UA / RU
Підтримати ZN.ua

Україна у відповідь Росії вводить утилізаційний збір на автомобілі

Україна вводить утилізаційний збір з імпортних автомобілів після невдалої спроби домогтися скасування аналогічних заходів проти своєї продукції у Росії. У Мінекології запропонували позбавити від цього збору лише вітчизняних виробників, що, на думку імпортерів, загрожує країні розглядом в органах СОТ.

В Україні буде введений утилізаційний збір з імпортованих у країну легкових і вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки. Відповідний проект постанови Кабміну "Про деякі питання заготівлі та утилізації непридатних до використання транспортних засобів" Міністерство екології та природних ресурсів (МЕПР) опублікувало в середу ввечері, пише "Коммерсантъ-Украина".

Зараз у країні списується близько 100 тис. автотранспортних засобів щорічно, наголошується в супровідному документі до проекту. При цьому належного механізму їхньої утилізації немає. Утилізувати техніку імпортери повинні будуть самостійно, або підписавши договір з уповноваженими підприємствами. Для фінансування цієї програми з імпортерів автомобілів буде стягуватися збір.

- Азаров спрогнозував подорожчання російських авто в Україні на тисячу доларів (ВІДЕО)

Розмір і терміни введення утилізаційного збору в документі не вказані. У проекті зазначається, що Мінекології та Мінекономрозвитку необхідно у двотижневий термін підготувати мінімальний розмір збору. Але глава уряду Микола Азаров раніше заявляв, що він може скласти близько $1 тис. за одиницю техніки. "Якщо ми теж введемо плату для російських автомобілів за утилізацію, то вони на нашому ринку будуть коштувати на $1 тис. дорожче, і українці не будуть їх купувати", - заявляв він.

У документі прямо вказується, що ця міра вводиться у відповідь на дії Росії, яка ввела утилізаційний збір з 1 вересня. Його введення призвело до подорожчання українських автомобілів на 10-12%, наголошується у пояснювальній записці до постанови. В результаті українські компанії ризикують втратити близько 50% продажів - саме стільки зараз експортується в РФ, додають експерти. Справа в тому, що вітчизняна продукція знаходиться в нижньому ціновому сегменті, який чутливий навіть до невеликих змін ціни. А утилізаційний збір становить для легкових автомобілів від $609 до $1,37 тис. в залежності від об'єму двигуна, для вантажівок - $4,5-12,1 тис. в залежності від тоннажу.

Україна намагалася домовитися з РФ про незастосування збору у відношенні своєї продукції. За два дні до набуття чинності цього збору Київ запропонував Москві чотири варіанти компромісу, заявляв раніше міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко (контролює також одного з найбільших автовиробників "Богдан"), але не один з них не спрацював.

Зараз баланс торгівлі автомобілями між Україною і Росією на користь останньої. За підсумками I півріччя імпорт автомобілів з РФ в Україну склав 19,5 тис. на суму $167,8 млн (автобусів 328 на суму $7,9 млн), зазначають в Держстаті. Для порівняння: Україна за цей період експортувала в РФ 13,9 тис. автомобілів на суму $108 млн і 404 автобуси на суму $18,4 млн. "Росія експортує 2-3% автомобілів в Україну із загального обсягу виробництва, тоді як Україна майже 50%", - відзначає гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Росія не пішла на скасування збору для української продукції, так як тоді аналогічних преференцій вимагатимуть й інші імпортери, вважає аналітик російського "ВТБ Капіталу" Володимир Беспалов. Але, на його думку, країни тим не менш можуть знайти компроміс у цій ситуації. "РФ може створити умови для відкриття викрутної збірки українських автомобілів в Росії. Або з українських імпортерів можуть вимагати обов'язкових гарантій щодо утилізації автомобілів після закінчення терміну їхньої експлуатації, який зараз діє відносно російських виробників", - припустив він.

Введення збору виключно з імпортної продукції може трактуватися як порушення норм СОТ, вважає Олег Назаренко. Справляння збору як з імпортерів, так і з виробників передбачала перша редакція постанови (див. "Комерсант" від 14 червня). Але цей документ не був прийнятий через позицію Мінекономрозвитку, стверджує джерело Мінекології: "Ми відправляли проект у профільні міністерства, але якщо від більшості ми отримували якісь доповнення, то МЕРТ взагалі ігнорував його".

Директор департаменту маркетингу концерну "Ніко" Ярослав Вовк вважає, що в нинішньому вигляді збір здійснить негативний вплив на ринок і може призвести до скорочення продажів нових автомобілів на 10%. "Незначна частина споживачів переорієнтується на вітчизняні автомобілі, але більшість покупців просто рідше будуть міняти машини", - говорить він. За словами пана Назаренка, імпортери будуть просити уряд не стягувати з імпортерів збір, а обмежуватися гарантіями щодо утилізації автотранспорту після закінчення терміну експлуатації.

Як повідомлялося, з 1 вересня Росія ввела утилізаційний збір на імпортні автомобілі. На думку експертів, це робиться з метою, у першу чергу, захистити російський автопром в умовах різкого зниження мит після вступу Росії до Світової організації торгівлі (СОТ).

Прем'єр-міністр України Микола Азаров повідомив, що «уряд розгляне питання про введення аналогічного збору в Україні по відношенню до товарів, на які поширюється дія утилізаційного збору в Росії», підкресливши, що «наші дії будуть абсолютно адекватними діям наших російських партнерів».

При цьому, за словами прем'єра, в перспективі Україна планує укласти угоду з Росією про незастосування утилізаційного збору при двосторонній торгівлі. !zn

Читайте також:

Україна у відповідь Росії оголошує «автомобільну війну»

Янукович пропонує підвищити ставку пенсійного збору при купівлі дорогих автомобілів

Азаров дорікнув Росії: Що ж ви, брати наші, так з нас дерете?