UA / RU
Підтримати ZN.ua

Тарифна політика "Укрзалізниці" руйнує бізнес та інвестиційний клімат в Україні — НАДПУ

В Асоціації наголосили, що УЗ потрібно оптимізувати постійні витрати.

У Національній асоціації добувної промисловості України (НАДПУ) заявили, що в Україні інвестиційний клімат та бізнес руйнує тарифна політика "Укрзалізниці".

"Замість того, щоб спрямовувати свої зусилля на оптимізацію витрат та покращення ефективності своєї діяльності, керівництво УЗ обирає шлях необґрунтованого збільшення тарифів на вантажні перевезення. За офіційною звітністю за 2023 рік, УЗ отримала прибуток у розмірі +5,0 мільярдів гривень, проте вже планує необґрунтовано збільшити витрати так, що в 2025 році хоче загнати підприємство в збитки на — 20 мільярдів гривень. Це є прямим наслідком відсутності реформ та неефективного управління", - наголосили в НАДПУ.

Там зазначили, що основна проблема "Укрзалізниці" полягає у відсутності ефективного управління та збиткових пасажирських перевезеннях (у 2024 році збитки можуть сягнути 20 мільярдів гривень) та у постійному рості витрат, а не у тарифах на вантажні перевезення, що залишаються рентабельними (у 2023 році 27%).

"УЗ намагається приховати реальне повзуче зростання тарифів під маскою "уніфікації". Така уніфікація руйнує стимули для підвищення ефективності вантажовідправлень. Замість заохочення укрупнення вагонних партій та покращення ритмічності відвантаження, УЗ створює умови, які тільки збільшують витрати на утримання надлишкового персоналу та зайвої інфраструктури. Це робить УЗ хронічно неконкурентоспроможною в порівнянні з автомобільним транспортом та іншими видами перевезень", - йдеться в повідомленні.

В Асоціації також повідомили, що підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення може призвести до руйнування в Україні інвестиційного клімату, оскільки великі інвестори у добувну галузь  шукають передбачувані та стабільні умови, щоб вести бізнес, однак необґрунтоване підвищення тарифів створює непотрібні ризики.

"Укрзалізниця" не реформується та не шукає додаткових джерел доходу, лише проїдає кожне чергове підвищення тарифу. Замість того, щоб знижувати витрати та залучати нові вантажі, УЗ обирає найпростіший, але недалекоглядний шлях — підвищення тарифів, що завдає удару по економіці країни, особливо в такі важкі часи. Замість підвищення, потрібно оптимізувати постійні витрати УЗ та залучити додаткові вантажі на залізницю, а також привести собівартість перевезень до фактично понесених витрат", - додали у НАДПУ. 

Зазначається, що за останні півроку "Укрзалізниця" заробила понад три мільярди гривень. Попри це у компанії заявили, що на кінець року очікується понад два мільярди збитків. В УЗ не пояснюють, звідки візьмуться збитки, але наголошують на тому, що треба підвищувати тариф на вантажні перевезення.

Натомість у Європейській Бізнес Асоціації заявили, що УЗ варто було б зосередити увагу на зростанні своєї вантажної бази та скороченні витрат (наприклад, операційних), що за останній період значно зросли, а не на підвищенні тарифів.