UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як здихатися шор?

Про зовнішній вигляд школярів

Автор: Роман Бондаренко

Дорослі, особливо декотрі з педагогічною освітою, завжди «краще» знають, що потрібно дітям. Як думати, як жити, як одягатися. Ось тільки проблема в тому, що діти народжуються вільними і необмеженими, а дорослі по вуха в шорах: радянських, кріпосних, рабських. Дорослі безнадійно відстали від сучасних дітей. Їх уже не наздогнати. Сучасні діти інші. Вони не будуть однаковими. Не будуть такими, як усі. Діти — це особистості. Унікальні, яскраві, красиві. Варто дати їм можливість бути собою! Зберегти власну неповторність.

Зовнішній вигляд дитини — особиста справа дитини і батьків. Одяг дітям купують батьки. Батьки щодня відвозять чи проводять дітей у школу. Батьки знають і бачать, як діти вдягнуті, які в них зачіски, прикраси. У школи є номери телефонів, електронні адреси, адреси батьків. Якщо виникають якісь питання щодо зовнішнього вигляду дитини, ці питання насамперед потрібно обговорювати з батьками, а не принижувати дитину перед усім класом.

Жодних нормативних обмежень (законів, постанов, указів) щодо зовнішнього вигляду дітей у школах немає. Натомість є право дитини на індивідуальність і її збереження.

Замість того, щоб намагатися перетворити школи на режимний об’єкт, а дітей — на невільників в однакових робах і з однаковими зачісками, адміністраціям шкіл та педагогічному складу слід підвищувати власний освітній рівень знань чинного законодавства.

  1. Недоцільні вимоги до зовнішнього вигляду дитини (зачіски, форми) і застосування дій щодо його покращення — підстригання власноруч, зняття прикрас, відбір мобільних телефонів тощожорстоке поводження. Докладно у наказі Міністерства освіти і науки України «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми» від 25.12.2006 року №844.

Відповідальність за жорстоке поводження — догана або звільнення.

  1. Цивільний кодекс України, стаття 300:

«1. Фізична особа має право на індивідуальність.

  1. Фізична особа має право на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства».

В Україні діє конституційний принцип свободи: дозволено все, що не заборонено законом.

Шорти, довгий чуб у хлопців, розпущене/фарбоване волосся, джинси, кросівки тощо законом не заборонені і моральним засадам нашого високоморального суспільства не суперечать.

  1. Стаття 8 Конвенції ООН «Про права дитини»: «Держави-учасниці зобов'язуються поважати право дитини на збереження індивідуальності...».

Ще є стаття 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення — «Булінг (цькування) учасника освітнього процесу». Адміністративна відповідальність за психологічне чи фізичне насильство — штрафи або громадські роботи.

Варто зауважити, що статути шкіл регулюють діяльність закладу освіти, а не клієнтів закладу освіти — батьків та дітей, і не можуть встановлювати обов’язкових вимог до зовнішнього вигляду клієнтів. Положення про зовнішній вигляд, які існують у школах, — це не нормативний акт, обов’язковий для виконання. Писанина заради писанини.

«При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод» — стаття 28 Конституції України.

Якщо навіть законами «не допускається» обмежувати існуючі права і свободи, то жодні шкільні статути чи положення не можуть обмежувати право дітей на освіту, на індивідуальність, рівність, недискримінацію, на повагу до гідності дитини.

Яка мета сучасної української школи? Сформувати гідну розвинену особистість? Чи затуркати і розтоптати будь-яке бажання до пізнання та розвитку?

Кожне зауваження щодо зовнішнього вигляду принижує дитячу гідність.

Кожне зауваження щодо зовнішнього вигляду формує в дитини комплекс меншовартості.

Кожним зауваженням щодо зовнішнього вигляду ви сприяєте створенню суспільства пересічних, забитих, заляканих громадян (однорідної сірої маси).

Всі діти різні. Залиште їм хоча б це — можливість бути різними.

Усі статті Романа Бондаренка читайте тут.