UA / RU
Підтримати ZN.ua

Україна закликає продовжити зернову угоду без РФ: Страховики та вантажовідправники мають сумніви — Bloomberg

Вихід РФ із зернової угоди поставив під загрозу ключовий торговельний маршрут з України.

Україна наполягає на продовженні експорту зерна з ключових портів після виходу Росії з Чорноморської зернової ініціативи. Страховики та вантажовідправники не дуже впевнені щодо цього, пише Bloomberg.

Вихід РФ із зернової угоди цього тижня означає, що Росія більше не гарантуватиме безпечне проходження водним шляхом. Україна закликає інші країни допомогти з транспортуванням із трьох своїх портів, на які поширювалася угода.

Читайте також: CNN: Спроби Путіна показати свою владу можуть не завадити відродженню зернової угоди

США заявили, що супровід суден не є варіантом, а страховий брокер Marsh у вівторок, 18 липня, призупинив свою програму експорту зерна з України, підкресливши майбутні проблеми.

"Жоден розсудливий власник не поїде туди незастрахованим", - сказав керуючий директор компанії Doric Shipbrokers SA, яка раніше відправляла судна через морський прохід, Васіліс Муйіс. Без захисту безпечного коридору "українська торгівля мертва".

Чорноморські порти України є життєво важливою артерією для продажу зерна за кордон - історично на них припадає основна частина поставок і зараз триває сезон збору врожаю. Угода допомогла ліквідувати відставання у поставках, яке виникло на початку війни, але закриття коридору може сповільнити надходження наступного врожаю на ринок.

Вихід Росії з угоди також відбувається на тлі того, як Україна просувається у контрнаступі на півдні.

Москва попередила, що небезпека для судноплавства залишається.

"Спроби продовжити зернову угоду без участі РФ повинні враховувати ризики, пов'язані з тим, що маршрут експорту зерна проходить поблизу зони бойових дій", - заявив прессекретар Кремля Дмітрій Пєсков.

Звернення до Туреччини

Україна звернулася до ООН та Туреччини, яка виступила посередником у досягненні зернової угоди майже рік тому, з питанням, чи будуть вони і надалі підтримувати цю ініціативу.

Читайте також: Зеленський запропонував Туреччині та ООН продовжити зернову угоду без Росії

"Головне завдання для України зараз - заручитися підтримкою Туреччини", - сказав генеральний директор HarvEast Holding Дмитро Скорняков.

Він припустив, що військовий супровід з боку Туреччини може бути використаний для суден, що заходять і виходять з українських портів.

Це був би дуже ризикований крок для Туреччини, і країна навряд чи візьме в ньому участь, за словами чиновника, знайомого з цим питанням. Туреччина не буде ризикувати своїми кораблями, щоб допомогти суднам з України, і замість цього вона зосереджена на перезапуску угоди за участю Росії.

Україна все ще може відправляти врожай наземним і річковим транспортом, але ці шляхи вимагають більше витрат, що з'їдає доходи фермерів. Поставки через ЄС також викликають напруженість у відносинах із сусідами.

Коли Росія ненадовго призупинила свою участь в угоді в жовтні, вона випустила попередження для суден, що прямували узгодженим коридором. Дія деяких страховок була призупинена, і принаймні одне судно, що прямувало до Одеси, повернулося назад.

"Я не думаю, що судновласники підуть в українські порти, поки коридори не будуть відновлені - це небезпечно", - сказав менеджер з якості морських перевезень в Intercargo Пол Маркідес.

Читайте також: Україна може перевозити зерно через води Румунії та Болгарії - посол

13 липня глава Кремля Владімір Путін пригрозив виходом із зернової угоди, заявивши, що РФ готова повернутися, коли ООН виконає всі умови щодо Росії. 17 липня Росія заявила, що не продовжить участь у зерновій угоді. Захід розкритикував дії Кремля.

Наразі українська влада розробляє варіанти дій, щоб зберегти роль глобального гаранта продовольчої безпеки, захистити морські виходи на світовий ринок і забезпечити робочі місця для українців у портах та аграрній сфері.