UA / RU
Підтримати ZN.ua

Навіщо нам фізика і математика під час війни?

За останні десять років стрімко знизився стандарт математичних знань

Автор: Ірина Жданова

Навіщо фізико-математична освіта воюючій країні, і які цінності дітям та батькам дають фізико-математичні школи? Освітня реформа, пандемія та війна поставили під загрозу існування вітчизняних фізмат шкіл. Але державі фундаментальна освіта забезпечує національну безпеку. Випускники цих шкіл працюють в ІТ, є власниками і топ-менеджерами високотехнологічних кампаній. Вони наповнюють держбюджет і створюють робочі місця. Для батьків найвигідніша інвестиція — фундаментальна освіта дитини, яка буде вільною, самодостатньою та конкурентною на ринку праці 2030+.

Читайте також: Як розвивати освіту після війни

Я представляю приватну фізмат школу — Науковий ліцей/пансіон «Міжнародна зелена школа ім. Клима Чурюмова» і Громадянську платформу з реформування наукової сфери України. Наш ліцей базується на сучасних західних методиках, зокрема STEAM освіти. Останні десять років працюю з вченими, фізмат школами. Під час підготовки до реформування освіти сім років тому спільно з багатьма стейкхолдерами ми говорили про загрози знищення фізмат ліцеїв, які мали бути лише у профільній школі з 10 класу. Неймовірними зусиллями нам вдалося проадвокувати в нових законах спеціалізовану наукову освіту з 5 класу. Фізмат школи було врятовано.

А сьогодні потрібно негайно приймати стратегічні рішення щодо розвитку фізмат освіти. Якісної і доступної. Державної і приватної. Офлайн і онлайн.

Чому?

Експерти називають війну Росії проти України не лише ІІІ світовою, а й І світовою кібервійною. Фахівці з фізико-математичною освітою служать у кібервійську. Творять нетворкінг, де діють тисячі українців та іноземців. Так, більшість їх не має спеціалізованої фізмат освіти. Але архітекторами є саме фахівці зі знаннями фізики та математики. Випускники фізматів є засновниками наукоємного бізнесу. Тому фізмат освіта — це не лише про вчених і вчителів. Це про свободу обирати, як і де працювати. І головне — як жити. Серед тих, хто обрав фізмат освіту, є вчені, вчителі шкіл. Але. Це рішення вони обирають за власним покликанням, а не з фінансової необхідності.

Фото надане автором

Що було і є?

Мережа фізмат шкіл у часи тоталітарного режиму готувала випускників до навчання на факультетах радіофізики, кібернетики, інших, у тому числі спеціально створених для оборонки. Діяв ланцюг: від школи — до роботи в закритих лабораторіях та підприємствах. Холодна війна, як і будь-яка війна, була періодом розвитку інновацій.

Сьогодні освітня політика спрямована на підтримку мінімального державного стандарту — НУШ. У 1 і 2 класах виключено інформатику. Стартаперство не введене у стандарт навіть спеціалізованої наукової освіти. Діти вже давно живуть у діджитал світі. І потяг до підприємництва значно помолодшав. Немає жодного підручника з профільної математики для 1–7 класів. Фізику починають вивчати лише в 7 класі. Є окремі програми «Росток» , «Ерудит», у яких більше математики. Але чи відповідають ці програми і матеріали потребам сучасних дітей? Чи адаптовані під формат онлайн?

Читайте також: Дві компанії з українськими засновниками потрапили до топ-100 найвпливовіших бізнесів світу від Time

Якщо порівняти програму з математики для початкової школи, за якою навчалася я у звичайній школі містечка Черняхів, то вона була більш профільна, ніж сьогодні відомі математичні школи. За останні десять років стрімко знизився стандарт математичних знань. І навіть цього рівня часто школярі не засвоюють.

Фото надане автором

Як це змінити?

Розвивати відкрите партнерство державних, приватних, громадських шкіл та бізнесу. Високотехнологічного. 24 лютого Науковий ліцей Чурюмова відкрив свої класи для безкоштовного навчання дітей, які сиділи в бомбосховищах, а тепер розкидані по всьому світу. На початку березня в наших онлайн класах у режимі реального часу було одночасно по 200–700 дітей. Чому цього не зробили державні школи? З кількох причин. Відсутність ліцензій віртуальної школи. Кадри і менеджмент.

Коли в березні я запропонувала Міністерству освіти і ЮНІСЕФ зробити коаліцію державних та приватних шкіл, мені сказали, що це не на часі і взагалі я романтик. Тимчасом на волонтерській платформі Наукового ліцею Чурюмова «Оборона дітей України» така коаліція діяла на рівні вчителів уже з кінця лютого 2022-го за підтримки донатів і RocMaidan. Понад шість тисяч дітей отримали доступ до освіти в найтяжчий період, коли державні та приватні школи зупинили роботу.

