UA / RU
Підтримати ZN.ua

ПТУ на голодному пайку

У розпал аврального бюджетного процесу Мінфін шукав можливості для економії і під приводом децентралізації почав передавати на місця все те, що центральний бюджет фінансувати не може, зокрема й ПТУ. І тепер, поки обурені профтехівці штурмують владні кабінети, чиновники й депутати намагаються внести зміни до законів, щоб хоч якось виправити те, за що самі ж і проголосували.

Автори: Оксана Онищенко, Юлiя Самаєва

Ситуація, в якій опинилися професійно-технічні навчальні заклади (ПТУ), критична. Немає коштів на зарплати й стипендії, на газ, світло, воду. Адже тепер їх фінансують із місцевих бюджетів.

У розпал аврального бюджетного процесу Мінфін шукав можливості для економії і під приводом децентралізації почав передавати на місця все те, що центральний бюджет фінансувати не може, зокрема й ПТУ.

І тепер, поки обурені профтехівці штурмують владні кабінети, чиновники й депутати намагаються внести зміни до законів, щоб хоч якось виправити те, за що самі ж і проголосували.

Бюджет-2016 передбачає, що фінансування професійно-технічних навчальних закладів повністю лягає на плечі місцевих бюджетів. Усі без винятку ПТУ Кабмін має передати з державної власності в комунальну. І що важливо, ПТУ обласного значення передали на баланс не областей (вони фінансують усі інші профтехучилища) і не обласних центрів, а міст обласного значення, чиї бюджети набагато скромніші.

Справді, з точки зору децентралізації, правильно, що опікуватися ПТУ мають місцеві громади, бо саме там найчастіше готують кадри, потрібні в конкретному регіоні. Але суть децентралізації в тому, що будь-які повноваження, передані на місця, мають бути забезпечені фінансово. Однак у випадку з ПТУ це не так.

По-перше, запропонований підхід суперечить самій Концепції реформування місцевого самоврядування, яка закріплює надання й фінансування профтехосвіти за бюджетами областей, а не міст, що справедливо, адже ПТУ обласного значення готують кадри для всієї області.

По-друге, додаткове навантаження на місцеві бюджети становитиме приблизно 6 млрд грн, а компенсувати його (згідно з ч. 3 ст. 142 Конституції) Мінфін не планує, розраховуючи, мабуть, що місцеві громади скористаються додатковими коштами, отриманими після перерозподілу податків.

Та крім утримання ПТУ, у місцевих бюджетів чимало інших витрат: дефіцит освітньої і медичної субвенцій цього року перевищує 9 млрд грн, різницю в тарифах (майже 12 млрд грн) держбюджет не погашатиме взагалі, як і не фінансуватиме безоплатний проїзд пільговиків (2,2 млрд грн). Усі згадані витрати ляжуть додатковим тягарем на місцеві громади. Тобто їхні витрати вже зростають непропорційно зростанню їхніх доходів, і вони повинні будуть вибирати між пільговиками, лікарнями, школами і ПТУ.

При цьому Мінфін передбачив норму, що забороняє закривати або перепрофільовувати профтехучилища протягом 2016-2018 рр. Тобто на оптимізацію мережі розраховувати теж не доводиться, єдиний спосіб заощадити для міст обласного значення, які ПТУ точно не потягнуть, - штучно обмежити набір учнів. Але ж саме профтехучилища - часто єдина доступна освіта для дітей з малозабезпечених сімей і сиріт, яких у регіонах і невеликих містах значно більше, ніж у столиці й обласних центрах.

Асоціація міст України ще під час бюджетного процесу попереджала і уряд, і парламентські комітети про майбутні фінансові втрати для міст обласного значення. Але навіть якби їм вистачало коштів для утримання профтехучилищ, сама по собі передача ПТУ з державної власності в комунальну до 1 січня 2016 р. - нонсенс. У грудні 2014 р. уряд заходився передавати в комунальну власність лікарні "Укрзалізниці", цей процес триває досі, і весь 2015-й у відомчих лікарень виникали проблеми з виплатою зарплат, оплатою комунальних послуг. Усе це очікує ПТУ вже цього року.

