Верховна Рада України на засіданні 9 серпня прийняла в цілому законопроєкт №5431 щодо посилення ролі Антимопольного комітету, який належить до числа так званих євроінтеграційних. Як повідомив народний депутат Ярослав Железняк, за ініціативу проголосували 258 депутатів.
Фракції парламенту законопроєкт підтримали таким чином:
- Слуга народу - 192
- Европейська солідарність - 0
- Батьківщина - 0
- Платформа за життя та мир- 20
- За майбутнє - 9
- Голос - 1
- Довіра - 16
- Відновлення України - 13
- Позафракційні - 7
«Я не голосував за цей закон і вважаю його мʼяко говорячи не дуже якісним. Спочатку нормальна спроможність - а потім повноваження. Ще створюється один ручний орган з надзвичайними повноваженнями лізти до бізнесу», - прокоментував законопроєкт Железняк.
Зазначимо, що законопроєкт був прийнятий у першому читанні ще в липні 2021 року. Ще до його ухвалення за основу Національне агентство із запобігання корупції визнало його корупційним. Тоді ж проти його прийняття виступили Асоціація правників України, Американська торгова палата і ряд інших громадських і професійних асоціацій і експертів.
Відповідно до даних напередодні другого читання, відомо, що законопроєкт запроваджує такі зміни:
- інструменти солідарної відповідальності – якщо компанія-порушник входить до групи компаній, то недостача буде стягуватися з групи.
- вдосконалюється процедура звільнення від відповідальності, або так зване Leniency - учасник антиконкурентних узгоджених дій може з власної волі звернутися до АМКУ та почати співпрацю з органом, надаючи тому важливі докази та інформацію у справі. У відповідь учасник отримує повне звільнення від відповідальності, хоча і мусить компенсувати потерпілим завдану шкоду. Правом не можна скористатись, якщо протягом останніх п'яти років особа вже несла відповідальність за таке ж правопорушення.
- посилення незалежності АМКУ за рахунок покращення умов праці. Так, до другого читання в законопроєкті посадові оклади збільшили вдвічі для майже всіх позицій, а для голови та державних уповноважених – і взагалі втричі.
- АМКУ отримує більше можливостей в напрямку проведення перевірок та отримання конфіденційної інформації. Автори законопроєкту вважають це позитивом, адже це дає більше можливостей протидіяти правопорушенням.
Водночас незалежність АМКУ залишається під питанням, оскільки в законі це питання не піднімалось жодним чином. Зокрема існуюча процедура призначення голови АМКУ не відповідає Конституції – голову АМКУ призначає Рада за подання прем’єр-міністра. Проте за чинним законом "Про Антимонопольний комітет України" голову призначає та звільняє президент, що й відбувається на практиці.
Чому головне конкурентне відомство країни займається не картельними змовами, а етикетками товарів, ігноруючи навіть кричущі порушення, розповідає Віктор Конев у статті «Антимонопольний комітет під мікроскопом. Не все побачене вам сподобається».