UA / RU
Підтримати ZN.ua

Промисловці закликали президента розібратися з «Укрзалізницею» та не допустити збільшення тарифів на вантажоперевезення 

Політика «Укрзалізниці», згідно з якою вартість вантажних перевезень знову має збільшитись, несе загрозу не лише економіці Україні, а й для обороноздатності держави. Про це йдеться у відкритому листі до голови Української держави Володимира Зеленського від ОП «Укрметалургпром», Асоціації УкрФА, а також Асоціацій хіміків, виробників будматеріалів та добувників, передає «Главком». 

Підписанти вказали у листі, що в Україні основну масу вантажів перевозять за допомогою залізниці. Це стосується як внутрішніх, так і зовнішніх вантажоперевезень. Зокрема, залізничний транспорт забезпечує майже 82% вантажоперевезень та 36% – пасажирських.

«І, вочевидь, розуміючи своє монопольне становище, АТ «Укрзалізниця» весь час свого існування намагається розв’язувати власні фінансові проблеми за рахунок вантажовідправників», – йдеться у листі. 

У 2021 та 2022 роках УЗ вже піднімала тарифи на вантажоперевезення. Внаслідок цього, вартість транспортування вугілля, руди і вапняку зросли на 140%, металу – на 70%, добрив – на 70%, зерна – на 96%, а порожніх вагонів з-під вугілля – на 158%. Попри це, УЗ хоче знову підняти тарифи, хоча для цього, як стверджують підписанти, немає достатніх обґрунтувань.

«Основним аргументом необхідності підвищення вантажних тарифів «Укрзалізниця» висуває власну збитковість. Це маніпуляція, адже компанія має всі можливості, щоб залишатися прибутковою: навіть у надскладному для української економіки 2023 році Укрзалізниця отримала прибуток в розмірі 5 млрд грн», – вказано у листі.

Через високі логістичні витрати, які стануться через стрімке зростання тарифів на вантажоперевезення, перетворять українську продукцію на неконкурентноспроможну на міжнародному ринку. Водночас за словами промисловців, залізорудні підприємства завантажені лише на 55% від довоєнного рівня, а металургійні підприємства на 65%. Феросплавні підприємства взагалі працюють практично собі в збиток. У хімічній галузі фактично усі основні сектори в експорті знизились або ж «обнулилися».

«В умовах війни УЗ, замість утримання вантажів та збільшення вантажної бази, безконтрольно та стрімко розширює свою базу витрат, роздуває собівартість і не виказує зацікавленості у додаткових доходах. Адже з вересня 2023 року УЗ не продала жодного лота металолому – хоча реалізація металобрухту це мільярди гривень додаткових доходів. Навіть у таких умовах фінансовий результат УЗ у першому півріччі 2023 року склав 4.8 млрд грн», – йдеться у листі. 

Попри це «Укрзалізниця» хоче до кінця року збільшити витрати так, аби збиток збільшився до 2,7 млрд гривень. Водночас, підкреслюють промисловці, компанія й далі приховує реальне підвищення тарифів за терміном «уніфікація» та «гармонізація». Підписанти пояснили, що це фактично усуває всі стимули для оптимізації логістичних процесів, ритмічного відвантаження та укрупнення вантажних партій.

Промисловці підкреслили у листі, що пропозиція УЗ про встановлення єдиного середнього тарифу для всіх перевізників знищить економічний потенціал галузей, що є бюджетоутворюючими для компанії та базовими для всієї економіки України. З іншого боку – це зробить «Укрзалізницю» хронічно неконкурентоспроможною у порівнянні з автомобільним транспортом та іншими видами перевезень.

У листі йдеться, що недалекоглядна тарифна політика УЗ критично позначиться на всій економіці України та, відповідно, на її обороноздатності та національній безпеці. Тому вже зараз необхідно ініціювати заходи із покращення фінансового стану «Укрзалізниці», налагодити роботу з підтримки та розвитку вантажної бази компанії, забезпечити оптимізацію витрат, та забезпечити запровадження мораторію на підвищення вантажних залізничних тарифів до скасування воєнного стану та на період не менше двох років після закінчення бойових дій.