В "Укрзалізниці" заявили, що за результатами роботи в липні УЗ вперше з початку поточного року отримає негативний фінансовий результат. Керівник компанії Євген Лященко наголосив, що основною причиною є погіршення структури перевезень вантажів, зокрема збільшення обсягів перевезень вантажів, які УЗ чомусь назвала "збитковими". Генеральний директор Федерації роботодавців транспорту (ФРТУ) Володимир Гусак зазначив, що "Укрзалізниця" зазнає збитків через шалене зростання операційних витрат, інформує Центр транспортних стратегій.
"Монополіст заявляє, що "доходи від перевезень залізної та марганцевої руди не покривають витрати на їх організацію". Але на рівні обсягів перевезень за видами вантажів, протиріччя у заявах УЗ стають ще більше очевидними. Перевезення руди в липні 2024 року були найменшими з початку року, головним чином за рахунок призупинення або скорочення обсягів виробництва окремими ГЗК", - повідомив Гусак.
Він пояснив, що, якщо руда для компанії є "збитковою", то фінансовий результат "Укрзалізниці" мав би покращитися.
"Але відбулася протилежна ситуація — при зниженні перевезень руди "Укрзалізниця" стала збитковою. Тобто, менеджмент УЗ або навмисно, або через свою некомпетентність вводить в оману владу і громадськість, адже змінні витрати УЗ складають лише 20% від тарифу. І кожна додаткова тонна вантажу приносить УЗ значний додатковий прибуток", - додав він.
Гусак нагадав, що впродовж семи місяців цього року загальний обсяг перевезень компанії зріс на 25,6% порівняно з аналогічним періодом 2023 року.
За його словами, відновлення експорту дозволило збільшити обсяг виробництва українських підприємств, зокрема, гірничо-промислового комплексу та водночас збільшило доходи "Укрзалізниці". За перше півріччя цього року порівняно з аналогічним періодном у 2023 році вони зросли на 8,5 мільярда гривнів — майже на 20%, що корелюється із обсягами зростань перевезень.
"Чому ж тоді компанія заявляє про загрозу збитковості? Давайте подивимось на витратну частину. У I півріччі 2024 року порівняно з I півріччям 2023 загальні операційні витрати "Укрзалізниці" зросли на понад 10 мільярдів гривень або більше 25%. Особливо кидається у вічі просто шалене зростання так званих "інших операційних витрат" — на 2,5 мільярди гривень або 80%! Складається враження, що нинішнє керівництво відверто не хоче контролювати та зменшувати витрати підприємства", - вказує Гусак.
Генеральний директор запропонував дати пояснення менеджменту УЗ щодо різкого зростання витрат та оприлюднити ці витрати.
"Складається враження, що в кращому разі це зростання витрат просто неконтрольоване. В результаті такої роботи "Укрзалізниця" вимушена шукати додаткові кошти і знову говорить про так звану уніфікацію тарифів, що де-факто є зростанням цін на залізничні перевезення. Але у нинішніх умовах підвищення тарифів буде означати зупинку виробництв на якийсь час, а деякі і зовсім змушені будуть закритися. Відповідно, зупиняться перевезення. Тоді керівництво "Укрзалізниці" на практиці зможе перевірити своє украй суперечливе твердження про те, що зростання перевезень призводить до збитків, а зменшення – до прибутків", - додав він.
Нагадаємо, кілька днів тому керівник "Укрзалізниці" Євген Лященко заявив, що компанія закінчила липень-серпень зі збитками 600-700 мільйони гривень, а також очікує невеликий збиток за підсумками року. Він наголосив, що у зв'язку з цим УЗ потребує підвищення тарифів на вантажні перевезення. Перше півріччя компанія закінчила з прибутком у понад три мільярди.
У Європейській Бізнес Асоціації заявили, що УЗ необхідно зосередити увагу на скороченні витрат (наприклад, операційних), та зростанні вантажної бази, а не на підвищенні тарифів.