Стратегічні напрями реформування Наку включають чотири основних аспекти: створення ефективного ринку природного газу за європейським зразком; безпека поставок: диверсифікація, інтеграція з ЄС, відносини з РФ; операційна ефективність: прозорість, боротьба з корупцією, впорядкування фінансів; газова незалежність України. На думку топ-менеджерів "Нафтогазу", досягти успіху в реалізації вище зазначених напрямків неможливо без двох основних компонентів - лібералізації цін на газ і переходу на адресні субсидії реформи корпоративного управління.
На запитання кореспондента ZN.UA про запропоновані командою НАК зміни корпоративного управління, в держкомпаніях або з частиною держкомпаній, насамперед у самому "Нафтогазі", чому в аудованому консолідованому звіті НАК присвячує окремий розділ (це стосується і інших держпідприємств), і категоричного несприйняття цієї стратегії і тактики Міненерговугільпромом, так як вона ставить міністерство і в принципі Кабмін поза операційних діяльності держкомпаній і про те, наскільки вони чинять опір цьому, голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв відповів:
- Перше. Пропонує такі зміни (у корпоративному управлінні - ред.) не команда "Нафтогазу". Першими вкинули цей шар ті, хто формував Коаліційну угоду. Ми теж сказали тоді, що принципи корпоративного управління OECP - це було б непогано... Але наполегливі люди з ЄБРР та інших інвестиційних структур теж взяли Коаліційну угоду, вивчили його і сказали, що ми вам наймемо консультантів, які це зроблять (розроблять систему корпоративного управління для початку для НАК - ред.). Ця процедура за участю ЄБРР зайняла більше року, включаючи два місяці тендерного відбору консультанта. Але консультанти зробили свою роботу і видали якийсь результат. Але у ЄБРР є улюблена методу - виставляти попередні умови видачі кредиту. Тут вийшло все ще жорсткіше, так як після певних литераций в Україні, вони (ЄБРР) це умова реформувати корпоративне управління "Нафтогазом" - ред.) роблю не просто умовою видачі кредиту ЄБРР, а умовою підписання угоди про новий кредит. Тобто нам було чітко сказано, що без виконання умови реформування корпоративного управління Нак ні про які кредити не може бути й мови.
Знаючи, як працює ця система, припускаю, що і кредит Світового банку автоматично простим чином теж буде поставлено під цю умову.
- А по суті?
- Тепер по суті реформи корпоративного управління. Для України вона дійсно багато в чому буде незвичайною і викличе, скажу так, складне сприйняття у багатьох провладних кабінетах. За великим рахунком вона говорить про те, що компанія повинна бути компанією. Між урядом (навіть якщо воно основний і єдиний акціонер - ред.), міністерствами та компанією має бути рада директорів з високим ступенем незалежності ця рада директорів повинна займатися операційним управлінням компанією. Міністерство, наприклад, має займатися регулюванням галузі. Це різні функції. Регулювати энергонефтегазовую галузь - це одне, а призначати директора, скажімо, в "Укртранснафту" - це інше. Ось ці функції повинні бути розділені... Глобально така стратегія є, і ми згодні з консультантами ЄБРР, що даний процес є цивілізованим і неминучим. Цей процес доведеться пройти рано чи пізно.
Директор з розвитку бізнесу Юрій Вітренко уточнив, що рішення про те, хто увійде до ради директорів держкомпанії, буде приймати незалежний комітет з дуже авторитетних людей, "який, як я розумію, викликає довіру у суспільства".
Нагадаємо, 29 вересня 2015 року НАК "Нафтогаз України" нарешті розмістила на своєму сайті перший в сучасній історії компанії річний звіт про свою діяльність за 2014 році в форматі, близькому до міжнародних форматів аналогічних нафтогазовидобувних і реалізують вуглеводні компаній.
Більше читайте у статті Людмили Симонової "Нафтогаз" публічно відзвітував про роботу за 2014 рік" на сайті "Дзеркала тижня. Україна".