Комітетом Верховної Ради підтримано законопроєкт щодо комплексної реконструкції кварталів застарілого житлового фонду. Про це повідомляє Міністерство розвитку громад та територій України.
"Комітет з питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради підтримав законопроєкт щодо здійснення комплексної реконструкції кварталів застарілого житлового фонду. Документ дасть можливість запустити процес оновлення житлового фонду в Україні", - заявила заступниця Міністра розвитку громад і територій Наталія Козловська.
Як зазначають в Мінрегіоні, у законопроєкті передбачені механізми, які нарешті збалансують інтереси інвесторів-забудовників, громадян і місцевої влади. Й у підсумку - допоможуть органам місцевого самоврядування розпочати процес оновлення житлового фонду.
За словами Козловської, підтриманий комітетом документ є надважливим, адже чинний закон щодо реконструкції кварталів застарілого житлового фонду містить низку вимог, які на практиці реалізувати неможливо.
Так, наприклад, чинний закон вимагає отримання згоди на реконструкцію будинку від 100% власників.
Також не врегульовані питання щодо процедури компенсації власникам застарілого житла, відселення мешканців, зацікавлення інвесторів-забудовників, розширення джерел фінансування проєктів реконструкції тощо.
Як випливає з тексту законопроєкту, що оприлюднений на сайті Мінрегіону, до застарілого житлового фонду віднесуть багатоквартирні будинки - усіх форм власності, що за своїм технічним станом не відповідають сучасним вимогам до будівель і споруд, а втрата ними первісних техніко-експлуатаційних показників (міцності, стійкості, надійності тощо) складає понад 40%.
Ключові зміни, передбачені законопроєктом, стосуються, зокрема, алгоритму прийняття рішення про реконструкцію кварталів застарілого житла.
Так, орган місцевого самоврядування перед тим, як схвалити рішення про необхідність проведення реконструкції, має здійснити інвентаризацію житлового та нежитлового фондів в межах населеного пункту. За її результатами буде прийматися рішення про віднесення наявних об’єктів до застарілого фонду, а також затверджуватися програма з реконструкції, яка перед цим має пройти громадське обговорення.
Програма може передбачати як реконструкцію, зокрема, модернізацію багатоквартирного будинку, з відселенням мешканців чи без відселення, так і його знесення (з відселенням).
Реконструкція житла буде здійснюватися кварталами та мікрорайонами.
Щодо відселення мешканців на час проведення реконструкції законопроєкт передбачає два варіанти: на вибір власника чи орендаря квартири в стартовий будинок на постійній основі, або ж в маневровий фонд для тимчасового проживання на час проведення реконструкції. Усі переселення здійснюватимуться лише на підставі укладених та нотаріально засвідчених договорів.
Інвестора-забудовника, який здійснюватиме проєкт реконструкції кварталу, обиратимуть через конкурс.
Важливо, що реконструкції підлягатимуть не лише багатоквартирні будинки, а й наявні об’єкти інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, які розташовані в межах кварталу, що буде реконструюватися.
Змінами удосконалюється й процедура компенсації власникам застарілого житла.
Зокрема, передбачається, що мешканець будинку матиме право:
- повернутися в свою квартиру після завершення реконструкції будинку;
- отримати компенсацію за квартиру, тобто фактично продати її інвестору-забудовнику;
- збільшити площу квартири завдяки купівлі додаткових метрів, або навпаки продати квадратні метри й зменшити площу.
- Також зміниться й умова для прийняття рішення мешканцями будинку про участь у програмі з реконструкції – воно прийматиметься на загальних зборах мешканців відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Рішення зборів власників про участь їх будинку в програмі з реконструкції кварталу або мікрорайону вважатиметься прийнятим, якщо за нього проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 75% загальної площі всіх приміщень багатоквартирного будинку. Якщо співвласники не дійдуть згоди й не приймуть рішення, їх багатоквартирний будинок буде виключений із програми.
Крім того, законопроєктом розширюється перелік джерел фінансування проєктів реконструкції. Зокрема, вони фінансуватимуться за кошти державного та місцевих бюджетів, інвесторів-забудовників, підприємств та організацій, на балансі яких знаходяться об’єкти нерухомого майна. ОСББ також матимуть змогу брати активну участь у реалізації заходів з реконструкції свого будинку.
У розрізі даної ініціативи слід також згадати, що усе нове - це добре забуте старе. Подібну ідею поквартальної реконструкції застарілого житлового фонду виношували ще за часів уряду Азарова. У ВР навіть був зареєстрований законопроект, яким запропоновано обмежитися згодою лише хоча б 60% мешканців будинку на відселення для реконструкції застарілого житла. Втім, ця ініціатива так і залишилася у стадії проєкта.
Вважається, що половина житлового фонду в Україні застаріла, а 7,5 відсотків житла – взагалі непридатне для проживання. Тільки будинків, віком 100 років+ (збудованих до 1919-го) в нашій країні понад 7600. Що говорити про багатоповерхівки, яким 50-100 років – їх вдвічі більше: понад 16,8 тисяч. Вони вже десятками років потребують реконструкції, а частина – знесення.
Загальна площа застарілого житлового фонду в Україні складає близько 4,5 млн куб. м, а це понад 30 тис. багатоквартирних будинків. Такі дані Державної служби статистики та місцевих органів влади.
Реконструкція застарілого житлового фонду це зовсім не обов'язково знесення. Німеччина, наприклад, просто модернізувала 70 відсотків "хрущовок". Читайте про це в матеріалі Назара Бенча - "Генплан: проблеми розвитку столиці в нових умовах".