У Раді бізнес-омбудсмена назвали проблеми в Україні, що ще потребують вирішення. Про це йдеться у повідомленні РБО щодо результатів шестирічної роботи.
«Станом на початок 2021 року третина (33%) системних рекомендацій виконана державними органами влади ще 57% – перебувають в процесі виконання, 5% – з часом втратили свою актуальність і ще 5% – ще не виконані», - йдеться у повідомленні.
РБО продовжує працювати над наступними проблемами:
- Для боротьби з проблемою рейдерства РБО рекомендувала впровадити систему повідомлення власників корпоративних прав про майбутні реєстраційні дії. Власник негайно отримає SMS повідомлення про будь-які дії щодо реєстрації майна, що йому належить (купівля, продаж, поділ, іпотека тощо), і зможе негайно відповісти — наприклад, оскаржити відповідну реєстраційну дію. Іншими словами, не буде жодної необхідності постійно перевіряти статус майна в Реєстрі, про будь-які зміни буде своєчасно повідомлено.
- У звіті, присвяченому процедурі адміністративного оскарження, Рада рекомендувала прийняти Закон «Про адміністративну процедуру», який дозволить застосовувати механізм адміністративного оскарження для оскарження не лише будь-якого рішення, а й дій та бездіяльності органів державної влади. Зокрема, закон має встановити правила, що регулюють делегування повноважень з вирішення адміністративних справ. Остаточне прийняття цього Закону очікується в 2021 році.
- Що стосується зловживань співробітників правоохоронних органів, РБО рекомендувала заборонити відкривати кримінальне провадження за ухилення від сплати податків, доки податковий борг не вважатиметься «узгодженими/визнаним». Наразі багато кримінальних проваджень щодо ухилення від сплати податків розпочинаються, навіть коли процедура апеляційного провадження ще триває.
- Виходячи з практики РБО у розгляді скарг з податкової тематики, РБО рекомендувала Державній податковій службі забезпечити своєчасне виконання судових рішень, що зобов’язують реєструвати податкові накладні та розрахунки коригування.
- Водночас Рада рекомендувала податковій встановити додаткові критерії для обґрунтування рішень щодо віднесення підприємців до переліку «ризикових» платників та запровадити належний механізм, що дозволяє адміністративне оскарження таких рішень. Статус ризикового платника завдає суттєвої шкоди кожному бізнесу. Платника податків потрібно чітко інформувати про причини віднесення до таких переліків, а також про те, що потрібно виправити, щоб вийти них.
- Що стосується питань праці, РБО запропонувала запровадити електронну платформу в сфері трудового нагляду з метою стимулювання державних чиновників більше займатися профілактичною роботою, а не перевірками. Надано ще одну рекомендацію з питань праці: заохочувати компанії офіційно працевлаштовувати персонал і переходити на «білі виплати». Розв'язання проблеми потребує налагодження ефективної співпраці між Державною фіскальною службою, Державною службою з питань праці та Національною поліцією.
- Для вирішення митних питань, з якими стикається бізнес, РБО рекомендувала створити державний реєстр рішень класифікації товарів та перейти до пост-митного контролю як основної форми митного контролю.
Рада бізнес-омбудсмена (РБО) за весь 2020 рік отримала 1,19 тис. скарг від бізнесу на дії податкових органів, що на 120 звернень в порівнянні з 2019 роком.
Повідомлялося, що в четвертому кварталі 2020 року Рада бізнес-омбудсмена отримала 451 скаргу бізнесу на дії і бездіяльність державних органів. Це на 9% більше, ніж за аналогічний період 2019 і на 3% в порівнянні з третім кварталом 2020 року.