Зусилля Заходу, спрямовані на обмеження доходів Росії від продажу нафти після того, як Москва розпочала повномасштабну війну проти України, фактично провалилися через рік після того, як були вперше узгоджені, йдеться в новому звіті, з яким ознайомилося видання Politico.
Країни G7 та ЄС у грудні минулого року встановили верхню межу ціни на російську нафту на рівні 60 доларів за барель, намагаючись зберегти стабільність поставок нафти у світі, водночас зменшуючи доходи Кремля. Але поширені обхідні шляхи, лазівки і безперервний паливний бізнес означають, що Москва все ще заробляє мільярди на експорті нафти, які вона може використовувати для продовження війни.
Не можна сказати, що обмеження ціни не мало жодного ефекту. За останній рік ця схема коштувала Кремлю 34 мільярди євро експортних доходів, що еквівалентно приблизно двомісячному заробітку цього року, згідно з новим аналізом Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA).
Але це значно менше, ніж сподівалися ті, хто розробляв правила; крім того, вплив був найінтенсивнішим у першій половині 2023 року, а потім почав слабшати. Зараз російська нафта стабільно продається дорожче 60 доларів.
"Вплив ліміту цін був обмеженим через недостатній моніторинг та контроль за його дотриманням", - сказав аналітик CREA Ісаак Леві, оскільки західні країни не змогли ліквідувати лазівки в санкціях.
Слабкий вплив частково пояснюється тим, що трейдери просто ігнорують верхню межу ціни, йдеться у звіті, і російська нафта продається приблизно за 70 доларів за барель. Близько 48% російських нафтових вантажів перевозилися танкерами, що належать або застраховані в країнах "Великої сімки" та ЄС, виявили дослідники; теоретично, верхня межа ціни повинна застосовуватися до цих суден, які складають переважну більшість світового флоту, але на практиці правил дотримувалися лише кілька операторів.
"Лазівка в нафтопереробці" також підірвала зусилля Заходу. Такі країни, як Індія, купують величезні обсяги російської нафти за нижчими цінами, переробляють її, а потім продають будь-кому, хто готовий купувати, без обмежень. Це означає, що європейські споживачі можуть несвідомо користуватися бензином, дизельним і авіаційним паливом, виробленим з російської нафти, одночасно фінансуючи збройні сили Москви.
Дані підтверджують цю підозру. За останній рік Індія збільшила імпорт російської нафти на 134%, що становить майже половину експорту нафти РФ морем; одночасно різко зросли потоки нафтопродуктів з Індії до ЄС. Хоча технічно це не є порушенням санкцій ЄС, Україна закликала Брюссель заборонити такі продажі третім особам.
Лише кільком особам західні уряди висунули звинувачення у недотриманні правил, а розслідування ймовірних порушень відбуваються рідко. Тим часом Росія відкрито нехтує забороною, а тіньовий флот застарілих танкерів приховує справжнє походження поставок.
Зміна правил для заборони такої практики і забезпечення того, щоб порушення санкцій тягнуло за собою наслідки, ускладнить для Кремля можливість фінансувати бойові дії проти України.
Україна давно попереджала про поширеність таких лазівок.
"Ці висновки не є несподіванкою - обмеження ціни на нафту було розроблено дуже добре, але найслабшою частиною завжди було забезпечення його дотримання", - сказав радник президента України з економічних питань Олег Устенко.
"Коли рік тому були запроваджені правила, на російському ринку була майже паніка. Було значне падіння їхніх доходів. Але вони намагалися знайти всі доступні лазівки, і врешті-решт вони їх знайшли", - додав він.
Тепер Устенко закликає притягнути до кримінальної відповідальності всіх, хто причетний до обходу обмежень.
Слабкий вплив верхньої межі ціни на нафту "розчаровує", але "не зовсім дивує", - сказав дипломат ЄС на умовах анонімності.
Ці результати, продовжив дипломат, тепер повинні спонукати до подальших роздумів про те, що можна зробити, аби закрити лазівки, запобігти обходу, пам'ятаючи при цьому, що ніколи не буде гарантій того, що не знайдуться нові лазівки.
Згідно з проектом, з яким ознайомилося видання Politico, країни ЄС обговорюють нові способи посилення контролю за дотриманням стелі ціни у межах 12-го раунду санкцій проти Росії, включаючи нові зобов'язання для трейдерів і фрахтувальників суден надавати дані про поставки.
Але на думку старшого наукового співробітника Німецького інституту міжнародних відносин і безпеки Яніса Клюге, більш ефективним способом забезпечення дотримання обмежень було б попередженням трейдерів і вантажовідправників про те, що вони ризикують потрапити під санкції.
"Цей інструмент все ще має певний потенціал для обмеження російських експортних доходів, але для того, щоб він був успішним, необхідно змінити спосіб його застосування", - зазначив Клюге.
Іншою можливістю є зниження рівня граничної ціни, до чого давно закликає Київ. Встановлення ліміту на рівні 30 доларів за барель, наприклад, скоротило б доходи Росії на 49 відсотків лише за останній рік, згідно з оцінками CREA.
За словами Клюге, “скромні” наслідки стелі цін на нафту для доходів Кремля означають, що ЄС також повинен скоригувати свої очікування від санкцій, оскільки слабкий рубль і великий експорт нафти забезпечать надходження достатньої кількості грошей до бюджету РФ.
На думку аналітика, за нинішніх цін, і навіть якщо Росія продаватиме нафту в межах 60 доларів, це не вдарить по доходах Кремля настільки, щоб вплинути на стратегію РФ або обмежити її ресурси таким чином, аби це змінило ситуацію на полі бою.
Раніше повідомлялося, що РФ навчилася вправно обходити обмеження ціни на свою нафту і це змушує G7 та союзників шукати шляхи посилення контролю.
За даними ЗМІ, Єврокомісія пропонує заборонити продаж Росії танкерів для перевезення нафти і нафтопродуктів, щоб запобігти спробам РФ обходити західні санкції за допомогою тіньового флоту.
Про те, як працює тіньовий експорт російської нафти — у статті Артема Куюна та Івана Марченкова “Хто допомагає Росії обходити нафтові санкції, в тому числі і за рахунок України?”.