UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерт вказав на несвоєчасність виборів у прифронтових районах Донбасу

В умовах миру місцеві вибори були б гарною нагодою для заміни військово-цивільних адміністрацій обраними органами самоврядування. Але зараз, на думку Андреаса Умланда, проводити їх явно не варто.

Місцева влада прифронтових районах Донбасу має вирішувати ряд специфічних завдань, нехарактерних для класичного місцевого самоврядування

Місцева влада прифронтових районах Донбасу має вирішувати ряд специфічних завдань, нехарактерних для класичного місцевого самоврядування

Рішення Центральної виборчої комісії не оголошувати місцеві вибори в 18 об'єднаних територіальних громадах поблизу лінії розмежування в Донецькій і Луганській областях є правильним, вважає старший експерт Українського інституту майбутнього Андреас Умланд. У своїй статті для ZN.UA він перерахував причини, через які проведення місцевих виборів у прифронтових районах є несвоєчасним.

Експерт нагадав, що з 2015 року в прифронтових районах місцеве самоврядування не функціонує, ними військово-цивільні адміністрації (ВЦА). Голів ВЦА призначає президент, а підпорядковуються вони командувачу Об'єднаних сил.

«У мирних умовах місцеві і регіональні вибори в жовтні 2020 року вибори стали б гарною нагодою замінити всі ВЦ належним чином обраними радами, старостами і мерами - тим більше з їх розширеними прерогативами в рамках новостворених ОТГ. Однак проведення таких виборів у прифронтовій зоні в даний час представляється передчасним, щонайменше, з трьох причин», - зазначає автор.

По-перше, проведення повноцінних демократичних виборів у цих населених пунктах технічно ускладнено. Чимало мешканців тимчасово покинули свої будинки і переїхали в інші частини України через страх або відчай. Фізична, соціальна і людська інфраструктура прифронтових районів глибоко відзначені війною. Ці та інші особливі обставини роблять проведення нормальних виборчих кампаній і легітимних процесів голосування проблематичним.

По-друге, регіони і населені пункти, що перебувають у даний час у зоні відповідальності ВЦА, є особливими цілями російських інфільтраційних і маніпуляційних операцій. В інформаційному просторі домінують телеканали РФ і бойовиків ОРДЛО. Якщо Москві вдається втручатися в процеси голосування в США, Великій Британії або Франції, вона, безсумнівно, зможе і захоче спробувати те ж саме в селах і містах, розташованих всього в декількох кілометрах від її маріонеткових режимів і їх збройних формувань.

По-третє, основне питання після проведення місцевих виборів полягало б у тому, чим насправді займатимуться новообрані органи самоврядування. З весни 2014 року його ключові завдання - збір і розподіл податків та інших доходів громад, а також залучення вітчизняних та іноземних інвестицій стали маргінальними. Звичайне економічне, соціальне, культурне і політичне життя в прифронтових районах було і залишається значною мірою неможливим.

Переважаючими управлінськими викликами уздовж лінії зіткнення - від Станиці Луганської на півночі до Маріуполя на півдні - є питання безпеки й оборони. Чимало прифронтових районів мають контрольно-пропускні пункти, від функціонування яких частково залежить місцеве економічне й соціальне життя.

Місцеві керівники у прифронтових населених пунктах зосереджені на тому, як найкраще використовувати мізерні субсидії, що надаються центральним урядом, для вирішення інфраструктурних проблем: постачання електрикою, водою, теплом і медикаментами, організації догляду за дітьми, пенсіонерами або хворими, ремонту пошкоджених житлових будинків і громадських будівель.

«Замість того щоб проводити ризиковані вибори в місцеві органи влади в зоні дії ООС, Україна, мабуть, зберігатиме ВЦА настільки довго, скільки це необхідно», - резюмує експерт.

Читайте також: Вибори до районних рад можуть не відбутися: ЦВК заявила про неможливість їх оголосити

Докладніше про перспективи місцевих виборів у Донецькій і Луганській областях, а також про необхідність реформування військово-цивільних адміністрацій читайте в статті Андреаса Умланда «Не на часі» в ZN.UA.