За інформацією Мінфіну, озвученою на нараді в парламентському комітеті з питань освіти і науки, з 755 ПТУ 419 передано саме на баланс міст обласного значення. Для 25 з них коштів у місцевих бюджетах узагалі не затвердили. Втім, це не свідчить про те, що для інших 394 затвердили в достатньому обсязі, про це якраз Мінфін умовчує. Але згадує, що рік тому обласні бюджети отримали 10% податку на прибуток без додаткових повноважень, і в крайньому разі ці кошти можна використати на потреби ПТУ. Даруйте, а до чого тут обласні бюджети, якщо мова про міста обласного значення? І які міжбюджетні відносини ми будуємо, якщо зобов'язуємо область ділитися з містом, бо Мінфін не так порахував?

У результаті ситуація вирішилася, Верховна Рада підтримала законопроекти, які вносять зміни до держбюджету. Фінансувати ПТУ будуть з бюджетів областей, обласних центрів і тієї ж таки освітньої субвенції, якої вже на всіх не вистачає, і субвенції на підготовку робітничих кадрів (яку раніше скасували). А Уряд, у свою чергу, ухвалив постанову, відповідно до якої, кошти на фінансування ПТУ на загальну суму 500 млн грн будуть спрямовані обласним бюджетам і далі будуть розподілятись між містами обласного значення, де є реальна обмеженість ресурсу. З хати по нитці… Наскільки ці рішення вдалі, неясно, їх фінансово-економічного обґрунтування автори не пропонують.

І поки розгортаються реанімаційні заходи для порятунку профтехосвіти, багатьох мучить запитання: як же так вийшло, хто винен? І запитання не пусте. Бо визнати помилки, взяти на себе відповідальність - це не тільки шанс на ефективні рішення, а й надія на те, що такого не повториться в майбутньому.

У запалі словесних баталій і обговорень лунали різні варіанти відповіді на це запитання.

Міністерство фінансів. За інформацією DT.UA, перед ухваленням бюджету представники Мінфіну запевняли, що коштів на утримання ПТУ вистачить. А тим часом експерти відразу казали, що бюджети невеликих міст не потягнуть утримання ПТУ. Повірили думці Мінфіну. Поклавши руку на серце, скажемо, що інакше й не могло бути, адже зведення держкошторису - це обов'язок саме Мінфіну, а не громадських активістів і працівників сфери освіти. А Мінфін, як часто буває, порахував середню температуру по лікарні, не взявши до уваги, що міста обласного значення - це й Шепетівка, й Охтирка, й Борислав.

"Хочу надати деяку інформацію з приводу ресурсної частини доходів місцевого бюджету - яким чином Міністерство фінансів виходило з пропозицією і як було запропоновано передати фінансування ПТУ на місцеві бюджети, - пояснював на нараді в комітеті з питань освіти і науки директор департаменту витрат гуманітарної сфери Мінфіну Роман Єрмоличев. - Зростання доходів місцевих бюджетів міст та обласних бюджетів 2015 р. становило 28,1 млрд грн. Наступного року, у зв'язку зі змінами в податковому законодавстві, прогнозне зростання доходів становить 4,6 млрд грн… З приводу ПТУ. Розрахунковий обсяг коштів на утримання цих закладів - 5,8 млрд грн. На сьогодні, за моніторингом Міністерства фінансів, на утримання цих закладів враховано вже з місцевих бюджетів 3,9 млрд грн... Не затверджено в місцевих бюджетах коштів на ПТУ по 25 містах обласного значення. Із цих 25 міст (я розумію, що є проблема, і ми це моніторимо щодня) є такі, в чиїх місцевих бюджетах справді бракує ресурсів для покриття витрат. Але є такі керівники регіонів, які принципово не хочуть брати фінансування цих закладів на місцевий рівень. Тобто це вже відповідальність безпосередньо міст, а не Міністерства фінансів. Рішенням уряду за дорученням прем'єр-міністра при МОН створено робочу групу за участі Міністерства фінансів, ОДА, міст обласного значення, де є проблеми з фінансуванням, і під керівництвом Міністерства освіти ці питання по кожному місту мають бути врегульовані".

