Після скандалу довкола закупівель Міноборони щодо цін на закупівлю продуктів харчування для військових частин у Верховній Раді з’явився законопроєкт 8381. Про це для ZN.UA пише Володимир Даценко, проєктний менеджер Transparency International Ukraine, у статті «Що таємного в оборонних закупівлях, які не пов’язані зі зброєю?».
Відповідно до проєкту закону, депутати планують запровадити обов’язкове звітування протягом 10 днів від укладання контракту з боку Міноборони (для закупівель вартістю понад 200 тис. грн). У звіті будуть зазначати найменування замовника, назву предмета закупівлі, ціну за одиницю товару.
«У такий спосіб громадськість зможе довідатись інформацію лише про ціни за товар. Але це не дає повного розуміння. Адже ціна досить сильно залежить від умов оплати, порядку її перегляду, умов постачання», - пише автор.
Міноборони, відкидаючи звинувачення в корупції, зокрема посилалося на те, що контракт має певні умови перегляду цін (мовляв, вказана в договорі ціна максимальна, а не фактична) і те, що умови постачання досить специфічні. Зрештою суспільство так і не побачило доказів ні першого, ні другого. Але абсолютно очевидно, що лише публікація ціни не зніме всі питання.
Окрім цього, сам факт звітування не говорить нам нічого про те, як і чому було обраного того чи іншого постачальника. Непрозорий спосіб вибору постачальників буде негативно впливати на довіру учасників ринку, і такі закупівлі ніколи не стануть ефективними.
Мінекономіки пропонує розширити межі застосування постанови №1175 про проведення рамкових угод для закупівлі військового одягу. Але це покриє лише частину закупівель цивільної продукції з боку підрозділів Міноборони.
До того ж рамкова угода краще підходить для системних закупівель, які проводять із певною періодичністю. Вона не дуже ефективна для разових чи несистемних закупівель.
З іншими матеріалами автора можна ознайомитися за посиланням.