Про це у своїй статті для ZN.UA пише директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн.
Автор зазначає, що інформація про напружену ситуацію на ринку через масоване вивезення бензину до Росії, зниження поставок з Білорусі спричинила місцями несподіваний ефект. Зазвучали звинувачення у нагнітанні паніки серед споживачів і навіть у певній медіапідготовці ринку до підвищення цін.
«Але в іншому виникає запитання: може, треба йти за російським сценарієм, коли АЗС почнуть масово зупинятися, і потім буде заявлено, що вся причина - у вивезенні бензину з країни тощо? Хіба ж жарт, дестабілізовано поставки з двох найбільших напрямків - Лисичанська та Мозиря. На піку сезонного споживання палива можна зрозуміти і прийняти все, але тільки не загрозу нестачі ресурсу», - пише С. Куюн.
На думку експерта, можна впевнено говорити про те, що дефіцит нафтопродуктів вже зробив свій вплив, нехай і не такий очевидний, як зупинка заправок: «Гадаю, саме через невизначеність з ресурсом на місяць змістилося згадане зниження цін, якого багато хто з аналітиків очікував іще наприкінці травня. Як знижувати ціни і провокувати збільшення продажів, якщо не знаєш, де взяти товар? Початок зниження наприкінці червня свідчить про те, що ринок знайшов вихід із ресурсного глухого кут».
«Другий місяць поспіль реальний попит із боку українських контрагентів становить близько 70 тис. тонн, або вдвічі більше, ніж було заплановано на травень і червень за довгостроковими договорами», - розповідає про український ажіотаж представник литовського концерну «Орлен Летува». Він прогнозує, що в червні його компанія продублює травневий рекорд поставок в обсязі 50 тис. тонн.
Крім того, компанія «Ромпетрол-України» - дочірня структура румунського концерну - у червні була змушена замовити танкер бензину А-92, який в останній раз завозила в Україну три роки тому.
Включився в процес і «Приват», також приступивши до поповнення запасів із допомогою імпорту. Група поставила 40 тис. тонн низькосірчистого дизпалива екзотичного для наших широт американського виробництва. З цієї ж серії присутність на ринку ресурсу з далекого Туркменистану.
С. Куюн вважає, що події травня і червня стали хорошим іспитом для ринку і уроком для його кураторів в уряді. Тим більше що проблеми, швидше за все, не закінчилися. Криза в Росії перейшла в приховану фазу, паніки нема, але РФ почала завозити паливо звідки тільки можна. Відсутність офіційної інформації змушує припустити, що ЛИНІК продовжить значні відвантаження бензину до РФ.
За словами експерта, не все гладко і з Білоруссю. Одним із антикризових заходів із боку російського уряду стало запровадження підвищеного експортного мита на бензини. Його розмір - 407 дол./тонна - дозволяє назвати мито загороджувальним. Але проблема в тім, що цей податок поширюється і на країни Митного союзу, тобто і на Білорусь.
Наскільки болючим є цей податок, можна зрозуміти, коли врахувати, що нинішня вартість високооктанових бензинів на північному заході Європи становить близько 950 дол./тонна. З урахуванням логістичних витрат експортне мито дорівнює майже 50% вартості товару. Це свідчить про те, що найвигіднішим напрямом для білорусів стає Росія, де бензину не вистачає, а з хорошим зовсім сутужно. Вже є інформація про те, що українські контрагенти зіткнулися в Білорусі з гострою конкуренцією з боку росіян у боротьбі за контракти на закупівлю бензину.
Як повідомлялося, експорт бензину А-92 виробництва ПрАТ «ЛИНІК» (Лисичанський НПЗ, належить ТНК-ВР) у травні 2011-го склав 89,6 тис. тонн, бензину А-95 - 10,9 тис. тонн. Це становить 75% від травневого обсягу виробництва бензину даними НПЗ, на який минулого місяця припало більше половини національного виробництва нафтопродуктів.
На думку експертів, саме це стало причиною того, що запаси бензину на складах українських нафтопереробних заводів станом на 20 червня склали 34,5 тис. тонн, що є мінімальним рівнем за останні два роки. Це в три рази менше середнього рівня запасів з початку 2011 року.
Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» в статті Сергія Куюна «Ринок нафтопродуктів: іспит на диверсифікацію склав».