UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росія вперше дозволила неукріпленим нафтовим танкерам рухатися через Арктику: це загрожує екологічною катастрофою — FT

Москва відчайдушно намагається доставити свою нафту на ринки в Азії на тлі санкцій Заходу.

Росія вперше дозволила неукріпленим нафтовим танкерам пройти крижаним північним морським шляхом, що викликало попередження про зростання ризику катастрофічного розливу нафти в Арктиці, поки РФ перенаправляє експорт, що потрапив під санкції Заходу, в Азію. Про це пише FT.

У серпні два танкери отримали дозвіл на подорож у понад п'ять тисяч кілометрів вздовж північного узбережжя Росії, хоча вони не належать до танкерів так званого "льодового класу", які створені для того, щоб витримувати відповідні умови.

Читайте також: Казахстан купує танкери, щоб торгувати нафтою в обхід Росії – Bloomberg

"Тонкокорпусні" судна вирушили до Китаю на початку вересня, вперше пройшовши одним із найнебезпечніших льодових маршрутів на планеті, далеко від будь-яких можливостей реагування на розливи нафти.

"Морська крига непередбачувана, а маршрути дуже важко підтримувати. Використання танкерів не льодового класу робить і без того високу ймовірність аварії набагато гіршою”, - каже Чарлі Кронік з Greenpeace. 

В останні роки Москва розглядала північний морський шлях, який повністю пролягає в арктичних водах, як такий, що пропонує коротший шлях до Китаю. Потепління клімату відкрило цей маршрут в літні місяці і він значно швидший, ніж рух звичайним шляхом через Суецький канал.

Дозвіл на проходження цим маршрутом танкерів не льодового класу з'явився після того, як західні санкції, пов'язані з російським вторгненням в Україну, обмежили можливості Москви постачати свою нафту на ринок. Вона вже почала частіше використовувати північний морський шлях, щоб скоротити час транспортування до ринків Азії.

Типова подорож з північного російського порту Приморськ до Китаю через Суецький канал займає 45 днів; використання північного морського шляху скорочує її на десять днів. За оцінками провідного аналітика Kpler Віктора Катона, Росія могла б заощадити півмільйона доларів за один рейс лише на паливі.

У 2022 році лише один укріплений танкер "Василий Динков" перевозив російську нафту цим маршрутом до Китаю. У 2023 році, однак, десять танкерів льодового класу попрямували до Китаю, згідно з даними відстеження суден від Kpler. Один укріплений танкер для перевезення СПГ також завершив подорож цього тижня.

Читайте також: Болгарія розірвала з російським "Лукойлом" договір щодо нафтового терміналу на березі Чорного моря

Використання неукріплених суден потенційно можливе на цьому маршруті з 2020 року. “Росатом”, який регулює північний морський шлях, дозволив суднам не льодового класу проходити маршрутом в літньо-осіннє вікно з липня до середини листопада самостійно або, в більш легких льодових умовах, з супроводом криголама.

У "Росатомі" заявили FT, що "поліпшення навігаційних умов у літні та осінні місяці дозволяє суднам не льодового класу працювати безпечно", додавши, що всі танкери піддаються ретельним перевіркам. 

Експерти з судноплавства кажуть, що неукріплені танкери теоретично можуть ходити північним морським шляхом у вересні та жовтні, коли крижаний покрив є найтоншим після теплих літніх місяців. Але залишаються великі ризики, оскільки крижини можуть затримувати судна і потенційно зруйнувати неукріплені корпуси танкерів.

Старший радник з питань судноплавства і Арктики в екологічній групі Bellona Сігурд Енге вважає ризик "досить екстремальним”.

“Літній день на північному маршруті - це не обов'язково легка прогулянка", - сказав він.

Рух льоду там, зумовлений як морськими течіями, так і вітром, є вкрай непередбачуваним. Коли льоду менше, хвилі також можуть бути вищими, створюючи інші ризики.

Читайте також: Світовому ринку загрожує найбільший дефіцит нафти з 2007 року – Bloomberg

Наприкінці липня цього року кілька кораблів льодового класу зіштовхнулися з більш складною кригою, ніж дозволяла їхня льодова класифікація, і були змушені чекати на супровід криголама у Східно-Сибірському морі.

Репортер видання High North News Мальте Хамперт, що спеціалізується на висвітленні подій в Арктиці, вважає, що такі поставки свідчать про "відчайдушність" Росії у спробах продати нафту.

"Я думаю, що це явна ознака того, що для Росії продаж енергоносіїв за будь-яку ціну переважає над захистом довкілля. Взаємозв'язок зміни клімату та геополітики створив цю ситуацію. Росія відчайдушно намагається доставити свою нафту на ринок", - каже Гумперт.

Один із двох неукріплених танкерів, NS Bravo, перевозить приблизно мільйона барелів нафти на своєму шляху до порту Річао на сході Китаю.

Судно "Леонід Лоза", що везе таку ж кількість нафти до східного Китаю, вийшло з порту Мурманська 9 вересня, через шість днів після NS Bravo, згідно з даними супутникового стеження за суднами.

Суднам "Леонід Лоза" і NS Bravo 12 і 13 років, відповідно. Звіти інспекції показують, що російські чиновники в порту Тамань висловили занепокоєння щодо NS Bravo в грудні 2020 року, відзначаючи порушення техніки безпеки і корозію палуби.

Усі нафтові танкери, побудовані з 1995 року, мають подвійні корпуси для зменшення ризику розливу нафти. Але витоки залишаються можливими в разі руйнування або пробоїни в корпусі.

Читайте також: Німеччина продовжує через Індію ввозити собі російську нафту - Der Spiegel

Раніше повідомлялося, що Росія використовує величезний флот старих танкерів, щоб обійти обмеження ЄС і G7. Збільшення ризиків екологічної катастрофи через використання старих танкерів стурбувало навіть ООН, яка висловила своє занепокоєння.

«Хто допомагає Росії обходити нафтові санкції, в тому числі і за рахунок України?» і чому повністю прибрати російське паливо з ЄС та України поки не вдалося - у статті Артема Куюна та Івана Марченкова.