UA / RU
Підтримати ZN.ua

Скорочення бюджету ЄС може вдарити по його обороноздатності – FT

Військові прагнення Європейського Союзу і його обороноздатність можуть стати жертвами битви за перегляд бюджету ЄС.

Минулої п'ятниці лідери Європейського Союзу безрезультатно намагалися усунути дефіцит бюджету, який виник після завершення епопеї із виходом Великої Британії з ЄС. Головним підсумком цієї зустрічі стало питання, чи стануть самопроголошені військові амбіції та безпека блоку основними втратами на фінансовому полі бою, пише газета Financial Times.

Коли лідери країн роз'їхалися з Брюсселя в п'ятницю ввечері після більш ніж 24 годин важких, але безрезультатних переговорів, наступна їхня зустріч виглядає небезпечною для прихильників виділення значних коштів на оборону ЄС. Вони зіткнулися із незручним - якщо не непередбачуваним - маневром між "економними" країнами, що мають на меті скоротити загальний проєкт бюджету, та іншими, які хочуть скористатися коштами для субсидування сільського господарства та підтримки для бідніших регіонів.

План Європейської комісії, щоб вийти з глухого кута через прийняття нового семирічного бюджету ЄС, поширений в п'ятницю вдень, визначив ймовірне підґрунтя для наступної зустрічі.

Документ комісії відмінусував від первинної пропозиції бюджету майже один мільярд євро витрат на освоєння космічного простору, 3,5 млрд євро коштів, призначених для військової та миротворчої діяльності та 1,5 млрд євро для заходів, які могли б полегшити розгортання збройних сил у Європі під час загроз безпеці. Усе це пройшло довгий шлях від обіцянки президента комісії Урсули фон дер Ляєн створити "геополітичну комісію", що є частиною ширших інституційних закликів до того, щоб ЄС трансформував свій м'який вплив у світі на важку силу.

Усі запропоновані скорочення видатків виглядають несподіваними, якщо розглядати їх окремо. Космос широко розглядається як новий рубіж в боротьбі за глобальний вплив, тоді як Європейський фонд миру для міжнародних операцій з безпеки лише планується. Можливо, більш разючим є те, що нульовий бюджет, пропонований нині для заходів "військової мобільності", щоб допомогти збройним силам протистояти загрозі вторгнення з боку Росії або інших ворожих держав, контрастує з пріоритетами, раніше озвученими в цьому напрямку НАТО, США і самим ЄС, пише видання.

Це все має більше сенсу, якщо ширше подивитися на канву бюджетного компромісу. Якщо "економні" країни на чолі з Австрією, Данією, Нідерландами та Швецією наполягають на зниженні загального розміру бюджету, то країни, які потребують значної фінансової підтримки, постійно вимагають виділити кошти на субсидування сільського господарства, риболовної промисловості і т. п. А питання оборони та безпеки знаходяться у вразливій категорії бюджетних витрат, майже всі згодні з тим, що вони бажані, але мало хто вважає їх найбільш важливими.

Ніщо з цього поки що не є неминучим в умовах бюджетного конфлікту, який ще має окремі шляхи вирішення. Пропозиція комісії - лише одна з багатьох, хоча різні країни зацікавлені у різних аспектах оборони та безпеки. Багато країн Центральної та Східної Європи стурбовані загрозою з боку Росії, тоді як Європейський фонд миру може бути використаний для задоволення закликів Франції отримати більшу підтримку ЄС щодо її миротворчої місії в Сахелі. Країною-лідером ЄС щодо поліпшення військової мобільності залишаються Нідерланди.

Ще до того, як з'явився план Європейської комісії, глава зовнішньої політики блоку Жозеп Боррель скаржився, що в бюджеті немає амбіцій стосовно сфери безпеки, попереджаючи, що "якщо ти хочеш бути гравцем, ти повинен сплатити ціну". Тепер цей вибір стоїть ще більш гостро.