UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ініціатива Twinning: як британські університети допомагають Україні

Автор: Олександр Смирнов

Сфера освіти й науки відіграє ключову роль у відновленні та розвитку суспільства. І це особливо важливо зараз, під час війни, коли перед українськими освітянами постають надскладні виклики: зберегти інтелектуальний потенціал країни, забезпечити якість і доступність освіти в умовах обстрілів та руйнувань, вистояти й розвиватися, бути конкурентоспроможними. І тут неоціненною є підтримка міжнародної спільноти.

Один із прикладів такої підтримки — проєкт Twinning, започаткований британською компанією Cormack Consultancy Group буквально з перших днів повномасштабної війни — в березні 2022 року. Його мета — збереження та покращення якості освіти в українських університетах, забезпечення їх сучасними технологіями та ресурсами.

Cormack Consultancy Group — одна з провідних консалтингових компаній Великої Британії, яка допомагає університетам різних країн розвиватися, формувати стратегію, знаходити інвесторів і започатковувати нові цікаві проєкти. Компанія працює з університетами Європи, Євразії включно з країнами Південного Кавказу та Центральної Азії, Канади, Південної Америки та США. У Великій Британії кампанія співпрацює з понад 30 університетами, а це майже чверть від загальної їх кількості в країні.

Друга міжнародна конференція Twinning UK-Ukraine 2024: Роль університетів в Україні , післявоєнне відновлення, Варшава, Республіка Польща, 4 липня 2024 року
Фото надане автором

Суть проєкту Twinning полягає в тому, щоб українські університети отримували індивідуалізовану підтримку від партнерських британських університетів. Тобто в кожного українського ЗВО — учасника проєкту є закордонний партнер-університет, який допомагає йому вистояти й стати сильнішим, і ця співпраця розрахована щонайменше на п’ятирічний термін. До ініціативи долучилися також університети США, Німеччини, Австралії та Канади. Треба зазначити, що участь закордонних університетів є добровільною та здійснюється за рахунок їхніх власних ресурсів і донорських коштів.

Проєкт підтримав експрем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон, а також Асоціація університетів University UK та інші приватні й державні установи. З боку України в ньому беруть участь 103 заклади вищої освіти. Загальна сума підтримки, залученої в межах проєкту для українських університетів, становить понад 40 млн фунтів стерлінгів. Іноземні університети співпрацюють із українськими університетами-побратимами більш як у 622 проєктах.

Читайте також: Українські університети: як привабити й утримати таланти?

Важливою частиною ініціативи Twinning є підтримка прозорості й оцінка колективного впливу програми на діяльність університетів. Для цього всі університети-учасники Twinning заохочуються до заповнення щорічного звіту, який підсумовує всю діяльність університетів-партнерів, пов’язану з Twinning. Слід зазначити, що звітування, як і участь у програмі, є повністю добровільним.

Міжуніверситетські активності включають програми підвищення кваліфікації викладачів, мобільності студентів, надання коштів на відновлення пошкодженої університетської інфраструктури, програми наукового співробітництва, психологічної підтримки ветеранів і фізичної реабілітації, надання доступу до освітнього контенту британських університетів.

Так, завдяки програмі Twinning українські університети отримали від британських колег понад 30 тонн гуманітарної допомоги.

Український державний університет залізничного транспорту отримує енергетичне обладнання в рамках проекту Твінніг від партенра Університету Західноі Шотландіі
Фото надане автором

Це техніка для забезпечення якісного навчального процесу — комп’ютери, сервери, системи відеоконференцій, павербанки тощо.

Наприклад, Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського в червні 2024 року отримав суперкомп’ютер для надскладних обчислень від партнерського Університету Шеффілду. А Університет Західної Шотландії передав студентам Українського державного університету залізничного транспорту (Харків) павербанки й автономні світильники, а також портативні зарядні станції для підтримки серверного обладнання, аби можна було продовжувати навчання під час відключень електроенергії.

