Упродовж року вартість яєць зросла на 54%. Причина в тому, що виробники яєць в основному орієнтовані на експорт, пишуть Галина Верцимаха та Анжеліка Ізотова у статті «Ціни на цукор, яйця та олію — вище неба, ефективність АМКУ — нижче плінтуса» для ZN.UA.
Експерти пояснили, якщо виробники змушені знижувати експортні ціни заради конкуренції на зовнішніх ринках, то відповідно компенсують неотриманий суперприбуток за рахунок внутрішніх споживачів. Та й самих виробників не так багато, щоби знизити ціни дозволила конкуренція.
Антимонопольний комітет (АМКУ) моніторить цей ринок із 2016 року. За словами авторів, попри те, що Комітет має напрацьовану історію про ситуацію на ринку, він знає, що він має структурні ознаки монополії трьох промислових груп: Агрохолдингу «Авангард», «Овостар Юніон» та «Інтер-Агросистеми». Але досі не може сказати, чи є між ним активна конкуренція та чому зростають ціни.
Єдине, що виявили в ході дослідження, це те, що протягом 2018–2019 років одна з компаній групи «Авангард» збільшила кількість філій за рахунок оренди (субаренди) птахофабрик без отримання на це дозволу Комітету. Тому 2020 року АМКУ відкрив справи за ознаками скоєння групою «Авангард» десяти порушень законодавства про захист економічної конкуренції — концентрації без дозволу. Наразі розслідування триває.
Але оскільки виразної та зрозумілої реакції з боку конкурентного відомства на дії учасників ринків яєць та олії з приводу можливих зловживань вже багато років немає, то відповідно ринок, з погляду бізнес-підходів, розуміє, що можна продовжувати і навіть посилювати підвищення цін.
Раніше повідомлялося, що у жовтні 2021 року світові ціни на продукти харчування зросли до пікового значення за попередні 10 років та перевищили попередній пік, який спостерігався у липні 2011 року. Зростання було зумовлене продовженням підвищення світових цін на рослинні олії та зернові.
При цьому середні ціни на продукти харчування у вересні поточного року в порівнянні з вереснем 2020 року зросли на 14,3%. За даними Держстату, найбільше подорожчали: цукор — на 88,0%, олія — на 71,7%, яйця — на 60,7%.