Перше квітня для українських користувачів Інтернету - це вже не день сміху, а день Інтернету. Саме в цей час ті, хто «робить» українську Мережу, збираються під дахом Міжнародного виставкового центру. Підбити підсумки, поділитися досвідом, познайомитися, поспілкуватися за філіжанкою кави.
Третій рік Форум інтернет-діячів (iForum) б’є всі рекорди з актуальності тем, репрезентативності доповідачів і, найголовніше, з інтересів учасників. Про останні тенденції розвитку Уанету і його наймасштабнішої офлайн-конференції - в інтерв’ю зі співорганізатором iForum-2011 Олександром ОЛЬШАНСЬКИМ.
- Чим iForum-2011 відрізнятиметься від торішнього заходу?
- По-перше, великою кількістю учасників. Так, нинішнього року ми очікуємо 3500 осіб, що для офлайн-заходу України просто колосальна цифра. Ми бачимо великий інтерес до форуму Інтернет як із боку «діячів», так і з боку учасників. Наприклад, торік iForum зібрав понад 2500 осіб, 230 представників ЗМІ від 80 видань. І це вдвічі більше, ніж у 2009-му, причому 30% учасників конференції становили власники компаній, понад 26% - керівники проектів, близько 20% - менеджери.
По-друге, iForum-2011 відрізняється від попередніх більш продуманою програмою. Ми постійно аналізуємо інтерес учасників нашого заходу і враховуємо тенденції розвитку Інтернету загалом і українського зокрема. Оскільки iForum організовується силами активних учасників ринку, можу сказати, що він як самоорганізовуване явище мов дві краплі води схожий на Інтернет - таку ж самодостатню самоорганізовувану структуру, без єдиного центру керування. А це означає, що Форум інтернет-діячів іде в руслі тенденцій Інтернету, є своєрідним дзеркалом його розвитку. Що й забезпечує невичерпний інтерес учасників, які, з одного боку, спостерігають і вивчають процеси, що відбуваються в Уанеті, а з іншого - беруть активну участь у них і намагаються вплинути на майбутнє.
Якщо оцінювати, що нинішнього року відобразиться у дзеркалі iForum, то тут поза конкуренцією тренд із соціальних медіа. Саме соціальні медіа характеризують основні світові тенденції сьогодення. Це зростання кількості соцмереж, їхній вплив на купівельний вибір споживачів і на брендову політику виробників. Це посилення впливу соціальних мереж на формування громадської думки, на політично значущі події.
Ще однією важливою українською тенденцією, на мій погляд, є вихід із економічної кризи. Я вважаю, що ми перебуваємо у переддвер’ї бурхливого зростання рекламного ринку. 2010 року Україна подолала 30-відсотковий бар’єр проникнення Інтернету, а за подоланням такого бар’єра завжди розпочинається дуже бурхливе зростання. І це теж певним чином позначиться на темах доповідей.
При цьому загальна тематика потоків не зміниться, але між ними відбудеться істотний перерозподіл. Нагадаємо, що український Форум інтернет-діячів має чотири потоки: інтернет-бізнес, інтернет-реклама, інтернет-технології і соціальні медіа. Останній потік виник на місці торішнього Web 2.0 і став тим самим ринковим відображенням, про яке я казав вище. У принципі, найпопулярнішим на форумі традиційно є бізнес-напрям. Гадаю, нинішнього року він також стане ключовим. Другим за значущістю та зацікавленням із боку слухачів буде потік соціальних медіа.
Ще однією відмітною рисою нинішнього року стане збільшення кількості українських доповідачів і незначне зменшення кількості російських. Проте безперечну увагу на iForum-2011 привернуть до себе представники VKontakte і «Одноклассники». Традиційно привертають увагу користувачів такі гуру Рунету, як Ігор Ашманов («Ашманов і партнери»), Дмитро Сатін (Usabilitilab), Кирило Готовцев (Maniaco.ru).
Серед доповідачів будуть вагомі для Уанету бренди - Google, Yandex, UaMaster, Imena.UA, Prodigi Gemius тощо.
Очікуються також доповідачі з Європи і США.
Окрім іншого, нинішнього року всі доповіді буде знімати оператор-професіонал. Отож в учасників, які не зможуть відвідати всі потоки через їх одночасність, є можливість надолужити згаяне постфактум.
- Що iForum дає учасникам?
- Мені здається, що iForum - абсолютно феноменальне явище. По-перше, воно неприбуткове і, як я вже казав, реалізується групою ентузіастів, тобто ніхто не заробляє на цьому гроші. І цінність iForum для людей насамперед у двох речах - у тому, що вони ознайомлюються з останніми тенденціями. Доповіді, як правило, дуже актуальні. Ми всі доповіді попередньо вислуховуємо, старанно відбираємо і взагалі дуже ревно стежимо за якістю всього контенту. А друге, що люди цінують у iForum, - живе спілкування. Спілкування онлайн - це, звісно, добре, але раз на рік дуже приємно бачити всіх людей, із котрими ти спілкувався в Мережі. Причому обстановка на форумі дуже демократична - спілкуватися можна як із тими людьми, в котрих уже є багато досягнень, так і з новачками, які інколи пропонують дуже свіжі думки.
- У чому бачите перспективи зростання iForum? Уанету?
- Як я вже казав, iForum - некомерційне підприємство, тому перспективи його зростання такі самі, як і в українського сегмента Інтернету. Ми покладаємо надії насамперед на розширення аудиторії, зростання «якості» - як слухачів, так і доповідачів.
Згідно з міжнародними оцінками, індустрія Інтернету має стати найбільшою галуззю економіки в будь-якій країні. І буде це досить скоро. За моїми оцінками, в Україні за три-пять років до сфери Інтернету буде залучено майже півмільйона людей. Тут стратегічно важливо зрозуміти, що Інтернет - дивовижна галузь, що швидко зростає навіть в умовах кризи. І звідси логічно випливає висновок, на якому я часто акцентую увагу: бізнес, не присутній в Інтернеті сьогодні, - в найближчій перспективі, практично, приречений.