни військово-цивільних адміністрацій обраними органами самоврядування. Але зараз, на думку Андреаса Умланда, проводити їх явно не варто.

Рішення Центральної виборчої комісії не оголошувати місцеві вибори в 18 об'єднаних територіальних громадах поблизу лінії розмежування в Донецькій і Луганській областях є правильним, вважає старший експерт Українського інституту майбутнього Андреас Умланд. У своїй статті для ZN.UA він перерахував причини, через які проведення місцевих виборів у прифронтових районах є несвоєчасним.

Експерт нагадав, що з 2015 року в прифронтових районах місцеве самоврядування не функціонує, ними військово-цивільні адміністрації (ВЦА). Голів ВЦА призначає президент, а підпорядковуються вони командувачу Об'єднаних сил.

«У мирних умовах місцеві і регіональні вибори в жовтні 2020 року вибори стали б гарною нагодою замінити всі ВЦ належним чином обраними радами, старостами і мерами - тим більше з їх розширеними прерогативами в рамках новостворених ОТГ. Однак проведення таких виборів у прифронтовій зоні в даний час представляється передчасним, щонайменше, з трьох причин», - зазначає автор.

По-перше, проведення повноцінних демократичних виборів у цих населених пунктах технічно ускладнено. Чимало мешканців тимчасово покинули свої будинки і переїхали в інші частини України через страх або відчай. Фізична, соціальна і людська інфраструктура прифронтових районів глибоко відзначені війною. Ці та інші особливі обставини роблять проведення нормальних виборчих кампаній і легітимних процесів голосування проблематичним.

По-друге, регіони і населені пункти, що перебувають у даний час у зоні відповідальності ВЦА, є особливими цілями російських інфільтраційних і маніпуляційних операцій. В інформаційному просторі домінують телеканали РФ і бойовиків ОРДЛО. Якщо Москві вдається втручатися в процеси голосування в США, Великій Британії або Франції, вона, безсумнівно, зможе і захоче спробувати те ж саме в селах і містах, розташованих всього в декількох кілометрах від її маріонеткових режимів і їх збройних формувань.

По-третє, основне питання після проведення місцевих виборів полягало б у тому, чим насправді займатимуться новообрані органи самоврядування. З весни 2014 року його ключові завдання - збір і розподіл податків та інших доходів громад, а також залучення вітчизняних та іноземних інвестицій стали маргінальними. Звичайне економічне, соціальне, культурне і політичне життя в прифронтових районах було і залишається значною мірою неможливим.

Переважаючими управлінськими викликами уздовж лінії зіткнення - від Станиці Луганської на півночі до Маріуполя на півдні - є питання безпеки й оборони. Чимало прифронтових районів мають контрольно-пропускні пункти, від функціонування яких частково залежить місцеве економічне й соціальне життя.

Місцеві керівники у прифронтових населених пунктах зосереджені на тому, як найкраще використовувати мізерні субсидії, що надаються центральним урядом, для вирішення інфраструктурних проблем: постачання електрикою, водою, теплом і медикаментами, організації догляду за дітьми, пенсіонерами або хворими, ремонту пошкоджених житлових будинків і громадських будівель.

«Замість того щоб проводити ризиковані вибори в місцеві органи влади в зоні дії ООС, Україна, мабуть, зберігатиме ВЦА настільки довго, скільки це необхідно», - резюмує експерт.

Читайте також: Вибори до районних рад можуть не відбутися: ЦВК заявила про неможливість їх оголосити

Докладніше про перспективи місцевих виборів у Донецькій і Луганській областях, а також про необхідність реформування військово-цивільних адміністрацій читайте в статті Андреаса Умланда «Не на часі» в ZN.UA.