Для України укладення нової угоди з МВФ важливе тим, що в результаті уряд отримує необхідну програму дій з чіткими завданнями. При цьому досягненню згоди з МВФ заважає небажання чиновників на всіх рівнях влади відмовлятися від ручного управління.
Про це у статті для ZN.UA пише екс-директор генерального економічного департаменту Національного банку України (НБУ) Ігор Шумило.
"Головна проблема України полягає в непередбачуваності, нечіткості економічної (і не тільки) політики; несумісності, нереалістичності проголошених цілей і завдань. А ще - у відсутності ефективної програми дій з чіткими сумісними цілями, завданнями, критеріями виконання (для ключових параметрів - дефіциту бюджету, валютних резервів, грошової бази тощо) на щоквартальній основі, з датами виконання чітких завдань (підвищення тарифів, зменшення конкретних обсягів проблемних кредитів тощо)", - пише екс-чиновник.
Він упевнений, що наявність такої програми є найціннішим результатом співпраці з МВФ, навіть незважаючи на те, що вона має в основному макроекономічний характер, разом з тим традиційно містить і цілий ряд важливих структурних реформ в енергетиці, соціальній та банківській сферах, приватизації, прозорості фінансових потоків держмонополій тощо).
"Тим самим задаються загальні, але дуже чіткі макроекономічні межі реформ, що, звичайно ж, вимагає скрупульозного виконання владою", - пише він.
- МВФ пред'явить Україні широкий спектр вимог
"Чи можуть українці самостійно підготувати не гіршу за якістю економічну програму? Так, можуть! ...Але всі попередні спроби (...) не знаходили і не знаходять підтримки керівництва уряду і натрапляли на відчайдушний опір та протидію більшості середньої ланки державних органів. Оскільки і верхи (політики), і низи (чиновники) здебільшого хочуть і надалі використовувати можливості ручного управління економічними процесами і не бажають від цього відмовлятися", - резюмує екс-чиновник Нацбанку.
Найболючішою у цій ситуації, на думку Шумила, є відсутність власної програми економічних реформ у патріотичних політичних сил, українського бізнесу, профспілок. А також невикористані аналітичні можливості українських недержавних інститутів, кваліфікованих аналітиків, що працюють в українських інвестиційних компаніях, банках тощо.
"Це робить суспільство, бізнес сторонніми спостерігачами в ході переговорів з МВФ, не дозволяє українській стороні виробити і відстояти перед фондом найбільш ефективну програму економічних дій, яка при цьому отримала б суспільну підтримку", - каже експерт.
Зрозуміло, що отримання грошей МВФ є не останньою перевагою співпраці з МВФ, додає Шумило. Адже в 2013 році Кабмін і НБУ повинні повернути близько млрд зовнішнього боргу. А завдяки МВФ є можливість як мінімум рефінансувати виплати Фонду (,6 млрд) за низькими ставками - близько 3% річних, що значно нижче відсотків, за якими уряд може залучати на зовнішніх ринках, якщо вони ще будуть відкриті і лояльні до України, відзначає Шумило.
Нагадаємо, Ігор Шумило до кінця серпня 2012 року був директором генерального економічного департаменту Національного банку. Колеги і банкіри називали його одним з найбільш досвідчених чиновників НБУ, що здатний вести професійний діалог на будь-якому рівні. За їхніми словами, представники МВФ відзначають його відкритість, принциповість, незаангажованість і вміння аналізувати поточні економічні процеси.
Повний теткст статті Ігоря Шумила "Чому для України важлива угода з МВФ і що заважає її досягненню" читайте у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn
Читайте також:
Арбузов упевнений, що доля кредиту МВФ вирішиться не раніше березня
У МВФ заявили, що українській владі не варто чекати легкого успіху в переговорах
Думки експертів:
Для отримання кредиту МВФ Україні доведеться скоротити бюджетні витрати
МВФ вимагає скорочення дефіциту Пенсійного фонду
МВФ міг би погодитися на реальний дефіцит бюджету на рівні 5%, але при одній умові
МВФ піде на поступки і погодиться на поетапне підвищення ціни на газ