Міністерство освіти, оскільки проблема виникла у сфері освіти, а керівник МОН - член уряду, який і подавав бюджет-2016 на розгляд у ВР.

Але не можна сказати, що Міносвіти мовчки спостерігало, як "зависає" фінансування профтехосвіти. "Позиція МОН, яку відображено у проектах законів "Про освіту" і "Про професійну освіту", поданих у парламент, свідчить про те, що професійна освіта має фінансуватися на обласному рівні, - сказав на нараді заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей. - І цю позицію ми постійно відстоювали. Друге. У проекті базового закону "Про освіту" у ст. 67 міністерство передбачає субвенцію на підготовку робітничих кадрів". Правда, свого часу профільний парламентський комітет, який тепер урочисто рятує ПТУ, завернув усі ці законопроекти на доопрацювання.

Не погоджувалося Міносвіти і з ідеєю передати ПТУ в комунальну форму власності. І ще в червні заявляло про свої застереження, зверталося з відповідними листами до різних міністерств.

Однак свою частку відповідальності за те, що відбувається, Міносвіти все-таки визнає. "Ми недостатньо боролися. Я це визнаю", - сказав на нараді у профільному парламентському комітеті Павло Хобзей.

Депутати ВР. "Ви створили проблему, - звернувся до Міністерства фінансів депутат В.Литвин під час наради, - але зокрема й депутати, які голосували за ухвалення цього ганебного бюджету".

Казати, що представники вищого органу законодавчої влади не відали, за що голосували, - перебільшення. Якщо тільки вони не просто тиснули на кнопки, а справді читали документи і чули висловлювання експертів.

Насамперед, проект бюджету розглядали в комітетах парламенту. І туди ж подавали свої зауваження експерти.

Так, Асоціація міст України (через два дні після реєстрації "бюджетного пакета законів") підрахувала всі можливі втрати і звернулася до парламентських комітетів зі своїми пропозиціями й, серед іншого, попереджала про те, що "передача витрат на утримання ПТУ в місцеві бюджети здійснюється без надання відповідних ресурсів на їх фінансування". Ці пропозиції навіть оприлюднили в ЗМІ. А от самі депутати ні швидкістю, ні глибиною аналізу не відзначилися.

Були й приватні звернення до депутатів. Наприклад: "Кабінет міністрів, а потім і Верховна Рада своїм голосуванням загнала в глухий кут професійну освіту. Цього не сталося б, якби все було виважено. Я це казав іще 24 числа, перед самим голосуванням, у розмові з Іриною Сусловою, депутатом, яка тут присутня. Застереження було, до якого ніхто, у принципі, не прислухався", - казав на нараді в комітеті з питань освіти і науки Руслан Недашківський, віце-президент Київської асоціації професійно-технічної освіти.

Ситуація критична, її треба терміново "розрулювати", просили народних обранців представники професійно-технічних навчальних закладів. І останні всіляко демонстрували розуміння, готовність і "глибоку стурбованість". Але іноді й популізм. Куди ж без нього.

Володимир Литвин, наприклад, узяв участь у "шмаганні" Мінфіну: "Скажіть, будь ласка, ви знайшли півмільярда гривень на фінансування політичних партій (оплески залу! - О.О.), а виявляється, що ви не вивчили проблему з профтехосвітою!"

Олександр Співаковський, який претендує на крісло міністра освіти і не прогаює шансу кинути камінь у команду конкурента - Сергія Квіта, із сарказмом зазначив: "Це дуже добре, що в нас заступник міністра вже знає, що Міністерство освіти і науки не є департаментом Міністерства фінансів України". І навіть у тому, що сам він голосував за такий от убивчий для ПТУ бюджет-2016, депутат Співаковський звинуватив Квіта: "Нас же міністерство вмовило, сказали, що міністр проголосував "за".

Але хай там як, а процес порятунку профтехосвіти запущено.