UA / RU
Підтримати ZN.ua

Тіньовий ринок бензину "вкрав" з держбюджету України 3,5 млрд грн

За рік суму втрат від несплати паливних податків можна порівняти з сумою, яку Україна витрачає на Нацгвардію.

Ринок нелегального бензину "вкрав" з держбюджету вже 3,5 млрд грн

За підсумками першого півріччя 2015 року втрати державного бюджету від тіньового ринку палива - контрабанди, фальсифікату, пересортиці - склали близько 3,5 млрд грн. Це сума несплачених "паливних" податків (акциз і ПДВ) за 375 тис. тонн нафтопродуктів.

Якщо порахувати ймовірні втрати до кінця року, то виходить, що вони становлять майже стільки ж, скільки і бюджет Нацгвардії, який дорівнює 8 млрд грн, пише у статті в DT.UA експерт нафтового ринку Сергій Куюн.

Для порівняння, в минулому 2014 році нелегальний бензин "вкрав" з держбюджету 5 млрд грн, писав раніше Куюн.

В той же час не можна сказати, що фіскальна служба абсолютно бездіє, пише Куюн. У 2015 році були проведені спецоперації, в ході яких виявлено близько 5% від оціночних обсягів нелегальних нафтопродуктів.

Найбільш відчутні результати досягнуті в боротьбі з контрабандою, яка практично припинилася після запуску з 1 червня Енергетичної митниці. Правда, незважаючи на очевидні результати, глава ДФС вже ініціював фактичну ліквідацію не тільки "Энергетички", але багато в чому і ліквідацію самої митниці як такої.

Згідно з офіційними даними Держстату, за перше півріччя 2015-го Україна спожила без малого 1,124 млн т бензину. При цьому виробництво склало 305 тис. т. Очевидно, що інше - 819 тис. т - повинно було приїхати ззовні. Але митниця зафіксувала всього 705 тис. т. "Звідки ж взялися 114 тис. т, або майже 10% ринку бензину?" - звертає увагу Куюн.

Але і це ще не все, - пише він. Є всі підстави вважати зазначені офіційні дані по споживанню заниженими мінімум на 15%. Таким чином, розмір тіньового ринку бензину в першому півріччі поточного року можна оцінити мінімум в 275 тис. т.

"Додаткова мотивація "бити повз касу" з'явилася з січня поточного року, коли несподівано для всіх було введено 5%-ний збір з роздрібних продажів підакцизних товарів. При нинішніх цінах на паливо це означає, що кожен проданий повз каси літр приносить 1 грн. Враховуючи, що вся маржа заправок становить 2-3 грн, стимул продавати бензин, не ставлячи до відома касовий апарат, дуже велика", - пише експерт.

Такий же підхід при обчисленні нелегального ринку дизельного палива - виводить на цифру в розмірі близько 100 тис. т у першому півріччі.

"Чому "лівого" дизпалива менше? Відповідь проста: акциз на бензин становить 202 євро/т, а з 20%-ним ПДВ - понад 240 євро/т, або близько 5500 грн/т, або більше 4 грн на літрі. У той же час акциз на дизпаливо дорівнює 100 євро/т, тобто заробіток на його нелегальної поставки вдвічі менше, відповідно, бодяжити і "контрабасити" бензин при тій же частці ризику набагато вигідніше. До того ж технологічно ДТ зробити складніше, тоді як компонентів бензину предостатньо", - пояснює Куюн.

Про ситуацію на паливному ринку читайте в статті Сергія Куюна "ДФС тягне ліворуч" в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".