Які є інструменти для вирішення проблеми?

Перший. Інвестиційні довготривалі програми від бізнесу, оборонки для фізмат шкіл.

Кошти донорів мають бути спрямовані у стійкі/resilience проєкти. Інвестувати потрібно в навчання навичок інноваційного підприємництва, стартаперства. І головне — у hard skills, у STEAM, у фундаментальну фізмат освіту.

Другий. Стандарт. Навчати програмування потрібно з дитячого садочка. Для початкової школи слід розробити програми з профільної математики. З 5 класу — запроваджувати проєкти зі стартаперства і штучного інтелекту спільно з ІТ-компаніями. Це має бути державним стандартом освіти наукового спрямування.

Фото надане автором

Третій. Субвенції державним і приватним школам, у яких у початковій школі готували б дітей до засвоєння стандарту спеціалізованої фізмат освіти у 5 класі.

Четвертий. Олімпіадний математичний рух на рівні ВСІЄЇ країни з початкової школи. Доступна олімпіадна математика і фізика.

П'ятий. Підручники. Потрібно створити вітчизняні інтерактивні підручники з профільної математики та фізики для 5–7 класів і для початкової школи. Адаптовані під онлайн і офлайн навчання. Потрібні відповідні канали на Youtube українською мовою. Математика — це і про стрічку Мебіуса, і про фрактали та числа Фібоначчі.

Варто перекласти хороші закордонні підручники. Дати гранти вченим —популяризаторам математики, фізики — на цю роботу. І якщо ми вже не повернемо цих фахівців в Україну, то потрібно скористатися шансом сьогодні задіяти їхні мізки та зв'язки. Адже вони лишаються великими патріотами і адвокатами України у світі.

Шостий. Учителі. Потрібно почати нарешті серйозну підготовку вчителів математики і фізики. На рівні педагогічних коледжів включно. Розвиток приватних шкіл і вільний ринок праці створили унікальну можливість під час війни мотивувати вчителя математики, фізики, початкової школи, адже добрих фахівців розбирають приватні школи.

І?...

Так, я розумію: сьогодні мені знову скажуть, що я романтик. І це не на часі. В мене є аргумент: наша команда вже реалізувала багато із запропонованого в нашій онлайн фізмат школі з власним офлайн пансіоном у Карпатах. Три роки тому відремонтували бомбосховище в центрі Києва (справжнє, не підвал і не парковка) та створили там діючий Освітній хаб Green STREAM як освітній простір XXI століття. Маємо стабільний колектив чудових викладачів, вчених, митців. Ми проводимо уроки в онлайн форматі і в режимі реального часу вже третій рік. Навчаємо за державним стандартом спеціалізованої освіти наукового профілю з 5 класу. Запускаємо початкову онлайн фізмат школу. З офлайн фізмат сесіями у власному пансіоні в безпечній високогірній громаді в Карпатах.

Реалізували чотири проєкти зі стартаперства для школярів. Робимо StartUP Camp і готуємось до Міжнародної олімпіади інновацій, яку проводить Ізраїль для школярів з усього світу. Лише за останні чотири місяці ми надали послуги випускникам зруйнованих шкіл і видали понад 100 свідоцтв за 4-й, 9 класи, атестати за 11 клас, табелі. Підписали Меморандум з МОН щодо стартаперства. Маємо 7 років досвіду дистанційної освіти з Ізраїлем, Литвою, США і навчаємо вчителів. Понад 7 тисяч українських психологів пройшли навчання від ізраїльських фахівців за один місяць — березень 2022. Понад 700 дзвінків отримала наша гаряча лінія Ліцею від тих, хто за кордоном і на тимчасово окупованих територіях.

Через неспішну розбудову спільноти учнів, батьків, учителів, вчених, митців, стартаперів на базі власної фізмат школи ми створили модель наукового ліцею, про який мріяли 7 років на початку реформи. Я вірю в нетворкінг і синергію в дії між приватними, державними фізмат школами та бізнесом.

Головне

Війна Росії проти України, перша світова кібервійна не закінчиться ні через рік, ні через п’ять… Вона є рушієм інновацій. А отже, є і буде потреба в молоді з фундаментальною фізико-математичною освітою. Як швидко й гнучко ми реагуватимемо на цю потребу? Чи є стратегічне бачення завдань середньої освіти? Від цього залежать національна безпека і розвиток наукоємної економіки після перемоги.

Упс. Ну й дитячий садочок із програмуванням та плеканням стартаперів — це не лише мрія. Маємо план. #goзНАМИ!