UA / RU
Підтримати ZN.ua

Шлях до професіоналізму у вищій освіті

Нинішнього року проект «Топ-200 Україна» виходить уп’яте.

Автор: Олеся Леновицька

Нинішнього року проект «Топ-200 Україна» виходить уп’яте. Його методика, що базується на використанні даних прямих вимірів та експертних думок, упродовж часу існування певною мірою адаптувалася до змін у системі вищої освіти країни. Але незмінним базисом методики залишався загальний набір індикаторів для університетів різних типів, що дозволяло порівнювати результати їхньої діяльності. Нагадаємо: діяльність вузу оцінюється з допомогою інтегрованого індексу - Iз. Цей індекс містить три комплексні складові: Iз = Iнп + Iн + Iмв, де Iнп - індекси якості науково-педагогічного потенціалу, Iн - індекс якості навчання, Iмв - індекс міжнародного визнання (див. «Дзеркало тижня», №16, 26 квітня 2008 р. та «Дзеркало тижня», 12 червня 2010 р.). Методику створено відповідно до Берлінських принципів ранжування університетів.

Усього для формування зазначених індексів нинішнього року використовувалися 21 індикатор прямого виміру з сумарною вагою 80% і експертне оцінювання з ваговим коефіцієнтом 20%. Цього року для оцінювання міжнародного визнання вузу додатково враховувалася його участь у таких європейських програмах, як Seventh Framework Programme і Tempus. Дані про ці індикатори, за результатами діяльності університетів у 2010 році, вибиралися з кількох незалежних джерел (дані вузів, дані МОНМС України, дані Комітету з державних премій України і премій ім. Т.Шев­ченка, дані міжнародних асоціацій університетів, дані про міжнародні проекти 7-ї рамкової програми ЄС (Seventh Framework Programme), Темпус (Tempus), інші відкриті дані). Експертне оцінювання проводилося за такими критеріями: рівень базової, загальноосвітньої підготовки студентів, рівень їхньої фахової підготовки, рівень практичного володіння інформаційними технологіями, затребуваність випускників вузів ринком праці.

За час роботи проекту можна бачити, що, незважаючи на ротацію, зумовлену загостренням конкуренції у сфері надання освітніх послуг, університети, які входять до першої десятки і першої двадцятки, не залишали меж своїх груп. Їх характеризують активна позиція в системі вищої освіта, постійне прагнення до розвитку і до опанування нових форм роботи, що чітко простежується за динамікою зміни індикаторів та оцінок експертів.

«Слабкою ланкою» багатьох наших університетів залишаються їхня інформаційна закритість, небажання надавати громадськості інформацію про свою діяльність (слабке, неповне, невчасне наповнення сайтів університету, відсутність їх англомовних версій), що суперечить болонським принципам функціонування європейських університетів.

За минулий період командою «Топ-200 Україна» було проведено значну роботу з удосконалення методики ранжування, збирання та обробки первинних даних, з розширення бази експертів (як українських, так і міжнародних). Проведено численні консультації з міжнародними експертами, представниками університетів, ринку праці, наукової та освітньої спільнот. Ми дякуємо всім учасникам проекту і сподіваємося на подальшу плідну співпрацю. З більш повною інформацією про розвиток проекту «Топ–200 Україна», тенденції у світових системах оцінювання діяльності університетів можна ознайомитися на
сайті "Євроосвіта".