UA / RU
Підтримати ZN.ua

СБУ вказала Кабміну на неправомірність збору податкової інформації комерційними посередниками

Під гаслом впровадження новітніх технологій при мовчазній підтримці виконавчої влади може бути зруйнована система фіскального обліку.

Подача податкової звітності у вигляді електронних документів давно не є ноу-хау в країні: у такій формі підприємства передають декларації через Інтернет безпосередньо в податкові органи. І тільки звітність реєстраторів розрахункових операцій (РРО ) передається в ГФС через комерційних посередників - еквайєрів за додаткові гроші. В результаті цього в масштабах країни в приватних структурах осідають десятки мільйонів гривень. На неправомірність збору податкової інформації комерційними посередниками, які не є податковими агентами, а також виключення автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронної звітності" із комунікації платників податків з ГФС (в частині подання звітності РРО) вказала СБУ в листі на ім'я прем'єр-міністра від 24 червня 2015 р.

"Здавалося б, після зміни влади в 2014 р. є чим зайнятися захисникам бізнесу, закону і держави. Але... змін не відбулося, засновані на законодавчі нововведення схеми "сім'ї" успішно діють і понині", - пише Віктор Левицький у статті "Касова бутафорія в IT-обгортці" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Весь минулий рік був ознаменований подією, взволновавшим всю торговельну громадськість: держава приступила до планомірного впровадження касової техніки в малий бізнес. Протягом 2015-2016 рр. платники єдиного податку другої та третьої груп (приблизно 600 тис. підприємців) зобов'язані були перейти на розрахунки з РРО. Масштаби розширення касового ринку (3-4 рази) викликали жвавий інтерес з боку бізнес-структур, які мріють його "освоїти". Причому не просто захопити ринок, відсунувши конкурентів, а так утвердитися, щоб постійно бути присутнім на ньому в якості сполучного ланки між підприємцями та податковою. Перша революція у сфері РРО пройшла ще в 2010-2013 рр. Тоді стараннями "регіоналів" була проведена тотальна заміна діючих РРО на касову техніку, що працює в системі подачі електронної звітності на платній основі через комерційних посередників - так званих інформаційних еквайєрів Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП, нині "ПростірТМ"). Мінфін наказом від 8 жовтня 2012 року №1057 закріпив зазначений спосіб передачі даних і ввести безпрецедентну норму, предоставившую право інформаційним еквайєрам самостійно встановлювати періодичність звітності РРО та тарифи за свої послуги. У поспіху реформування касового ринку автори нововведення не спромоглися уніфікувати електронні формати чеків, що не дозволило Державної фіскальної службі (ГФС) в автоматичному режимі обробляти інформацію РРО (близько 3-4 млн копій чеків в день), але зате створило робочі місця для ручної обробки.

"Приклад продавлювання через законодавчу владу потрібних рішень виявився заразливим. Вже готове до реалізації нове масштабне "ноу-хау" - "розподілена комп'ютерно-касова система (РККС)" як сучасний різновид РРО - спасителя малого бізнесу, обкатане раніше на "Укрзалізниці" і "Укрпошті", - зазначив автор статті.

І ось 19 лютого 2016 р. у ВР був зареєстрований законопроект №4117а "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо лібералізації готівкових розрахунків". У законопроекту 27 офіційних авторів, серед яких практично весь склад податкового комітету, голови трьох комітетів ВР, голова депутатської фракції... Не кожен законопроект має таку потужну підтримку. Аж надто привабливий очікуваний результат.

"Ми не проти технічного прогресу, але питання залишаються. В профільному комітеті про це відомо, але там закривають очі навіть на порушення постулату про обов'язковий захист інформації в точці її зародження. На жаль, звичайний смартфон не забезпечений фіскальним блоком з криптографією. Тому ніхто не назве достовірну інформацію, одержану від нього віддаленим сервером по відкритих каналах зв'язку. Адже від того, що її потім зашифрують на віддаленому сервері, вона достовірної не стане. Так і підтвердити це шляхом податкової перевірки практично неможливо. Ну а далі - прямий шлях для оптимізації оподаткування під прикриттям бутафорії РККС при повній безвідповідальності власників серверів, які, будьте впевнені, не забудуть ні про оплату своєї "унікальною" послуги, ні про роялті за свій винахід (технологія РККС теж запатентовано - винахідник С. Рохварг, ТОВ "УНІТ"). Яка вже тут демонополізація ринку РРО? Законодавці, схоже, забули, що згідно з ПК податкова інформація може зберігатися і оброблятися виключно в базах контролюючих органів", - пише Левицький.

"Цікаво, в якій країні господарюючий суб'єкт самостійно встановлює вимоги до засобу контролю сплати ним податків та з порушенням тендерного законодавства витрачає державні кошти на не передбачені законом фіскальні пристрої, розроблені і вироблені фірмами з офшорними засновниками? Чому, незважаючи на численні публікації та листи, на це не реагують ні правоохоронці, ні Мінінфраструктури? І ось сьогодні під гаслом впровадження новітніх технологій при мовчазній підтримці виконавчої влади планується розповсюдити цей досвід на всю Україну, зруйнувавши при цьому систему фіскального обліку. Залишається сподіватися, що народні обранці, які ратують за інтереси країни і публічно декларують свою підтримку малому бізнесу, займуть державну позицію при розгляді законопроекту №4117а у запропонованій редакції", - резюмує автор.