Минуло більше трьох років відколи українці вирішили піти на серйозні зміни для того, щоб очистити свою країну від масштабної корупції.
Однак, державні компанії - органи систематичного хабарництва і стримування західних інвестицій - досі в руках тих же еліт, які висмоктують з державних скарбів фінансові і матеріальні ресурси. Гірше те, що ця неписана фінансова система відлякує капітал, знання і технології, необхідні для перезапуску економіки, яка рухається подалі від 3.
Про це в статті для Atlantic Council пишуть колишній посол США в Румунії Марк Гітенштайн і керуючий партнер івестиційної компанії Amerocap LLC Жак Томе.
Вони нагадують, що українська економіка голодна до капіталів, а для підтримки населення потрібне зростання ВВП. Приватизація державних підприємств пошле сильний сигнал корумпованим елітам і іноземним інвесторам. Але масштабна приватизація надто складна з технічної і політичної точки зору. Ринкова ціна українських держкомпаній у їхньому нинішньому стані близька до нуля, навіть якщо їхня фундаментальна цінність висока.
"Україні час подивитися на приклад Румунії. Її недавня історія свідчить, як радикальна реформа державних підприємств може допомогти залатати багато прогалин зламаної економіки. З нашої точки зору і опираючись на досвід сусідньої Румунії, Україні потрібна програма, яка доповнить приватизаційні зусилля. Це спосіб швидкого реформування інших державних підприємств, які не готові до стокової приватизації", - йдеться в статті.
Таке рішення дозволить зберегти контрольні пакети держкомпаній в руках українського уряду, але простимулює їхній перехід на більш сучасні системи корпоративного управління. Так можна забрати операції і доходи з рук корумпованих еліт і передати їх дієздатним і прозорим юридичним особам. Це означає, що держава отримає більше доходів і цінності, а також залучить більше інвестицій у держфірми, які домінують в українській економіці.
Автори вказують на три переваги запропонованого ними способу. Іноземні інвестори будуть впевнені, що Україна серйозно ставиться до економічного розвитку. Це призведе до притоку капіталів. Також Україна отримає стратегічно важливий важіль для боротьби з корупцією, який вона зможе застосувати проти найбільш підкупних і неефективних суб'єктів, пославши при цьому сигнал про зміцнення верховенства права.
Румунія створила спецльаний "Фонд майна" на три мільярди доларів. Керує ним компанія Franklin Templeton, яка змогла залучити мільйони доларів західних інвестицій. Фонд володіє значними, але міноритарними частками цінних румуньских держкомпаній. Це дозволило йому створити більшу прозорість у цих компаніях і змусити уряд ухвалити прогресивний новий корпоративний кодекс управління. Також це дозволило перетворити деякі румунські держкомпанії на найдорожчі фірми в Центральній Європі, які котируються як на Бухарестській, так і на Лондонській біржі. Таким чином, вигоду отримують і румунський уряд, і інвестори "Фонду майна". Найважливіше те, що цей спосіб допоміг перетворити старі пострадянські державні заводи на сучасні компанії, які присутні на міжнародних ринках.
Автори зауважують, що Україні варто створити "Український фонд відбудови" за аналогією з румунським "Фондом майна". Його активи можуть складатися з акцій існуючих українських держкомпаній, які будуть суб'єктом для нового кодексу корпоративного управління. Ним теж повинен керувати фінансовий менеджер з хорошою репутацією, обраний через прозорий процес. Фонд принесе максимальні доходи Україні, вивівши держкомпанії на IPO. На це знадоблятся роки, але IPO допоможе привабити зовнішніх західних інвесторів і професійних менеджерів. Такі зміни можуть піти на користь Україні. В неї з'явиться прозора ринкова система, яка може боротися з корупцією і не залежатиме від того, хто при владі. Ця система буде діяти на основі економічних стимулів фондових ринків, а не за волею олігархів.
Україні також варто повчитися у румунської антикорупційної програми, яка, напевне, стала найбільш успішною в регіоні. Антикорупційний прокурор виніс близько 1200 обвинувачень за минулий рік і виграв у 800 справах проти урядовців різного рівня.
Реформувати старе комуністичне управління економікою дуже складно, особливо в умовах загрози з боку Росії. Але варто зробити це якомога швидше. Це наступний крок і випробування для України.
Нагадаємо, що кабмін схвалив законопроект про приватизацію держмайна. Законопроект передбачає відхід від інституту оцінки та визначення ціни об'єкта виключно платоспроможним ринковим попитом.