Два роки урядова робоча група витратила на написання проєкту нового Кодексу про надра. Коштувала розробка проєкту 1,5 млн євро, що значно перевищує, наприклад, увесь бюджет геологічної галузі України на 2020 рік. На щастя, кошти взяли не з наших податків, а за рахунок технічної допомоги ЄС. Утім, експертне середовище зауважує, що складно відстоювати власні економічні інтереси за чужі гроші, і з тексту проєкту це чітко видно. Про це пишуть Анатолій Вдовиченко, В’ячеслав Шестопалов, Сергій Стовба, Ірина Соколова у матеріалі для ZN.UA – «Проект Кодекса о недрах, которого лучше бы не было».
Зокрема, на їхню думку, норми кодексу зберігають і примножують існуючі ризики користування надрами, включаючи регуляторні, корупційні, пов’язані з конфліктом інтересів, і створюють нові. Наприклад, за задумом геологічна служба поєднає в собі функції геологічного вивчення, моніторингу геологічного середовища, ініціювання, розрахунку вартості та безпосередньо ліцензування об’єктів користування надрами.
"Це прямий конфлікт інтересів та основне джерело корупційних ризиків для держави. І якщо вже слідувати найкращим практикам, то треба створювати, за класичним аналогом країн ЄС, окремі незалежні органи: Геологічну службу, Експертну раду та Агенцію з ліцензування", - зазначають фахівці галузі.
Всі статті Анатолія Вдовиченка, голови Спілки буровиків України, академіка Академії технологічних наук України можна прочитати за посиланням.
З іншими матеріалами В’ячеслава Шестопалова можна ознайомитися тут.
Також інші статті Сергія Стовба, співробітника Інституту геофізики ім. С.І. Субботіна НАН України, доктора геологічних наук для ZN.UA можна почитати за посиланням.