UA / RU
Підтримати ZN.ua

Російська нафта на європейському ринку: журналісти розкрили схему обходу санкцій

Заборона обслуговувати судна з РФ не заважає чорній оливі «просочуватись» в Європу. Як відбувається експорт і які країни допомагають обходити санкції розібралися журналісти «Схем».

Від початку повномасштабного військового вторгнення в Україну проти Російської Федерації та деяких її громадян країни-партнери ввели сім пакетів санкцій та ще низку персональних заборон. У травні поточного року, Європейський союз погодив часткове ембарго на російську нафту. Проте, журналісти проєкту «Схеми» виявили імовірні шляхи обходу європейських обмежень, повідомляє «Радіо Свобода».

Європейські країни ввели заборону суднам під російським прапором заходи у свої порти, але це не означає, що російських кораблів не можуть без перешкод курсувати в акваторії Чорного та Азовського морів. Цікаво й те, що залишають російське узбережжя судна завантаженими, а повертаються вже порожніми. Журналісти «Схем» за допомогою сервісу MarineTraffic прослідкувати основні маршрути руху танкерів РФ та виявили одразу декілька імовірних шляхів обходу санкцій. 

Перший з них, це налагоджений курс на Туреччину. Країни продовжують активні дипломатичні та економічні відносини, тоді як раніше вже повідомлялося, що Путін звертався до Ердогана за допомогою в обході санкцій. І цілком імовірно, що певні домовленості були досягнуті. У травні та серпні поточного року російські танкери виходили з портів «Азов» та «Кавказ» та без перешкод діставалися турецького узбережжя. «У відповідь» пусті турецькі танкери також відвідували гостинні російські порти та успішно поверталися на батьківщину.

Читайте також: Ембарго на нафту з Росії: ЄС має «джокер», яким буде посилено заборону

Так само вільне судноплавство відбувається і між Росією та Грузією. Згідно з інформацією з сервісу MarineTraffic, з порту «Кавказ» у серпні у напрямку Батумі вийшов завантажений танкер, по прибутті вантаж лишився на території країни.

Наступна, доволі хитра схема полягає у перевантажені «товару» безпосередньо у морі. Тобто, оскільки російським кораблям не можна заходити в європейські порти, ні що не заважає «розвантажувати» їх не допливаючи до суші.

Читайте також: Поряд із ембарго на російську нафту важливо зупинити її транспортування суднами під прапорами країн Євросоюзу – Офіс президента

Досліджуючи дані з MarineTraffic, журналісти «Схем» помітили, що упродовж кількох останніх місяців тринадцять наливних суден, які належать російським компаніям, ходять одним й тим самим маршрутом. Танкери відправляються з портів РФ в Азовському і Чорному морях, далі прямують до румунського порту Констанца та зупиняються за 17-20 миль до узбережжя. Через деякий час «стояння» вони повертаються в Росію порожніми.

Читайте також: Доходи РФ від експорту енергоресурсів перевищують її витрати на війну проти України — дослідження

Журналісти опублікували назви цих суден: Mekhanik Antonov, VF Tanker 1, VF Tanker 4, VF Tanker 5, VF Tanker 6, VF Tanker 8, VF Tanker 11, VF Tanker 12, VF Tanker 13, VF Tanker 18, VF Tanker 21.

Далі, від румунського узбережжя, російська нафта перевозиться двома шляхами. Або безпосередньо на кораблях під прапором ЄС прямує до кінцевого бенефіціара, або танкер-накопичувач New Legend під прапором Ліберії, який постійно стоїть біля порту Констанца, «передає естафету» наступному судну.

Таким чином російські енергоресурси, в обхід санкцій, можуть потрапляти на європейський ринок.

Читайте також: Чому санкції проти РФ в Україні перетворюються на корупційний бізнес і кому за це не соромно

Також, журналістам «Схем» вдалося виявити, що залучені у транзиті танкери належать компанії «Волжскоє пароходство» Володимира Лісіна, найбагатшої людини РФ за версією Forbes. Цікаво й те, що російський олігарх не входить в майже жоден список персональних санкцій. Єдина країна, яка ввела проти Лісіна обмеження, це Австралія. Тобто, ані в США, ані в Європі, ані навіть в Україні, робота його компаній не заборонена. Така ситуація дозволяє безперешкодно отримувати надприбутки, на транспортуванні нафти та нафтопродуктів, під час війни.