Кінець навчального року для шкіл — це не просто останній дзвоник, це систематизація та підбиття підсумків усього зробленого за рік. Діти отримують табелі чи атестати, вчителі підсумовують успішність і виставляють оцінки. А як це зробити в нинішніх умовах?
На сьогодні від бомбардувань та обстрілів постраждали 773 заклади освіти, 75 із них зруйновано вщент. У Міносвіти створили спеціальний сайт з інтерактивною мапою, де є інформація про кожну пошкоджену чи знищену школу.
Як розповів міністр освіти Сергій Шкарлет на брифінгу в медіацентрі «Україна», нині 13 областей України навчають дітей у змішаному форматі, чотири області працюють дистанційно або оголосили канікули, у п′яти областях, залежно від безпекової ситуації на територіях, навчають по-різному — десь дистанційно, десь усіх відправили на канікули, а десь узагалі призупинили діяльність закладів освіти. «У двох областях — Луганській і Запорізькій — навчання призупинене, і, на жаль, по Чернігівській ситуація поки що невідома, достовірних джерел немає, тому ми не можемо поки що достовірно говорити про ситуацію в Чернігівській області», — сказав міністр.
У Міносвіти розробили нормативну базу, яка дає відповіді на гарячі запитання.
Коли завершиться навчальний рік?
Це вирішуватимуть навчальні заклади. Також вони мають переглянути свої плани і програми та ущільнити їх, оскільки певний час занять у школах не було.
Як виставлятимуть семестрові та річні оцінки?
Оцінювання може відбуватися і дистанційно, і очно (залежно від ситуації).
Є кілька варіантів оформлення результатів навчання та виставлення річних оцінок.
Якщо з документами все гаразд, школа веде журнал і він уцілів, підсумкове оцінювання відбувається як завжди.
Якщо відомості про оцінки, отримані в першому семестрі, втрачено, то річну оцінку можна буде отримати на основі балів лише за другий семестр. Якщо ж і цього немає (наприклад, школа згоріла разом із документами) й узагалі в другому семестрі оцінок не було, успішність учня можуть оцінити за результатами письмової контрольної.
Якщо дитина навчалася якийсь час за кордоном чи в іншій школі за місцем тимчасового проживання, у річній оцінці будуть враховані всі оцінки, отримані нею за цей період. Школа, де тимчасово навчався учень, надасть інформаційну довідку, в якій зазначить перелік предметів та оцінки.
Якщо жодних оцінок немає або учень об’єктивно не мав можливості навчатися чи більше половини уроків з певного предмета проходило в дистанційному форматі, педагогічна рада школи може оцінювати успіхи учня не в балах, а словами «зараховано-не зараховано».
Як випускники отримають документи про освіту?
Як і в попередні роки, бланки документів про освіту замовлено. Приблизно в першій половині червня 2022 року державне підприємство «Інфоресурс» узгодить із регіональними департаментами освіти графік їх відвантаження.
Як отримати український документ про освіту, якщо дитина не в Україні або живе на окупованих територіях?
Дитина може бути зарахована до дистанційної школи на дистанційне навчання чи екстернат за письмовою заявою одного з батьків. Цю заяву пишуть у довільній формі, і її можна надіслати факсом, електронною поштою чи в будь-який інший спосіб. При цьому необов’язково подавати копії документів про освіту, якщо їх немає. Достатньо документа, що встановлює особу.
Що робити, якщо дитина втратила документ про освіту?
Якщо є така можливість, потрібно звернутися до школи, в якій вона навчалася, і отримати дублікат. Запит про інформацію щодо втрачених документів про освіту можна подати письмово у будь-який спосіб у довільній формі.
Ті, хто закінчив школу раніше й загубив атестат, хто став студентом і втратив документи про це, можуть звернутися з заявою до Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Цю заяву, як і попередні, можна подавати в довільній формі будь-яким зручним способом — поштою, факсом, мейлом.
Як одинадцятикласники мають готуватися до вступної кампанії, яку роль відіграватимуть шкільні оцінки?
Шкільний атестат давно не відіграє визначальної ролі під час вступу, його середній бал множився на певний коефіцієнт, менший від одиниці. Набагато більшу роль завжди відігравали результати ЗНО. А нинішнього року, схоже, шкільні оцінки взагалі не будуть враховуватися.
Якою буде процедура вступу нинішнього року, в деталях невідомо, але на брифінгу Сергій Шкарлет описав основні новації, підкресливши, що наразі «вони не затверджені, та це ті базові основи, які ми намагаємося закласти у вступ».
На спеціальності з творчим конкурсом знадобляться заява + результати творчого конкурсу + мотиваційний лист. При цьому буде «безумовний пріоритет творчого конкурсу». Творчі конкурси, співбесіди можуть проходити дистанційно.
Для вступу на бюджет знадобляться заява + результати національного мультипредметного тесту +мотиваційний лист.
Що таке національний мультипредметний тест? Це тест, який включатиме питання з трьох шкільних предметів: української мови, математики, історії України.
На контракт знадобиться тільки заява та мотиваційний лист. А для контрактників на популярні спеціальності та для майбутніх медиків буде також потрібен мультипредметний тест.
Можливо, для трьох предметів мультипредметного тесту буде впроваджено коефіцієнти, які дозволять посилити вагу одного і зменшити вплив іншого на конкурсний бал. Наприклад, у технарів більше важитиме математика, а в гуманітаріїв — історія чи мова.
У цю вступну кампанію буде суттєво підвищена роль мотиваційних листів. Іноді вони відіграватимуть головну роль, якщо при вступі не вимагається ні результат мультипредметного тесту, ні творчий іспит. Бали за мотиваційний лист будуть визначальними для рейтингу бюджетників, які матимуть однакові результати мультипредметного тесту.
Тому випускникам вже зараз варто поцікавитися, як правильно складати такі листи.
Коли усі нововведення будуть затверджені в Умовах прийому ( а це може статися протягом місяці), ми обов′язково проаналізуємо їх детальніше. А поки що всім одинадцятикласникам варто звернути особливу увагу на підготовку з історії, яка стала несподіванкою для багатьох.
Більше статей Оксани Онищенко читайте за посиланням.