UA / RU
Підтримати ZN.ua

БФР створюється залежним від міністра фінансів органом — експерт

У законопроекті прописані виняткові повноваження міністра фінансів щодо БФР.

Структуру центрального апарату і територіальних управлінь затверджує керівник Бюро фінансових розслідувань за погодженням із міністром фінансів. Проте незрозуміло, навіщо керівникові незалежного органу досудового розслідування погоджувати структуру з керівником іншого органу публічної влади. Граничну чисельність працівників Бюро фінансових розслідувань взагалі встановлює Кабінет міністрів України. Це відвертий нонсенс, адже таким чином може бути роздуто штат співробітників до розмірів "два НАБУ і три ДБР".

Про це у своїй статті для DT.UA пише Олександр Лємєнов, головний експерт StateWatch. За його словами, керівник Бюро фінансових розслідувань призначається на посаду Кабінетом міністрів України за поданням, знову ж таки, міністра фінансів. При цьому для забезпечення прозорості й неупередженості при відборі кандидатів на посаду керівника Бюро фінансових розслідувань міністр може оголошувати консультативний конкурс. Порядок проведення консультативного конкурсу визначається профільним міністерством.

"Тут навіть коментарі зайві, необов'язковість конкурсу є наріжним каменем для незалежності керівника органу досудового розслідування, - зазначає експерт. - У статті 15 прописані виключні повноваження міністра фінансів стосовно БФР. Вони досить фундаментальні й широкі, що загалом сплітається в єдиний підхід: орган має бути "контрольованим"".

Автор вказує, що, по-перше, міністр забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері протидії підслідним БФР злочинам і контролює її реалізацію. По-друге, погоджує і подає на розгляд Кабміну розроблені Бюро та міністерством проєкти законів, актів Уряду з питань діяльності БФР. По-третє, затверджує стратегічні програми діяльності та визначає пріоритетні напрями роботи Бюро, затверджує плани його роботи і приймає письмовий звіт про діяльність БФР. По-четверте, забезпечує виконання міжнародних договорів України, які належать до сфер діяльності Бюро. По-п'яте, забезпечує ведення та використання баз (банків) даних, визначає порядок обміну інформацією між міністерством, Бюро та іншими центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується й координується Кабінетом міністрів України через міністра фінансів. По-шосте, затверджує структуру та штатну чисельність, порядок діяльності й повноваження підрозділів внутрішнього контролю Бюро. Сьоме - вносить на розгляд президента України подання про присвоєння вищого спеціального звання керівнику БФР. Восьме - приймає рішення про проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро, її операційної та інституційної незалежності. Дев'яте - координує і спрямовує діяльність підрозділів внутрішнього контролю Бюро фінансових розслідувань, пов'язану зі здійсненням заходів щодо запобігання корупції у БФР.

"Варто зупинитися на ключовому, що стосується керівника Бюро, крім, звісно, строку його повноважень, який становитиме п'ять років. Ідеться про можливість звільнення. Згідно з частиною 4 статті 16, є вичерпний перелік базових підстав для втрати посади, але серед них виділяється одна, найбільш "політично дискреційна", - внесення профільним міністром на розгляд Кабінету міністрів України подання про звільнення керівника Бюро фінансових розслідувань. Інакше кажучи, міністр фінансів у будь-який момент може внести подання на засіданні уряду, і керівник БФР може бути звільнений. Додаткових гарантій від політично вмотивованого звільнення немає", - підкреслює експерт.

Детальніше про проблеми створення БФР читайте у статті Олександра Лємєнова "Хто розслідуватиме фінансові злочини в Україні?" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".