Згідно з офіційним прейскурантом ПАТ «Укртатнафта» від 12 вересня, вартість авіапалива марки ТС-1 складає 14300 грн/т, що без урахування ПДВ, акцизного збору та екологічного податку становить 11690 грн/т або 1461 дол/т.
У той же час, згідно з котируваннями агентства Platts, середня ціна авіапалива марки Jet-A1 у портах Північно-Західної Європи у першій декаді вересня становить 1024 дол/т, що майже у півтора рази дешевше, ніж у Кременчуці.
За словами директора «Консалтингової групи А-95» Сергія Куюна, анонсоване одним з найбільших виробників авіапального підвищення цін у жовтні є важко зрозумілим з точки зору світової кон'юнктури. «Про яке підвищення можна говорити, якщо Україна і так утримує сумне лідерство за цінами на авіапаливо серед аеропортів Європи?» - дивується експерт.
С.Куюн відзначає, що на завищений рівень цін на авіагас вказує і той факт, що дизельне паливо у нафтопереробних компаній стоїть на порядок дешевше літакового палива, хоча собівартість виробництва цих нафтопродуктів практично однакова. Так, згідно з офіційним прайс-лістом «Укртатнафти», сьогодні заводська ціна дизпалива становить 10450 грн/т або близько 1025 дол/т без податків. Це фактично відповідає середньому показнику вартості ДП на Північно-Заході Європи у першій декаді вересня - 990 дол/т.
За інформацією експерта, у розпал чергової кризи на ринку авіапалива на початку 2007 року українські НПЗ пропонували формульно прив'язати вартість авіагасу до вартості дизпалива як більш прозорої і близької до ринку котирування. «При цьому тоді дизпаливо коштувало трохи дорожче авіагасу», - додав С.Куюн.
Експерти вважають, що проблеми на ринку авіапалива обумовлені, у першу чергу, його монополізацією нафтопереробними компаніями: понад 90% цього ринку ділять між собою група компаній ТНК-ВР в Україні і підконтрольна групі «Приват» «Укртатнафта».
«У серпні Україна стала європейським рекордсменом за цінами на скраплений газ, у вересні настала черга здивувати Європу ціною авіагасу. Це відбувається на ринках, де немає конкуренції, і де домінують українські виробники», - вважає С.Куюн.