UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ухвалений Кабміном план "реформування" "Нафтогазу" залишає йому монопольне право на невизначений термін

"Нафтогаз" так і залишиться мінімум на рік, а можливо, й на значно більший термін часу "контролером" основних фінансових потоків країни.

Виходячи із затвердженого постановою Кабінету міністрів України №496 від 1 липня 2016 р. плану реструктуризації НАК "Нафтогаз України", підприємство фактично продовжить залишатися монополістом на ринку газу України, що унеможливить подальший розвиток конкурентного ринку природного газу в країні.

Про це пише в своїй статті редактор відділу економічної безпеки DT.UA Алла Єрьоменко.

Вона зазначає, що в плані багато уваги приділяється перспективам вирішення арбітражного спору між "Нафтогазом" і "Газпромом" у трибуналі м. Стокгольма. Перш за все при створенні ПАТ "Магістральні газопроводи України" для всіх дотичних міністерств існує певна умова, а саме: "Протягом 30 днів з дати набрання чинності остаточними рішеннями по суті арбітражних справ між Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром", що тривають при Арбітражному інституті Торговельної палати м. Стокгольма".

Читайте також: Глава "Нафтогазу" звинуватив "Газпром" у некомерційній поведінці


"І хоча, на перший погляд, власне це і є наріжним каменем усієї цієї "реформи", та по суті саме це несе в собі великі ризики. По-перше, ніхто не знає точно, як надовго затягнеться розгляд цієї справи в Стокгольмському арбітражі і коли чекати остаточного рішення. У найкращому випадку рішення може бути наприкінці наступного року, хоча топ-менеджери "Нафтогазу" обережно висловлюють сподівання на кінець першого кварталу чи першого півріччя 2017-го. Однак не виключено, що арбітражний спір триватиме набагато довше", - пише Єрьоменко.

"По-друге, треба чітко усвідомлювати, що в такому разі до рішення в Стокгольмському арбітражі ніякого поділу "Нафтогазу" не відбудеться, що прямо суперечить положенням про строки поділу, зазначені у Законі України "Про ринок природного газу". Тобто "Нафтогаз" (як він себе тепер називає - Група "Нафтогаз") продовжуватиме залишатися монополістом на ринку газу України", - йдеться в статті.

Автор зазначає, що монопольне становище "Нафтогазу" приведе до наступного:

- неможливості виконати в повному обсязі вимоги Кодексу газотранспортної мережі (найбільший порушник - НАК "Нафтогаз України"), що ускладнює функціонування вітчизняного газового ринку;

- ускладнень фінансування робіт з підтримки ГТС України в належному стані (за перше півріччя 2016 р. "Укртрансгаз" отримав від "Нафтогазу" за транзит російського газу із обумовлених угодою між НАК "Нафтогаз України" і ПАТ "Укртрансгаз" 11 млрд грн лише 4 млрд, тобто 40% від запланованого);

- адміністративного тиску "Нафтогазу" на ПАТ "Укртрансгаз", яке вимагало і вимагає від НАК "Нафтогаз України" виконання в повному обсязі умов законодавства і підзаконних актів (але замість цього саме після постанови №496 з'являються повідомлення про мало незаконні дії, розтрату держкоштів, щоправда за 2010–2011 рр.; ні, там не янголи, але вони не страшніші за тих, хто в "Нафтогазі").

"Ухвалений план реформування в цілому вигідний, хоч як це парадоксально, лише нинішньому керівництву НАК "Нафтогаз України". Тому що до остаточного рішення в арбітражному спорі між НАКом і "Газпромом" у Стокгольмі провести хоч якісь реальні структурні зміни з юридичного боку не вдасться - "Нафтогаз" так і залишиться мінімум на рік, а можливо, й на значно більший термін часу "контролером" основних фінансових потоків країни, щонайменше в газовій галузі", - йдеться в статті.

Нагадаємо, як раніше писали Алла Єрьоменко та Ганна Люта, замість прямих бюджетних дотацій у 2016 році уряд покриває збитки "Нафтогазу" за допомогою немонетизированных субсидій.

Детальніше про план реформування "Нафтогазу" читайте у статті Алли Єрьоменко "Як ділять українську ГТС, або Unbundling-3" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".