2022 та 2023 року сто студентів Національного університету «Києво-Могилянська академія» брали участь у програмі мобільності з Університетом Глазго. Британський університет виплачував їм щомісячну стипендію, відшкодовував кошти за житло, транспорт і візові витрати. Загалом у межах Twinning до програм віртуальної та фізичної мобільності залучено понад чотири тисячі українських студентів.

Національне агентство досліджень та інновацій Сполученого Королівства надало 4,3 млн фунтів на розвиток наукового співробітництва UK-Ukraine R&I twinning grants scheme для 33 університетських партнерств. Так, наприклад, у межах програми молоді вчені Одеської політехніки та Університету Портсмута об’єднали зусилля, щоб реалізувати проєкти у сфері біомедицини, кібернетики, бізнесу та управління. Результати проєкту передані у вигляді пакету пропозицій для вдосконалення стратегії розвитку міста Одеси та подальшого співробітництва у сфері науки між українським і британським закладами освіти.

Читайте також: Популярність університету серед вступників не означає його рейтинговість

Започатковано програму подвійних дипломів, яка наразі складається з десяти нових освітніх програм, що дає змогу нашим студентам отримати магістерські дипломи як українського, так і британського зразка, навчаючись в Україні. За перший рік навчання на програми подвійних дипломів зараховано 112 студентів. Цього року за програмою подвійних дипломів навчатимуться 300 студентів.

Завдяки міжнародному партнерству українські університети отримують доступ до сучасних ресурсів і знань, що сприяє їхньому сталому розвитку. Так, наприклад, у межах проєкту Twinning усі партнерські університети отримали безкоштовний доступ до коротких курсів на платформі Future Learn, що пропонує освітній контент від провідних британських університетів. Це відкриває нові можливості для студентів і викладачів, розширюючи їхні навчальні горизонти й надаючи доступ до найкращих академічних ресурсів. Понад тисячу співробітників і викладачів наших університетів підвищили кваліфікацію в британських університетах.

Предстваники буковинського державного медичного унверситету з робочим візитом до університету-партнера в Лідсі
Фото надане автором

У липні 2024 року спільно з платформою RellyEnglish та Маріупольським державним університетом було запущено нову платформу для безкоштовного вивчення англійської мови. Цей проєкт орієнтований на студентів і викладачів українських університетів і має на меті підтримати їх у вдосконаленні мовних навичок, що є важливим кроком у міжнародній академічній співпраці.

Якщо проаналізувати спільні активності університетів, про які вони розповіли у звітах, то найбільше спільних заходів припадає на науково-дослідницьку діяльність — 27%, водночас на мобільність викладачів і персоналу, а також на забезпечення ресурсами й обладнанням — 12%, на навчання — 10%, на професійний розвиток викладачів і персоналу — 9%, на іншу співпрацю чи підтримку, орієнтовану на студентів, — 8%, студентську мобільність — 7%, заходи з розбудови потенціалу університетів — 5%, міжнародні спільні ступеневі програми — 4%, технічну та кадрову підтримку — 3% спільних заходів.

Читайте також: Найуспішніші абітурієнти найчастіше вибирають приватні виші

Проєкт і далі розвивається, й на майбутнє заплановано ще більше можливостей. Серед них — нові програми подвійних дипломів, підтримка академічної спільноти через розвиткові програми та підвищення кваліфікації за найкращими міжнародними практиками, а також альянси з британськими колегами, спрямовані на відбудову України.

Проєкт Twinning демонструє, що спільними зусиллями можна досягти значних успіхів і забезпечити можливості для здобуття сучасної європейської освіти українською молоддю. Партнерства, започатковані під час кризи, є найтривалішими та найціннішими. І ми надзвичайно вдячні міжнародній спільноті за допомогу, яку отримали українські університети в такий важкий для нашої країни час. Ця допомога цінна не лише для підтримки нашої освіти під час війни, вона є важливим ресурсом розвитку на майбутнє, яким ми маємо скористатися максимально.