Лютий. Річниця. Згадуємо шок перших днів і біль довгих тижнів. Схиляємо голови в пошані перед світлою пам'яттю тих, хто загинув. Дякуємо військовим. Дякуємо Україні, яка стала одним великим волонтером.
І є ще подвиг тих, хто непомітно робить життєво важливу роботу. Рятувати свої життя біжать не лише в укриття. Лікарі не припиняли прийомів, а досвід наших онлайн-консультацій вивчають у всьому світі. Одна зі статей останнього номера відомого американського медичного журналу The New England Journal of Medicine (NEJM) присвячена саме українській телемедицині. Розповідь про наш досвід на такому високому рівні — визнання. NEJM — найпопулярніший періодичний медичний журнал у світі. Видання вважається одним із найвпливовіших. Для нас ця публікація є приводом підбити підсумки року.
Усього за кілька днів після вторгнення Росії було створено організацію Health Tech Without Borders. Мета — налагодження та розвиток платформи для онлайн-консультацій. Проєкт підтримали понад 700 медиків-добровольців з усього світу. Із допомогою цих волонтерів і проводилися консультації на нашій платформі Doctor Online. Автори статті NEJM оперують даними про кількість онлайн-консультацій на середину вересня: на тоді послугами телемедицини скористалися 62 806 разів.
Цікавий один із висновків дослідників: «Життєво важливі сильні партнери на місцях, які можуть просувати телемедицину в місцевій спільноті». Рік, що минув, показав: навіть якщо допомагає весь світ, перевага — в місцевих компаній. Більш практично, коли українцям допомагають українці.
Питання не лише в мовному бар'єрі та часових поясах (коли американські волонтери мали вільний час, українці вже спали). Проблема не в тому, що війна виявилася марафоном і не всі були готові до нього. У європейських, американських медиків інша ментальність, інший, сухіший стиль спілкування й інший підхід у рекомендаціях. Українці хочуть бачити в лікареві не лише професіонала, а й друга. Багатьом важливо не просто поділитися симптомами, а й поговорити про самопочуття у дружній бесіді.
Зверніть увагу на таку статистику. Найчастіше консультації зводилися, швидше, до профілактики, ніж до лікування. Ідеться про 42,4%. Швидше за все, панічний стан і потреба поговорити підштовхували українців до онлайн-консультації. Інколи лікар брав на себе функції психолога, а після розпитувань з'являлася інша картина, з'ясовувалося, що не все так сумно й погано, симптоми надумані.
На другому місці серед скарг — інфекції (19,5%), на третьому — педіатрія (6,6%). Часто по консультації зверталися мами, які переїхали за кордон, їх цікавила друга медична думка. Дерматологія та неврологія — на четвертому і п'ятому місцях у нашій статистиці (5,3% в обох випадках). І тут треба говорити про те, що багато хвороб — наслідок стресу. Скарги на травми на останньому місці у статистиці онлайн-консультацій, з ними зверталося 0,2%.
Наша платформа онлайн-консультацій була й залишається затребуваною серед переселенців. Більшість тих, хто виїхав до Європи, не розуміла, як отримати первинну медичну допомогу. Найболючіше питання — у швидкій доступності, високій точці очікування прийому в ЄС. Так, іноді на момент консультації симптоматика може вже зникнути.
Але зазначимо, що й українці не завжди зрозумілі та логічні для європейських і американських лікарів. Знову процитуємо NEJM: «В українських пацієнтів вищий рівень супутніх захворювань та нижчий рівень щеплень, порівняно з пацієнтами з Європейського Союзу».
Єдині ми в тому, що за телемедициною — майбутнє. Її розвиток є важливим пріоритетом не тільки для України, а для всіх країн. Успіх нашого проєкту надихає фахівців усього світу, ставить амбітні завдання. Якщо телемедицина може підтримувати населення в зоні бойових дій, то чому б їй не підтримувати пацієнтів у будь-якій точці світу? Україна демонструє, як телемедицина може бути швидко розгорнута, і пропонує модель, яку можна адаптувати для підтримки інших криз.
Ми прожили важкий рік і продовжуємо розвиватися. У публікації The New England Journal of Medicine наведено статистику з лютого по вересень. Місяці, які минули від осені, показали, що онлайн-консультації стають дедалі популярнішими. За майже рік війни на нашій платформі їх було 108 тисяч. Упродовж дня до нас звертаються приблизно 500 разів. Можна сказати, що один із уже вивчених уроків повномасштабної війни — важливість турботи про здоров'я.