UA / RU
Підтримати ZN.ua

Публічні закупівлі з відбудови в Україні мають низьку конкурентність, дроблення та зарегульованість – ІЕД

Експерти також запропонували способи змінити ситуацію на краще

Публічні закупівлі з відбудови в Україні мають низку проблем серед яких чи не найголовнішою є низька конкурентність серед учасників тендерів. Такий висновок зробили експерти “Центру економічної стратегії” та “Інститут економічних досліджень та політичних консультацій” в аналітичному дослідженні “Закупівлі відбудови: підсумки року та напрями удосконалення”.

Читайте також: Готується рішення про виділення з бюджету 370 мільярдів гривень на закупівлю озброєння – Умєров

“У закупівлях з використанням електронної системи Prozorro середній показник конкуренції був близько 1,4 учасника на тендер. Тоді як у Державного агентства з відбудови та відновлення — понад 2,2 учасника”, – повідомляє старший економіст Центру економічної стратегії Володимир Ланда.

Всього за кодом будівельних робіт та робіт з поточного ремонту (за кодом CPV 45) у 2023 році успішно завершені 173 тисячі закупівель на суму 283 мільярдів гривень. “Через відсутність ідентифікатора закупівель саме за проєктами відбудови та відновлення аналітики не змогли відокремити відповідні закупівлі. Але точковий аналіз  свідчить про те, що проблеми у закупівлях на відбудову такі ж, як і в усіх закупівлях з будівництва”, – зазначають експерти у звіті.

ІЕД/ier.com.ua

Дроблення закупівель

Ще одна проблема з якою яку необхідно подолати на думку експертів - це значне дроблення закупівельних пропозицій. “У 2023 році в інтервалі 180-190 тис. грн було проведено 2,9 тис. закупівель, в інтервалі 190-200 тис. грн — 15,6 тис. закупівель, а в інтервалі 200-210 тис. грн — 0,6 тис”, – вказують аналітики. Такий підхід до формування тендерних оголошень не додає прозорості в закупівлях.

Зарегульованість ринку публічних закупівель з відбудови

За оцінкою експертів сферу закупівель на сьогодні регулює велика кількість нормативно-правових актів. “12 законів та більше десятка підзаконних актів, які змінюються дуже часто. Наприклад, основні два закони змінювались понад 50 разів”, – Коментує ситуацію Володимир Ланда. 

Є і проблема з відкритістю проєктних кошторисів. “Зараз відкритим є лише кожен п’ятий кошторис, а ті що відкриті — не завжди є у машиночитному вигляді. Це ускладнює можливість ефективної участі у закупівлях відбудови для потенційних учасників”, – вважає експерт.

Наразі публічні закупівлі сягають значної частки макроекономічних показників  і досягають 12% ВВП.

ІЕД/ier.com.ua

Що можна поліпшити у сфері закупівель для відбудови?

Експерти не лише дають загальну оцінку ефективності публічних закупівель для відбудови, але й пропонують декілька рішень які на їх думку підвищать прозорість і конкурентність у використанні бюджетних коштів.

Зокрема пропонується оприлюднення кошторисів будівельних закупівель за проектом “Прозоре будівництво”. Поліпшити прозорість і конкурентність зможе введення додаткового ідентифікатора закупівель щодо відбудови і відновлення. Як зазначають експерти, упорядкування зазначення кодів закупівель дозволило б групувати за однаковими кодами закупівлі однорідних товарів робіт або послуг. Також це дало б змогу застосовувати єдину практику деталізації кодів CPV для  інших закупівель.

Для того, щоб проводити детальний аналіз з мінімальними ресурсними витратами та забезпечити максимальну прозорість і доступність інформації для потенційних учасників варто оприлюднювати тендерну документацію у машиночитному вигляді. 

Ще однією пропозицією є необхідність дослідити закупівлі з ознаками фіктивної вартості. Це допоможе виявити закупівлі, які відбуваються в допороговому режимі, хоча насправді мали б відбуватись за складнішою і виправданою у такій ситуації, процедурою.

Раніше повідомлялось що 17% українців під час опитування вказали що їх майно постраждало від воєнних дій.  Тільки 32% з тих чиє майно постраждало включно з квартирами та будинками подали заявку на відшкодування державі.