UA / RU
Підтримати ZN.ua

Школа в блекаути: як навчатимуться діти і що має зробити держава

Автор: Євген Кушнір

Є багато рекомендацій стосовно того, як підготуватися до блекаутів удома: павербанк. «Екофлоу», генератори. А що робити школі? Діти проводять тут пів дня, а дехто — й цілий день. І за цей час їх треба не лише навчати (а отже, потрібне якісне освітлення для читання-письма та роботи різної техніки на кшталт проєкторів чи інтерактивних дощок), а ще й годувати.

Так, у школах є генератори, але вони не «потягнуть» освітлення всієї школи. Тому директори щоранку дивляться графіки відключень і вирішують, що насамперед під’єднати до живлення. Наприклад, сьогодні в нашій школі не було світла зранку, і це означає, що їдальні було важко приготувати сніданок, навіть на генераторі. Тому ми обрали страви, які будуть поживними й корисними, але не потребуватимуть значних витрат електроенергії. І схожі рішення кожному директору доводиться ухвалювати постійно.

Нещодавно Міністерство освіти і науки України оприлюднило листа №1/24197-25 «Про організацію освітнього процесу в умовах можливих масштабних відключень електропостачання». Суть цих рекомендацій зводиться до такого: забезпечити школи джерелами живлення (тільки не зазначено, де взяти на це кошти) й організувати за потреби різні формати навчання (дистанційне, змішане, асинхронне — відеозаписи уроків). Також, аби максимально використати світловий день і мати змогу підлаштуватися під графіки відключень світла, школам пропонують розглянути як варіант шестиденний робочий тиждень і навчання у дві зміни. Такий лист потрібен був на вчора, до того, як розпочався період блекаутів. У такому разі школи могли б краще підготуватися до роботи у складних умовах.

Читайте також: Підготовка до блекауту: в КМДА розказали, що має місто на випадок найгіршого сценарію 

Загалом документи МОН занадто часто з’являються із запізненням, та це не єдиний їхній недолік. Нерідко їх ухвалюють без попередніх консультацій із тими, хто щодня працює в закладах освіти, й без тестування нових ідей. У підсумку міністерські інструкції та рекомендації інколи виявляються непрактичними або неприйнятними для реальних умов під час війни — і їх неоднозначно сприймають освітяни й батьки. Міністерству слід усвідомлювати: кожен його лист упливає не лише на школи, а й на родини, які й так перебувають у стані постійної психологічної напруги через війну. Тому вони потребують виваженої комунікації.

Отже, лист МОН, що мав би допомогти школам, спричинив хвилю запитань і тривоги. Особливо гостро сприйняли батьки й учителі рекомендації про можливий перехід на шестиденний робочий тиждень і пролонгацію навчального року до кінця червня. Адже ці зміни порушують звичний ритм життя родин, і так прив’язаний до блекаутів і повітряних тривог, а також створюють додаткове навантаження та посилюють відчуття невизначеності.

Що пропонує Асоціація керівників шкіл України

Ситуація вимагає не просто обговорень, а конкретних управлінських рішень. Асоціація керівників шкіл України пропонує такі кроки:

  1. Створити експертну робочу групу при МОН для опрацювання зазначеного вище листа міністерства й майбутніх документів. Рекомендації, накази та постанови про роботу шкіл під час блекаутів без реальної експертизи — нежиттєздатні. До групи мають увійти директори шкіл, представники департаментів освіти, фахівці з цивільної оборони.
  2. Запровадити механізм оперативного зворотного зв’язку для керівників освітніх закладів: онлайн-форма, цілодобова гаряча лінія тощо. Це дасть змогу швидко виправляти помилкові рішення та реагувати на виклики. Як кажуть самі освітяни: «Була б гаряча лінія — ми б за одну годину пояснили, чому половина пунктів листа МОН — нереалістичні в наших умовах».
  3. Школам потрібен інструмент, який допоможе правильно реагувати у складних ситуаціях. Замість загальних декларацій та громіздких 12-сторінкових документів потрібно створити чіткі інструкції у вигляді практичних чек-листів. Наприклад, сім необхідних кроків, які має зробити школа, аби підготуватися до блекауту; п’ять ключових дій — під час, чотири процедури — після відновлення живлення.
  4. Поширювати найкращий досвід — реальні, життєздатні моделі адаптації та рекомендації для різних типів шкіл: великих міських і малих сільських, із укриттями й без них. Одним із таких кейсів може стати, наприклад, «київський алгоритм».

Читайте також: Рецепти від блекаутів маємо, чому ж скористатись не поспішаємо?

Столична система освіти ще до осінніх канікул розробила й упровадила чіткий план дій на випадок блекаутів. Він містить конкретні інструкції для шкіл. Цей документ затвердили педради шкіл, і він уже працює. Ба більше — інші громади почали його переймати за підтримки Асоціації директорів шкіл. Так, наприклад, разом із полтавськими колегами кияни організували «Освітні діалоги», де директорка столичного ліцею №34 Алевтина Багінська презентувала покрокову модель реагування на відключення електропостачання, погоджену педагогічним колективом і впроваджену в школі. Цей приклад іще раз показав: якісний менеджмент на місцях часто випереджає централізовані роз’яснення.

Матеріальна база: питання, яке вже не можна відкладати

Та справжня проблема готовності шкіл до роботи під час блекаутів — не у відсутності алгоритмів (це питання вирішують). Проблема — в матеріально-технічному забезпеченні, яке потребує фінансування, а отже — системного державного підходу.

Україні потрібна Державна програма енергостійких шкіл, за якою в закладах освіти з’являться:

Читайте також: Поради психолога: як боротися з дискомфортом через відключення світла

Школа — це критична інфраструктура. Від її стабільної роботи залежить не лише безперервність навчання, а й психологічна безпека дітей і їхніх родин. Адже «освіта» — від слова «світло».