UA / RU
Підтримати ZN.ua

Війна на порозі. Про плани безпеки вдома і в школі

Кілька порад психолога для дорослих та дітей

Автор: Ірина Королець

Нині саме час батькам та адміністраціям шкіл об’єднатися задля благополуччя дітей і розробити спільний план дій на випадок виникнення загрози.

Це час, коли варто відкласти образи та незгоди, які виникали під час освітнього процесу, та почати довіряти одні одним. Бо саме довіра батьків до вчителів, а отже й дітей до вчителів, допоможе виконати чіткий алгоритм дій і врятувати життя.

Багато шкіл зараз відпрацьовують плани евакуації, шлях до бомбосховища, навички швидкого реагування, навчання з надання домедичної допомоги, навіть навички стрільби для старшокласників. 

Адміністрації школи варто розробити план безпеки і повідомити про це батькам, адже спільні злагоджені дії для найшвидшого реагування дуже важливі. Крім того, батькам необхідно мати інформацію про заплановані заходи в навчальному закладі, аби знати, як пояснити це власним дітям, тим самим знизивши в них тривогу. 

Так, я вважаю, що саме батьки мають бути першим джерелом інформації для дітей. Адже саме вони закладають безпечний фундамент, на якому будується їхнє майбутнє, і є найважливішим компонентом психічної стійкості дитини. 

Зауважу, що діти мають ознайомитися з двома безпечними планами порятунку. Один план — який запровадить освітній заклад. Інший — розроблений батьками. 

Поговоримо про вчителів.

Вчителі — це люди, які відповідають за безпеку дітей під час навчання. 

Їм варто підготуватися, аби знати, що робити під час евакуації до приходу батьків: 

Також варто продумати наперед, що робити, якщо батьки не матимуть змоги забрати своїх дітей, і знати, хто подбає про близьких учителя на той час, поки він опікується учнями.

Згідно з рекомендаціями стосовно заготівлі провізії, тривалість перебування в бомбосховищі може становити від кількох годин до трьох днів. Отже, слід продумати, як провести цей час із дітьми. Корисно буде знати спільні ігри, що допоможуть стабілізувати емоції дітей, зняти м’язову напругу та дати відчуття безпеки. 

Тобто батьки мають бути впевнені в підготовці вчителів, на яких покладається відповідальність за життя дітей, щоб не наражати себе на небезпеку, біжачи до школи під час обстрілу, та допомогти вчителям навчити дітей єдиних правил безпеки.

Розумію, що на педагогах сьогодні лежить велике навантаження. Проте саме тепер важливо бути лідером для дітей (і тут можуть допомогти батьки). Якщо коротко, це може врятувати життя багатьом. 

Нагадаю, що в людини, котра перебуває у стресовій ситуації, відключається префронтальна кора головного мозку, тому їй важко згадати елементарні речі, зосередитися і прийняти правильне рішення. В паніці вона може зробити багато речей, здатних нашкодити їй та оточенню. Саме тому в групі призначається лідер, якого всі мають слухатися (а також заступник на випадок відсутності лідера) і який володіє всіма необхідними інструкціями. У школі лідером зазвичай є класний керівник. 

Багато хто вагається, чи взагалі потрібно розповідати дітям про ситуацію в країні.

Потрібно. 

Проте з урахуванням віку дитини і наявних можливостей у середовищі (уникати «от якби в нас був вогнегасник», «от якби в нас швидка допомога була поруч», «от якби в нас було бомбосховище») та вже набутого ними досвіду (йдеться про внутрішньо переміщених дітей). 

Пам’ятаєте, навіщо ми навчаємо правил пожежної безпеки? Звісно, не для того, щоб налякати. Щоб людина, опинившись у ситуації пожежі, могла себе врятувати. Знання нам потрібні до того, як подія трапиться, бо важлива кожна секунда. 

Маленьким дітям дошкільного віку достатньо окреслити ситуацію в загальних рисах, використовуючи ігрові елементи, навчити правил поведінки, нагадувати про пророблені засоби захисту в разі виникнення тривоги та страху, а найголовніше — бути взірцем спокою та впевненості для них. 

Дітям молодших і середніх класів важливо розповісти про запобіжні заходи, яких вживають у їхній школі. В цьому віці діти допитливі, тому варто пояснювати свої дії й наочно проводити демонстрацію. Інакше може бути викривлення фактів, недовіра та придумування свого «кращого» плану. 

Дітей старших класів варто залучати до розробки плану безпеки і безпосередньої участі в його виконанні (повідомляти про підозрілих людей, предмети, заборонені ігри учнями молодших класів тощо), наголошувати на важливості дотримання інструкцій .

Що батьки можуть зробити вже?

Домашній план безпеки має включати: план евакуації (під час пожежі, обстрілу, витікання газу), тривожну валізку (рекомендацій уже є багато) та способи оповіщення одне одного (знати номери телефонів, місце зустрічі при розлученні, адресу далекого родича, в якого можна всім зустрітися).

Після кризи важливо:

Методи зниження тривоги застосовуються для полегшення, зменшення інтенсивності страху та тілесної соматики:

Турботи нам одне про одного і конкретних зважених дій!

Усі статті Ірини Королець читайте за посиланням